Beste roestpreventie?

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.
DieselSound

Beste roestpreventie?

Bericht door DieselSound »

Dag mensen,

we rijden een schitterende wagen. Ik noem het een degelijke en gestoffeerde tank, oerbetrouwbaar en oerdegelijk. Zelf vind ik dat dat ik niet overdrijf :P ... Maar nu! Wat met opknappen begon begint nu zo'n beetje een halve restauratie te lijken. De neus van mijn 124d is volledig gedemonteerd dus ook de zijschermen. Gewoon om te kijken:huh: en preventief de roest te lijf te gaan. Dit was welliswaar nog niet echt nodig maar toch. De beide A-stijlen (tussen paravan en krikpunt) overlappen drie platen zich, door de strijkkit zie je hier niets van, uiteraard moet het scherm eraf. Bij het verwijderen van die kit zag ik roest door waterophoping achter die kit. Ik ga hierbij als volgt te werk: licht schuren, Fertan laten inwerken op de 'vaste roest', 24 uur later afspoelen, laten drogen, Owatrol erop en 24 uur laten inwerken, nog een laag erop en weer 24 uur laten inwerken en als laatst lekker dik en ruim gekookte lijnzaadolie erop............. Kan het beter? is dit 'te' :silly: Of kan het anders?
Dit is wel een 'holle' ruimte zeg maar, Hoe lossen jullie zoiets op? en hoe gaan jullie te werk bij het conserveren van de bodem, daar waar vuil, zand, steentjes en water er vol tegenaan komen?

Mijn motto voor holle ruimtes: doe jezelf een lol spuit alles in met Owatrol

Groet, Dieselsound
Michael

Re:Beste roestpreventie?

Bericht door Michael »

Roest verwijderen op de bodem:

Losse roestdelen wegsteken, dan afwassen met water, voor het droog is Fertan 24h erop laten, opnieuw afwassen, ontvetten, zinkspray erop in meerdere lagen, afwerken met antisteenslagspray.

Voor holle ruimten:

Doorspoelen met water, Fertan erin gieten voor 24h, opnieuw uitspoelen met water, ontvetten, indien mogelijk met primer behandelen, ML-Tectyl erin spuiten. Dit komt in een spuitbus met slangetje met een "alle-richtingen-spuitkopje" :-)

Ik heb aan mijn 250D een paar kleine beginnende roestplekjes aan de bodem. Als ik die ga aanpakken zal ik hier wat foto's van nemen.
pajoghi

Bericht door pajoghi »

Hoi iedereen.

Neem eens een kijkje op http://www.brunox.nl
Ik gebruik niks anders meer.
en voor de holle ruimtes een vloeibaar blijvende was ,niks dat uithardt na verloop van tijd. Dus roest grondig wegwerken ,3 lagen brunox ,2 lagen lak ,dan steenslag op de niet zichtbare delen ,dan weer 2 lagen verf.
Op deze manier doe ik het.

MVG
Patrick.
DieselSound

Bericht door DieselSound »

Super, hier doen we het voor!:woohoo:

Van Brunox had ik nooit gehoord, zelf gebruik ik met plezier Fertan (overgehouden van de klussen aan div. Fiat 500tjes. Er zijn natuurlijk meer mensen met ervaring, deel ze!! Het hoeft natuurlijk geen 124 te zijn het gaat om het principe van hoe het werkt.

Veel mensen vinden dat slijpen en nieuw plaatwerk de enigste goede oplossing is. Ik ben het hier niet mee eens. Daar waar de plaat dun is, gaten zijn of ander zwaar ongerief. Tsja daar moet nieuwe plaat in. Maar roest (waar dan ook) wat minder hevig is. Kan prima gestopt worden met de div. middelen die er te koop zijn. Het ├®├®n heeft weer wat meer dan het ander maar dat is de pers. ervaring. Goed te werk gaan is super belangrijk.

Dieselsound
pajoghi

Bericht door pajoghi »

Hoi allemaal.

Tja ,iedereen zweert bij zijn anti roest methode ,maar toch leren we
allemaal graag iets bij ,nietwaar?
Als je de testverslagen leest op het internet ,blijkt het gamma van
Mike Sanders als topper uit de bus te komen.
Graag zou ik het es uitproberen ,maar België is België dus kan je
het hier weeral niet vinden.
Als je er hier naar vraagt ,vallen ze uit de lucht en denken dat
het drank is :p .
Zelfs in de speciaalzaken ,ofwel zocht ik niet ver genoeg.
In nederland heb je het wel maar das ffe rijden ,en de duitsers zijn
er gek op.
Dus wordt het volgende uitstapje nederland of Duitsland ,en dan breng ik
dat spul mee .
Er zijn 3 of 4 verschillende produkten in was of olievorm ,speciaal voor
oldtimer en classic restoratie .
Als het zover is laat ik jullie mijn bevindingen weten ,mijn
belangstelling gaat vooral uit naar de olie.
Naar men vermeld ,maakt deze de underbodenshutz laag van MB terug soepel
en voorkomt het barsten ervan.
Zou toch prachtig zijn ,als dat werkt ,omdat deze laag door de jaren heen
verhardt en barst met waterinsijpeling en rotten tot gevolg.

Veel W124 plezier en met vriendelijke groetjes aan allen. :p

Pajoghi
JanMB230E

Re: Beste roestpreventie?

Bericht door JanMB230E »

Ik zoek per definitie kei-harde auto's. Niet zo mooi maakt mij niet uit. Als er nog geen roest is, hoef je het ook niet weg te halen. Jarenlang gewerkt met undercoating (dat zwarte spul) en Tectyl ML (voor holle ruimten). De ML gebruik ik nog steeds, voor niet direct steenslag gevaarlijke plekken doe ik het nu anders. Ik werk ze af met witte menie (gewoon Histor). Eenmaal per jaar inspecteer ik die plekken. Omdat de menie wit is zie je zo of het OK blijft. Overigens gebruik ik voor de menie eerst een roest neutralizer (vliegroest is onvermijdelijk, ook op een harde auto).
Ik rij het hele jaar, spuit de auto wel af na een 'zout' rit - in de wasstraat met koud water. Ik ben ook redelijk 'lomp', zo zijn de kunstof binnenschermen uit de koffer verwijderd. Kan ik gelijk zien of daar alles OK blijft. Ook makkelijk als je iets aan de antenne moet doen. Ook heb ik de kunstof eindkapjes (mopf 0, achter de achterdeur - onderaan het spatbord) ingekort. Staat niet zo fraai, zijn echter wel echte modder verzamelaars. En alle holle ruimtes zwemmen echt in Tectyl ML...
Rustyolds
Expert Boarder
Expert Boarder
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: Oldsmobile 1958

Bericht door Rustyolds »

Gooi bij alle auto's ( Hiace bussen aan de zaak, 230E voor dagelijks, Oldsmobile 1958 voor in het weekend ) de motor olie na verversen in de holle ruimtes, deuren, kofferkleppen, dorpels, kofferbakhoeken enz. Daarna laten uitlekken op stukken karton ( deuren open ) en stukkie rijden.
Goedkoop en droogt eigenlijk nooit op. Nadeel is dat je wel enkele dagen erna nog een keer met een doek rond moet, en bij eventuele schade kun je minder makkelijk lassen, maar dit zal Ml ook hebben.
Onderzijde auto met zwarte tectyl en Ml, ligt eraan waar.
Eigenlijk is maar 1 ding belangrijk: Jaarlijks controleren!!!
Marius28
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Roepnaam: Marius
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Opel Monza 2.5E LPG
Citroën C3
Lexus CT200h
Contacteer:

Bericht door Marius28 »

Ja inderdaad, jaarlijks inspecteren ontroesten en bijwerken.
De zwarte bodycoating van ML-tectyl werd voeger keihard, maar nu hebben ze Body-Safe, dat is donkerbruin en op wax basis. Dat blijft flexibel en is dus veel beter.
Groet, Marius
BesteMotorolie.nl - motorolie met laagsteprijsgarantie
DonLuciano

Bericht door DonLuciano »

Gewoon ouderwets teer dr tegen aan
Shostakovich124
Gold Boarder
Gold Boarder
Roepnaam: Geert
Bouwjaar: N.n.b.

Bericht door Shostakovich124 »

Ik gebruik voor de holle ruimten motip ML op wachsbasis 000034.
Is na 8 jaar nog steeds lekker flexibel en droogt niet uit,ideaal spul voor mij.
Makkelijk te verwerken en met een lange slang kun je overal komen.

met vr gr

Geert
Alles wat geschreven wordt, hoe goed bedoeld ook, hoeft geen waarheid te bevatten.
Benz124
Junior Boarder
Junior Boarder
Type wagen: E300 Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee

Bericht door Benz124 »

Ik heb zelf twee keer Brunox gebruikt. Mijn ervaring hiermee is slecht, na een jaar was de roest weer terug. Deze keer heb ik Brantho Korrux gebruikt ( meeste roest weghalen met een dremel of iets dergelijks, ontvetten, twee keer laagje Brantho Korrux en daarna afgelakt ). Net gedaan dus ik weet niet of dit wel goed werkt. Ik heb dit goedje ontdekt via een interessante site ( http://www.oldtimerautosite.nl ) waarop heel veel roestwerende middelen worden getest door stukjes metaal te bewerken en daarna buiten te hangen.

Groet,
Benz124
Gombal
Erelid
Erelid
Roepnaam: Arjen
Bouwjaar: Nieuwer
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes-Benz W245 170 2008

Bericht door Gombal »

Op die site heb ik vorig jaar ook rondgeneusd, toen besloten om alle roest, meest oppervlakkige roest trouwens aan de onderzijde van de auto te behandelen met Hammerite grondverf (de oranje kleur in mijn logboek half vorig jaar).
Had al goede ervaringen met Hammerite, mijn bankschroef er jaren geleden ermee gedaan, heeft een brand in de schuur overleeft (door het zure condens wat er toen op alles neergeslagen is is de bankschroef zo ongeveer het enige wat na al die jaren nog over is, alle electrische gereedschap kon je weggooien erna, alle andere gereedschap aangetast) en roest nog niet (alleen op de kale plekken). Verf zit er ook nog netjes en goed op. Heb toen ook de bankschroef met de hand ontroest, staalborstel en roterend staalborsteltje op de boormachine dus zeker niet compleet roestvrij voor het schilderen. Op dezelfde manier zoals de onderkant van mijn auto dus.

Onder de auto zal hij het nu wel een tijd uithouden, staat nu droog gestald dus lange duur testresultaten zullen er niet zo snel komen helaas.
Maar zijn resultaten na 2 jaar en 9 maanden komen qua Hammerite zeker overeen met mijn ervaringen ermee.
Zijn ervaringen met Fertran deel ik ook trouwens, dure zooi en werken ho maar.
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak (living in a foreign land)
Afbeelding
RobertSteenvoorden

Bericht door RobertSteenvoorden »

ik heb al vaker gehoord over afgewerkte olie in de kokerbalk weet iemand waar en hoe veel ik het beste er in kan gooien of ik een gaaatje moet boren of er al een gaatje zit ergens bvd

gr robert
Johannes
Silver Boarder
Silver Boarder
Roepnaam: Johannes
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1985
Opmerkingen / andere wagens.: VW Transporter Mercedes C-180
Yamaha BT1100
Yamaha XS650 ( XS-1, XS-2, TX650

Bericht door Johannes »

De echte antiroestbehandeling is er kennelijk (nog) niet omdat iedereen zo zijn eigen methode en middeltjes toepast.
en maakt het nu werkelijk zoveel uit wat je gebruikt???
Staat de auto altijd buiten, rijdt je ermee door de pekel... kortom dat zijn factoren die ertoe doen

Echter afgewerkte olie, wie wil die zwarte zwavelhoudende stinktroep nu in zijn portieren hebben??
Ga dan naar de action en haal voor 10 euro 4 liter motorolie......
Een ding staat wel aardig vast: daar waar olie zit roest het niet.
Gewoon twee maal per jaar de boel onder de olie spuiten, en laat de capillaire werking van de olie zijn werk maar doen...

Zelf zweer ik bij gekookte lijnolie, aangelengd met wat motorolie........ ik spuit het lekker onder en in de holle ruimten, lekker uit laten lekken en elke keer wanneer ik instap ruik ik die heerlijke lijnolie en realiseer ik me dat roest weinig kans krijgt....
RobertSteenvoorden

Bericht door RobertSteenvoorden »

oke overal dik in de olie zetten dus ga ik ff in de vakantie doen dank

gr robert
EdH
Gold Boarder
Gold Boarder
Roepnaam: Erik
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1986

Bericht door EdH »

Goede ervaringen heb ik met RX-5 en RX-10 en in holle ruimtes Tectyl ML. RX5 en 10 zijn wel (wacht-) tijdrovend maar werkt super. Mijn vorige klusauto heb ik 9 jaar gehad en in die tijd heb ik veel hiermee behandeld en niets daarvan is teruggekomen. Losse roest moet zoveel mogelijk worden verwijderd tot kaal staal, worden ontvet en dan mag alles 1 dag 'aanroesten'. Dit zodat de RX-5 beter hecht. het verwijderen kan met een staalborstel in de boormachine of een komborstel op een slijptol, zolang de meeste roest maar verwijderd is. Na een dag aanroesten kan de RX-5 worden aangebracht, een dag later RX10 en dan eventueel nog een laag RX10. Het droogt op als hoogglans lak en ziet er superstrak uit. Geen aandelen maar ik heb het gekocht bij Rustbuster:
http://www.rustbuster.nl/Caprotech/Capr ... dukten.htm

De lak hard uit en vertoont geen krimpscheuren waar weer vocht achter kan komen, het is een hele duurzame eindafwerking.

En olie heb ik nooit in holle ruimtes gebruikt maar ML werkt ook erg goed. Dit blijft lang zitten en op echt warme dagen ruikt het lekker als ik instap. En er zit een makkelijke sproeislang bij om alle plekken mooi te bereiken.

Leuk dat iedereen zoveel verschillende methodes ervoor heeft. Kan ook niet anders, op leeftijd heeft elke auto er wel mee te maken. :?

Erik
Groen200D

Bericht door Groen200D »

Rustyco van rustbuster heb ik ook veel goeds over gelezen en na veel lezen en uitzoeken zelfs aangeschaft! (een sceptisch persoon als ik koopt niet zomaar WMIA producten )(wow mike its amazing)

Dan inderdaad een fiks agresief goedje derop (lieftst loodmenie maar is moeilijk aan echte te komen) en dan een lekkere dikke laag steenslag teer erop blubbere(tevens vibratie geluid dempend)
DJS
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1986

Bericht door DJS »

Na het ontroesten bij een bodemdeel: Zincspray. Fantastisch goed spul, komt geen roest meer door heen.
Daarna wat carrosseriekit en antisteenslag eroverheen om het weer mooi te maken en de zinclaag te beschermen. ;)
PCC124

Bericht door PCC124 »

volgens mij is owatrol gekookte lijnzaadolie. Als je dat door je teer/bitumen of wat ook smeert werkt t dubbel, denk ik: de drager droogt minder snel uit en de olie blijft voortdurend in contact met evt nieuwe roest.

Uiteindelijk is alles een lapmiddel, maar ja dat geldt in principe ook voor alle onderdelen die je vervangt.
124300D

Bericht door 124300D »

Iemand al wat meer ervaringen met roestmiddels welke getest zijn op deze site??
http://www.oldtimerautosite.nl/

Heb zelf rx5 in combi met rx10 gebruikt, mijn ervaring is niet echt goed, na 2 jaar komt de roest er alweer doorheen ondanks dat ik alle aanwijzingen opgevolgd heb. Ga nu brantho corrux proberen, iemand hier al ervaringen mee?
Voor de holle ruimte gebruik ik terotex hv400, hier ben ik wel tevreden over. Mike saunders vet schijnt verreweg het beste te zijn, is mij alleen teveel werk om aan te brengen.
Plaats reactie