Al een enige tijd heb ik gemerkt dat er steeds meer motor olie in mijn expansievat komt
Het vreemde vind ik dat de olie zwart blijft en alleen aan de bovenkant van het koelwater drijft, weet namelijk als het de koppakking zou zijn dan was deze bruin van kleur.
wel merk ik dat rondom de motor wel wat lekkage voorkomt en boven en langs de waterpomp, zelf denk ik dat het door het hardrijden komt, waardoor de motor zweet.
Bij een lekke koppakking wordt de olie met het water gemixt waardoor er een bruine drap ontstaat ,toch??
dat is bij mij niet het geval de olie blijft zwart.
en het vullen van olie bij het koelvloeistof
lijkt me sterk.... bij de 124 is alles duidelijk
Alle forumleden een goed en veilig 2015 toegewenst.
Beste Russel,
Ik heb exact dezelfde klachten. Heb de motor voor de winter zelfs gespoeld met een Radiator Flush. Louter met het oog op de winter en dat het functioneren van de kachel te wensen over liet. Dat laatste was te wijten aan slechte soldeerpunten op de print van het bedieningspaneel.
Sedert een 3/4 jaar merk ik dat er olie in het expansie vat verzameld. Het is een filmpje dus geen liters. Ik weet met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeker dat de koppakking tussen een olie- en waterkanaal lekt. Ik kan me daar heel druk over maken maar ik kan het ook aanzien. Ik gebruik de mijne dagelijks en merk qua prestaties niets.
Ook ik heb olie verlies tussen motorblok en waterpomp. Erg vervelend maar niet meer dan dat.
Je kunt bij het langer rondrijden met een lekke koppakking inderdaad last krijgen van een emulsie in je expansievat (Afhankelijk van het soort koelvloeistof in combinatie met de wervelingen van het rondpompen en de hogere temperatuur). Die emulsie is vaak bruin van kleur. Dat de olie in dit geval nog drijft en zwart is wijst helaas op een lekke koppakking.
Overigens hoeft het niet altijd zo te zijn dat je olie vind in je expansievat bij een lekke koppakking. Het kan bijvoorbeeld ook zijn dat de olie richting de cilinders lekt (stinkende blauwe rook), Water richting de cilinders (Licht zoet ruikende witte rook), uitlaatgassen in het koelwatter (afblazende expansievatdop) of water richting de oliekanalen! In dit laatste geval zal de motor steeds minder gaan smeren met desastreuze gevolgen.