Anti-vries

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.
Plaats reactie
Tommy
Senior Boarder
Senior Boarder
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Ja

Anti-vries

Bericht door Tommy »

Hallo mede-Benzers,

Beetje laat maar misschien toch nog op tijd! Misschien is een ieder op de hoogte maar ik wil jullie deze informatie niet onthouden.
Ik las een stukje over het bijvullen c.q. vervangen van anti-vries in het koelsysteem van klassiekers en Youngtimers.
Misschien hebben we er wat aan. Beknopt zal ik weergeven wat er geschreven werd.
Het huidige anti-vries is niet meer het spul wat het vroeger was. Op de verpakking staat meestal niet wat de samenstelling van het product is. De du(u)r(de)e anti-vries was meestal oranje van kleur en werd door iedere leverancier aangeraden. Helaas echter, dat spul is dusdanig agressief dat het de solderingen van het koelblok (radiateur en kachelradiateur!) aantast en zelfs helemaal oplost. Hetzelfde geldt voor verbindingstukjes, cilinderkoppakkingen. Wel geschikt voor moderne auto's omdat daar alles geplakt zit. Derhalve bij het afvullen van een klassieker of Youngtimer op het etiket kijken wat er precies in zit.

Op de oranjekleurige anti-vries staat o.a. OAT, Organic Acid Technology, NIET GEBRUIKEN!! :evil:
Ook de anti-vries met de volgende aanduidingen niet gebruiken:
OAT: Organic Acid Technology :evil:
HOAT: HYBRID Organic Acid Technology :evil:
NOAT: NITRATE Organic Acid Technology
:evil:

WEL GEBRUIKEN:
IAT: INORGANIC ADDITIVE TECHNOLOGY (blauwe kleur!!) :!:
verkrijgbaar bij Halfords!!

Beste is op basis van propyleen glycol (echter moeilijk te verkrijgen!) :(
Nadeel is dat het maar een houdbaarheidsduur van 2 jaar heeft!!

Het is een tip uit "Auto Motor Klassiek".

Groetjes,
Tommy
Rojo124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee

Re: Anti-vries

Bericht door Rojo124 »

De originele koelvloeistof bij de dealer is ook oranje/roze......ik gebruik altijd de blauwe van shell (glycoshell)
ik heb wel ergens gelezen dat je de 2 soorten absoluut niet mag vermengen....dit staat ook op de verpakkingen hoor.....Shell verkoopt ook de oranje en de Blauwe.

Bericht door Mafkees »

Oranje-roze is long live en mag er bij onze auto's niet in. Inderdaad blauw.
Hulzie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Roepnaam: Henk
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Opmerkingen / andere wagens.: 200D, E 300D , E 300D, E 300D, E320 CDI en nu een S 430
Contacteer:

Bericht door Hulzie »

Een serieuze vraag dan.

Bestaat er ook kleurloze koelvloeitstof?

Ik heb pas een nieuwe 300D en kwam daarmee bij een Benz boer, die keek een maand geleden onder de kap, en zei heb je er van die nieuwe koelvloeistof in? Die kleurloze?
Verder niet bij stil gestaan, auto kwam in September uit Zwitserland en dacht zal wel okay zijn allemaal.

Maar vandaag was het 1 homp ijs in de radiateur, dus alles ontdooit, en vervangen door....blauwe, en ik heb een dubbele garage met een houtkachel erin, zo'n probleem was dat niet.

Maar ut deed me wel even denken aan een man die als zeer goed bekend staat, en het had over kleurloze koelvloeistof. Die het wellicht als grap bedoelde maar met een stalen gezicht zei.
S 430 V8 automaat.

Afbeelding
Mafkees

Bericht door Mafkees »

Dan zal dat toch water geweest zijn.
Hulzie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Opmerkingen / andere wagens.: 200D, E 300D , E 300D, E 300D, E320 CDI en nu een S 430
Contacteer:

Bericht door Hulzie »

Exact, maar dat had ie me ook in duidelijke taal kunnen zeggen als ie het zag.
Ik noem zijn naam niet, het is echt een zeer goed adres, en hij zal het niet zo bedoeld hebben, maar had me een hoop werk bespaart.
S 430 V8 automaat.

Afbeelding
Gordi044

Bericht door Gordi044 »

Houd er wel rekening mee dat er een verschil is tussen koelvloeistof in het algemeen en antivries, antivries meng je met water en koelvloeistof is kant en klaar, ik weet het niet geheel zeker maar volgens mij is antivries kleurloos bij sommige merken.
Groet Erwin.
NicoenSarina

Bericht door NicoenSarina »

Hallo,

Moderne rode koelvloeistof mag je niet vermengen met blauwe en groene.
Dit heeft bij mijn zus een koppakking gekost doordat iemand dat wel gedaan heeft en er een kanaal verstopt is gegaan.
Blauw en groen kun je onderling wel mengen. Wel heb ik nu een grondig gespoeld systeem waar rode in had gezeten afgevuld met voor mijn gratis blauwe.
Dit heeft afgelopen vijf jaar geen problemen opgeleverd. Natuurlijk een late tip. meet gewoon het vriespunt.
Dan maakt de kleur niet uit het gaat om het vriespunt. Bij blauwe en groene doe ik bij een te laag vriespunt (na wat aftappen) gewoon blauwe glycol(voor mij ook gratis) zodat hij weer op het goede vriespunt komt. Rode heb ik nog nooit met een te laag vriespunt gehad.

Nico
Hulzie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Contacteer:

Bericht door Hulzie »

Ik was vanmiddag nog bij Wensink in Meppel, een MB dealer, was er om een cilinder voor mijn contactslot te halen, en vertelde er over mijn waterpomp vervangen i.v.m. schade door de vorst ijsvorming, en zeiden me daar heel goed.....denk erom, alleen anti vries gebruiken en dan 50% antivries en 50% water. (ik heb er nu blauwe koelvloeistof inzitten en bij de verse waterpomp wordt het weer anti vries, zal niet voor niks zin)
S 430 V8 automaat.

Afbeelding
NicoenSarina

geachte Hulzie,

Die blauwe koelvloeistof kun je natuurlijk gewoon opvangen in een schone bak en opnieuw gebruiken.
Deze moet je natuurlijk niet aanvullen met water maar met een blauwe of een groene koelvloeistof van de zelfde samenstelling. Nieuwe koelvloeistof heeft meestal een vriespunt van ongeveer -36 graden. mocht je ooit een te hoog vriespunt hebben(ik houd zelf altijd minimaal -20 graden aan) kun je altijd nog genoemde antivries (glycol of ethyleenglycol) toevoegen. Water toevoegen verhoogt het vriespunt vrij snel.

groeten Nico
Langeman

Bericht door Langeman »

Verwarrend allemaal, roze blauwe koelvloeistof. Antivries, wel of niet verdunnen met water?
Ik had zelf ook altijd het idee dat koelvloeistof niet werd verdund met water maar alleen antivries.
Sinds niet zo lang woon ik niet zo ver van onze oosterburen in Duitsland.
Volgens mij is de motorolie er een stuk goedkoper, dus bij verversen heb ik dat daar gekocht. (castrol 5W40 5L bij Brezan Ôé¼75,=, daar Ôé¼50,=)
Ook even gekeken of er ook koelvloeistof te krijgen was.
En liep tegen volgende etiket aan (bijlage). Volgens mij is het het wel aardig spul niet agressief en blauw?
Maar wel evt verdunnen met water??? Of heb ik hier dan toch een vorm van antivries te pakken maar dan voor moderner hochleistungsmotoren?
Iemand een ander advies of ervaring hiermee/over, ik hou me aanbevolen.
Ik heb een E280T '95.
gr Erwin
Bijlagen
Foto1261.jpg
Foto1261.jpg (456.36 KiB) 3547 keer bekeken
Mafkees

Bericht door Mafkees »

Verwarrend ? helemaal niet, er moet gewoon blauw/groene antivries 1:1 ,in een W124.
(volgens MB)
NicoenSarina

hallo,

Nee, ik zie het probleem ook niet.
En ik verwacht dat het de eerste maanden geen probleem meer gaat worden want de vorst zal niet zo hoog meer worden denk ik. :lol: :lol: Maar toch nog even voor de kijkers thuis:
Net als eerder genoemd,groen of blauw erin en GEEN rood. Rood nooit mengen met blauw of groen. blauw en groen zijn wel te mengen. Geen water toevoegen(noodsituaties uitgezonderd). Vriespunt opmeten kan met diverse soorten meters verkrijgbaar bij de automaterialenzaak.Vriespunt te laag,koelvloeistof verversen of glycol toevoegen.

vr gr Nico
Petie300TD

Bericht door Petie300TD »

de rode is de g12 vloeistof ( normaal om de 4 jaar wisselen )

de andere twee is g11 vloeistof ( normaal om de 2 jaar wisselen )

bij mengen gaat het vlokken

te lang laten zitten heeft mij een 603 300 turbo kop gekost ( ingevreten )
Mafkees

Bericht door Mafkees »

Vergeet de rode g12 vloeistof. Deze is niet geschikt voor oude motoren, denk aan; pakingen.
Plaats reactie