Laadprobleem bij de 250TD

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.
Plaats reactie
DJS
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee

Laadprobleem bij de 250TD

Bericht door DJS »

Dames, heren,

Sinds een aantal maanden heeft de 2.5 een probleem met het laden. Na een aantal ritten is de accu leeg omdat de dynamo niet voldoende lijkt bij te laden. De 2.5 staat dus regelmatig 's nachts met een lader aan de accu. Om de kans op een niet startende motor te verkleinen, ben ik genoodzaakt om het dimlicht uit te laten wanneer het enigszins kan. Erg frustrerend is dit probleem. Als ik wilde stekkeren, had ik wel een plug-in hybride gereden. Het laadstroomlampje heb ik vreemd genoeg nog nooit zien branden buiten het starten om.

Toen bleek dat de laadspanning nog geen 12 volt was bij 1500 toeren, zijn we begonnen met het vervangen van de spanningsregelaar. Dit bood geen soelaas. Ook een ogenschijnlijk goede dynamo van de sloot, welke nog maar weinig slijtage aan de commutator had, bood geen oplossing. Zonet hebben we een mooie glimmende ruildynamo gemonteerd, de laadspanning is 12,5-12,7 bij 1500 toeren.

Wat is er al aan vervangen?
-Spanningsregelaar dynamo
-Bekabeling dynamo naar verdeelblokje
-Dynamo

Wat mij verder nog opvalt is dat de 2.5 geen overspanningsrelais lijkt te hebben. In de relaiskast noch achter de accu zit het overspanningsrelais. Wel zit er nog een vreemd niet origineel relais bij de accu. Dit relais heeft een draad vanaf het voorgloeirelais, de plus en de min van de accu. Vanaf dit relais gaat er een draad naar achter die bij de kofferbak weer in de auto lijkt te gaan.

Heeft iemand een idee waar we het probleem kunnen zoeken?
Jullie antwoorden worden gewaardeerd!

Met vriendelijke groet,
Daniël
Bijlagen
WP_20150716_20_27_06_Pro1600.jpg
WP_20150716_20_27_06_Pro1600.jpg (627.66 KiB) 1261 keer bekeken
WP_20150716_20_27_12_Pro1600.jpg
WP_20150716_20_27_12_Pro1600.jpg (532.53 KiB) 1261 keer bekeken
Laatst gewijzigd door DJS op do jul 16, 2015 8:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Hulzie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Roepnaam: Henk
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: 200D, E 300D , E 300D, E 300D, E320 CDI en nu een S 430
Contacteer:

Re: Laadprobleem bij de 250TD

Bericht door Hulzie »

Massakabel van de auto, aan de auto, van de accu naar de auto, wel goed fris? Niet geoxideerd of voelt die niet heet na een rit van slechts 25 kilometer? Die wil ook wel een verslijten n.l.

En als die massakabel warm wordt, kan ut ding ding zijn energie niet kwijt, wat weer onvoldoende bijladen tot gevolg kan hebben. Maar een groen uitgeslagen, altijd vervangen. 10 euro spul is dat.
Laatst gewijzigd door Hulzie op vr jul 17, 2015 10:25 am, 1 keer totaal gewijzigd.
S 430 V8 automaat.

Afbeelding
DJS
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Bericht door DJS »

Hallo Henk,

Bedankt voor jouw antwoord! De massakabel van de accu vertoond bij het de connector aan de carrosserie inderdaad wat corrosie. Ik heb er nog niet aangevoeld na een autorit. Ik zal hem morgen even schoonmaken of er een ander in zetten en dan zullen we zien wat het resultaat is.
Hulzie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Opmerkingen / andere wagens.: 200D, E 300D , E 300D, E 300D, E320 CDI en nu een S 430
Contacteer:

Bericht door Hulzie »

Graag gedaan, het is een oorzaak van veel voorkomende storingen, mijn vrouw haar vorige auto daar was de koppelingskabel ervan ingebrand, hij ging via andere weg massa zoeken.

De wegenwacht heeft daarom altijd losse massakabels in de auto wisten ze te melden, zo km ik er ook op.
S 430 V8 automaat.

Afbeelding
Wiersma
Silver Boarder
Silver Boarder
Bouwjaar: N.n.b.
Opmerkingen / andere wagens.: Daihatsu Sirion Zti

Bericht door Wiersma »

Deze jaren van diesels hebben inderdaad nog geen ovp.
Er is inderdaad met de gloeirelais gepruts.
Dit jaar heeft nog geen nagloeiers, dus na de start staan de gloeiers uit.
Zou dit een modificatie zijn om de gloeiers nog een tijdje aan te houden?

Ik zou zeggen als de motor loop, trek de stekker los van de gloeirelais.
De gloeiers trekken enorme stromen, zou me niks verbazen dat de gloeiers aanblijven. en de dynama niet genoeg stroom kan leveren.
Gertaap
Junior Boarder
Junior Boarder
Bouwjaar: 1994
Contacteer:

Bericht door Gertaap »

Hallo,

dat verhaal van dat blijven gloeien lijkt mij inderdaad het uitzoeken waard. En als dat zo is, dan kunnen die gloeibougies ook wel eens behoorlijk op zijn, als die dingen helemaal niet meer uit gaan zijn ze snel versleten lijkt me.

Het lijkt overigens wel netjes gedaan te zijn, maar een beetje bedenkelijk is het wel zo'n aanpassing,

Je moet toch wel boven de 13 a 13,5 volt komen bij draaiende motor toch? En wellicht is dus je lampje van de laadstroom ook kapot?

succes,
Hulzie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Contacteer:

Bericht door Hulzie »

Dat blijven gloeien, dat houden die gloeiers denk ik geen paar dagen vol, dan spatten ze immers uit elkaar.
Doen die nieuwe Bosch made in China trouwens ook, pas op dat niemand die koopt, daar zijn nepperts van in de omloop, ik heb hele koppen eraf gehaald en weer goed gemaakt daardoor. Bosch is super, maar zonder china crypto erin.
S 430 V8 automaat.

Afbeelding
DJS
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Bericht door DJS »

Bedankt Wiersma, voor jouw antwoord. Dat de oudere W124 diesels geen OVP hadden, wist ik niet. Bedankt voor deze wijsheid. Het vreemde is dat dit relais met slechts ├®├®n draad naar het gloeirelais toe gaat. Voor de rest krijg hij nog een plus en een min rechtstreeks van de accu. Daarnaast gaan er nog twee draden naar achteren. Ik heb overigens niet het idee dat de gloeiers permanent geschakeld zijn. Het relais wordt bekrachtigd door middel van het draad naar het gloeirelais. Wanneer ik het draad naar het gloeirelais loskoppel en de auto op contact zet, schakelt het relais niet. Wanneer de draad wel aangesloten zit en de auto op contact staat, schakelt het relais wel. De auto gloeit voor, ongeacht het tweede relais aangesloten zit.

Gertaap, de gloeibougies zijn twee jaar geleden nog vervangen, ze werken nog perfect. Het laadstroomlampje is niet stuk, hij brand namelijk bij het voorgloeien. De laadspanning hoort boven de 14v, zo rond de 14.4 volt te zijn met draaiende motor.

De oorzaak bleek inderdaad te liggen in de massakabel. Na de contactpunten te hebben opgeschuurd en de kabel te hebben schoongemaakt met smeermiddel/roestverwijderaar, gaf de dynamo keurig 14.3 volt stationair. Er komt binnenkort een nieuwe massakabel op.

Bedankt allen voor het meedenken!
Bijlagen
WP_20150717_10_43_52_Pro1600.jpg
WP_20150717_10_43_52_Pro1600.jpg (683.03 KiB) 1197 keer bekeken
Hulzie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Contacteer:

Bericht door Hulzie »

Toppie! En de kabel hou ik graag een beetje vettig met zuurvrije vaseline, dat is voor de geleiding van de massa en ter voorkoming van uitslaan.
S 430 V8 automaat.

Afbeelding
DJS
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Bericht door DJS »

Helaas, vanavond weer gemeten, gaf de voltagemeter weer 11.8 volt aan. Een extra massakabel Iemand nog suggesties?
Bram Jansen

Bericht door Bram Jansen »

Ben niet in staat het draadje helemaal te volgen Dani├®l, maar.......

Loopt de accu ook leeg bij stilstaande auto?

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat je ergens sluiting moet hebben. Geen hete zekering?
DJS
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Bericht door DJS »

Hallo Lex,

Ik heb niet het idee dat de auto stroom verliest wanneer de auto stil staat. Erg duidelijk na een aantal ritten, ook langere, gaat de accu langzaam leeg.
Bram Jansen

Hoe is de staat van de dynamo? zoals je weet zegt nieuw niet alles. Misschien kun je on donker in de draaiende motor iets zien.

Nieuwe Pekela is niet zo gek ver bij jou vandaan. Als je er niet op kort termijn uitkomt zou ik even naar Arjan Burk gaan, maar vrees dat hij achter de tour de France aan hangt.
DJS
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Bericht door DJS »

Voordat we de nieuwe ruildynamo hebben ge├»nstalleerd, hebben we er nog een tijdje ├®├®n van de sloop op gehad. De kans dat alle drie dynamo's, waarvan ├®├®n nieuw is, stuk zijn, lijkt mij nihil. Ik denk dus dat de dynamo inmiddels uitgesloten is.
Bram Jansen

Begrijpelijk
Wiersma
Silver Boarder
Silver Boarder
Bouwjaar: N.n.b.
Opmerkingen / andere wagens.: Daihatsu Sirion Zti

Bericht door Wiersma »

Op de motorblok zit ook een massakabel, die zit aan de startmotor kant onderaan, bij de bak.
Misschien zit daar ook corrosie op.
GekkeHenkie

Bericht door GekkeHenkie »

Hoe meet je precies? Meet je op de accu of achter op de dynamo?
DJS
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Bericht door DJS »

@ Wiersma,
De massa van de motor is goed. Toen die niet goed vast zat na het vervangen van de koppakking, begon de watertemperatuurmeter te dansen. Wanneer er een extra massakabel vanaf de motor naar de accu wordt gedaan, verandert er niets aan de laadspanning.

@ Thijs,
Ik meet op de accuklemmen.
Hulzie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Contacteer:

Bericht door Hulzie »

Ga ervan uit dat je er een nieuwe massakabel op hebt gezet, corrosie tast de kabel aan n.l.

Heb je gemeten bij motor uit of je een lekstroom hebt?

Accu laad niet bij, dan heb je vier dingen.

-Dynamo
-Spanningsregelaar
-Accu die de spanning vast moet houden
-Massakabel die het werk van de accu werkbaar maakt.
S 430 V8 automaat.

Afbeelding
Plaats reactie