Hallo,
Ik heb laatst een ander blok (300D EGR) gemonteerd, maar die zat op een automaat, dus ook met een andere cardan verhouding. Nu wil ik het liefst de kmstand van 276dkm behorend bij de motor behouden, maar de teller geeft ca 20% te veel aan, vanwege de andere cardan verhouding, want daar heb ik wel een 300D cardan voor een 5 bak op gezet.
Zou het mogelijk zijn om iets van een tandwieltje in de teller te wisselen met mijn oude teller bak, zodat ik de km stand die bij de motor hoort kan houden, maar dat hij niet 20% te veel daar bij op telt?
Heeft iemand eerder zoiets gedaan, dan hoor ik het graag.
Groeten,
Paul P
Snelheidsmeter aanpassen aan cardan verhouding?
- Gombal
- Erelid

- Roepnaam: Arjen
- Type wagen: Ander type
- Bouwjaar: Nieuwer
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes-Benz W245 170 2008
Re: Snelheidsmeter aanpassen aan cardan verhouding?
Misschien snap ik hem niet helemaal maar nu heb je wel een automaat (diff. 2,87) dan met het differentieel (3,46) van een 5 handbak? (In je profiel staat namelijk nee bij automaat
)
Als dat het geval is dan maak je wel een berg meer toeren bij een gelijke snelheid.
3000 toeren bij een 300D handbak in zijn 5 was zo'n 129 km/hr, bij een automaat zo'n 125 km/uur en als je een automaat met een handbak diff hebt ga je maar zo'n 104 km/uur. Wel lekker stoplicht racen ermee denk ik
Op je vraag over de kilomterteller, als ik even kijk naar het lijstje met overbrengingsverhoudingen, een 200E heeft bij een automaat (dezelfde overbrengings verhoudingen als een 300D automaat) toevallig ook een diff. met 3,46 erachter hangen ipv een 2,87 zoals bij een 300D. Je zou dus een kilometerteller van een 200E automaat moeten zien te krijgen, de kilometers even goed zetten (is niet zo heel moeilijk) en dan ben je er. Dat is tenminste als ik je goed begrijp en dat je nu dus inderdaad een automaat hebt met een handbak diff erachter.
Als dat het geval is dan maak je wel een berg meer toeren bij een gelijke snelheid.
3000 toeren bij een 300D handbak in zijn 5 was zo'n 129 km/hr, bij een automaat zo'n 125 km/uur en als je een automaat met een handbak diff hebt ga je maar zo'n 104 km/uur. Wel lekker stoplicht racen ermee denk ik
Op je vraag over de kilomterteller, als ik even kijk naar het lijstje met overbrengingsverhoudingen, een 200E heeft bij een automaat (dezelfde overbrengings verhoudingen als een 300D automaat) toevallig ook een diff. met 3,46 erachter hangen ipv een 2,87 zoals bij een 300D. Je zou dus een kilometerteller van een 200E automaat moeten zien te krijgen, de kilometers even goed zetten (is niet zo heel moeilijk) en dan ben je er. Dat is tenminste als ik je goed begrijp en dat je nu dus inderdaad een automaat hebt met een handbak diff erachter.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
DJS
- Diamant Boarder

- Type wagen: 250TD
- Bouwjaar: 1986
Gombal schreef: Je zou dus een kilometerteller van een 200E automaat moeten zien te krijgen, de kilometers even goed zetten (is niet zo heel moeilijk) en dan ben je er.
Bedoel je het combi-instrument?
Dan moet je namelijk niet vergeten dat je geen voorgloeilampje hebt en een 200E had volgens mij een standaard toerenteller en de 250TD niet.
- Gombal
- Erelid

Alleen de teller is genoeg (vandaar dat ik ook schreef "kilometerteller"
), nergens voor nodig om heel de tellerbak te wisselen.
Dat is het voordeel van een wat oudere auto en zeker een Mercedes? alles is tot het laatste schroefje uit elkaar te halen en te mixen met andere onderdelen.
De tellerbak (of combiinstrument) bestaat uit 3 hoofdonderdelen, eigenlijk 4:
De plastic behuizing, de kilometerteller, de klok of toerenteller met klok en het combi gedeelte aan de linkerkant, koelvloeistoftemp., oliedruk en brandstofniveau (en economy voor de oudere benzine exemplaren).
(En voor de mierenneu...s onder ons, als je veel opties hebt ook nog de buitentemperatuurmeter module en als je echt wat opties had dan zat aan de linkerkant je toerenteller erbij en rechts je reiserechner)
Zijn allemaal onafhankelijk van elkaar te wisselen.
Ook de "lichtjes" onder de instrumenten is geen probleem, de kleurtjes van die lichtjes komen van een kunststof strip welke aan de zijkant in de plastic behuizing zit geschoven, je kan er dus alle "lichtjes" inzetten die je wil. De lampjes zijn gewoon allemaal wit. Is dus geen probleem om een benzine bak in een diesel te zetten, gewoon de strippen wisselen en je voorgloei lampje is er weer!
Toerenteller is een kwestie van even wat schroefjes aan de achterkant en wisselen of vervangen door je klok.
Dat is het voordeel van een wat oudere auto en zeker een Mercedes? alles is tot het laatste schroefje uit elkaar te halen en te mixen met andere onderdelen.
De tellerbak (of combiinstrument) bestaat uit 3 hoofdonderdelen, eigenlijk 4:
De plastic behuizing, de kilometerteller, de klok of toerenteller met klok en het combi gedeelte aan de linkerkant, koelvloeistoftemp., oliedruk en brandstofniveau (en economy voor de oudere benzine exemplaren).
(En voor de mierenneu...s onder ons, als je veel opties hebt ook nog de buitentemperatuurmeter module en als je echt wat opties had dan zat aan de linkerkant je toerenteller erbij en rechts je reiserechner)
Zijn allemaal onafhankelijk van elkaar te wisselen.
Ook de "lichtjes" onder de instrumenten is geen probleem, de kleurtjes van die lichtjes komen van een kunststof strip welke aan de zijkant in de plastic behuizing zit geschoven, je kan er dus alle "lichtjes" inzetten die je wil. De lampjes zijn gewoon allemaal wit. Is dus geen probleem om een benzine bak in een diesel te zetten, gewoon de strippen wisselen en je voorgloei lampje is er weer!
Toerenteller is een kwestie van even wat schroefjes aan de achterkant en wisselen of vervangen door je klok.
-
Gullwing
Makkelijkste oplossing:
De teller die bij het cardan hoort op de stand van de motor zetten.
Een beetje autohandelaar doet het in een paar minuten
De teller die bij het cardan hoort op de stand van de motor zetten.
Een beetje autohandelaar doet het in een paar minuten
- Gombal
- Erelid

Je kan natuurlijk ook bedoelen dat je een 300D blok hebt, een 250TD handbak erachter en een 3,46 diff.
In dat geval moet je een teller hebben van een 230TE handbak, heb je wel te weinig streepjes qua I, II en III als het goed is, als ik het goed zie heeft een 230TE een 4 bak maar wel met dezelfde overbrengingsverhouding als een 250TD handbak.
In dat geval moet je een teller hebben van een 230TE handbak, heb je wel te weinig streepjes qua I, II en III als het goed is, als ik het goed zie heeft een 230TE een 4 bak maar wel met dezelfde overbrengingsverhouding als een 250TD handbak.