om612 270 CDI, injector lek

Praten/kletsen over andere dingen in het leven
Plaats reactie
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981

om612 270 CDI, injector lek

Bericht door JantjeV8 »

Heeft iemand hier kennis van de injectoren problematiek van de wat jonger CDI motoren?

Het is algemeen bekend dat na 1,5ton injectoren kunnen lekken. Verwijderen lukt me ook wel, maar hoe beoordeel je of een injector zelf nog in orde is en enkel de brandplaatjes vervangen worden?
Ik geloof dat er ook nog delen van een injector vervangen kunnen worden?
Sebastiaancocoon
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Roepnaam: Sebastiaan
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee

Re: om612 270 CDI, injector lek

Bericht door Sebastiaancocoon »

over het algemeen vervangen ze de gehele injector. hoe je precies kan zien of de jector of het brandplaatje vervangen diebt te worden durf ik niet te zeggen. maar vaak als hij er verkoolt ect uitziet vervangen ze hem
Roy_E320
Silver Boarder
Silver Boarder
Roepnaam: Roy
Type wagen: 300CE
Bouwjaar: 1993

Bericht door Roy_E320 »

injector gewoon eruit halen(heb je een speciale trekker voor) alles goed zuivermaken, nieuw brandplaatje en injector in speciaal vet zetten en het is weer gemaakt.

Hoeft niet vervangen te worden als die lekt
Sebastiaancocoon
Diamant Boarder
Diamant Boarder

bij de 220cdi van mijn vader lekte hij en wat bleek injector was helemaal verkoolt. maar dan zou je hem er eerst uit moeten halen om te kijken
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb ze er uit liggen. Viel niet tegen, kreeg ze zelfs met de hand er uit. Wel een hoop rotzooit er omheen. Van die versteende kooldeeltjes.

De injectors zelf zien er naar mijn idee goed uit. Gewoon wat aanslag, maar als ik ze in een dag in de diesel leg poets je dat er wel af. Verder geen koolvergroeingen e.d.
Ik las ergens dat je dan gelijk het uiteinde moet vervangen, preventief denk ik, maar volgens mij mankeert er in principe niks aan.

Je moet eens op youtube kijken, dan wordt je zenuwachtig van wat je nog te wachten staat als je vlak voor zo'n karweitje staat. Met 'n heftruck de slagtrekker onder spanning optillen, of de motor tegen de toerenbegrenzer zetten totdat die injector er uit knalt. Sjongejonge.
Maar goed, de mijne zijn er uit. Nu de juiste aanpak v.w.b. die verstuivers nog zien te bepalen.
Sebastiaancocoon
Diamant Boarder
Diamant Boarder

ja die rotzakken willen nogal is vastzitten haha
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
W123 230TE 1981

Bericht door JantjeV8 »

Dat is ook weer gepiept.

Brandplaatjes: 2 x Ôé¼ 0,75
Rekboutjes voor de klampen: 2 x Ôé¼ 1,50
gereedschap: > Ôé¼ 300,00 wat je zeker 5 minuten nodig hebt....

Maar goed, dat geld geef ik liever daar aan uit dan dat ik het bij een dealer binnengooi.
Wat heb je nodig/is ontzettend handig:
Trekgereedschap, de kans is bijzonder groot dat je het nodig hebt.(verschillende verkrijgbaar, slagtrekker, schroefspindel)
Borstelset, Lange steel met koperen borstels die diep in de schacht kunnen.
Lange m6 tap voor blinde gaten.
Tooltje voor de brandplaatjes, zat in het borstelsetje.
Frees, universeel setje met lange steel.

Voor wat betreft de brandplaatjes staat het WWW vol met de kreet: "overmaatse brandplaatjes"
Echter de MB onderdelenleverancier heeft maar 1 maat: de originele, niks overmaat.

Al met al viel het me mee. Maar als zo'n injector vast zit, dan ben je de klos. Belangrijk is dat je het op tijd signaleert en niet door blijft rijden. Ik denk dat dat vaak het geval is.

Mocht iemand er ook voor komen te staan:
Dieselleidingen los.
Klampen los draaien en wegnemen, beetje er onderuit vissen.
Zitten ze los, dan heb je geluk, anders kun je met speciaal trekgereedschap aan de gang.
Wel had ik boven de ruimte rondom de injector een hele plats WD40 en thinner gegooid en de motor nog wat warm laten lopen. Dan wordt die roetkoek wat weker.
Brandplaatje er uitnemen. (Tooltje voor).
Alles zuiver maken, remmenreiniger en wd40 om te spoelen, perslucht er bij.
Op het luchtpistoool een heel dun slangetje gemaakt om onderin het verstuivergat en onderin de schroefdraad te komen.
De zitting van de verstuiver kun je met een lampje schijnend zien. Als de roetresten weg zijn, niks aan de hand, anders met het handfreesje schoon krabben.
De schroefdraad van de klampgaten op zuiveren. Blijven schoonmaken. Lange m6 tap er in. EN voordat je de zaak in elkaar zet moet het boutje er met de hand in te draaien zijn.
Alles schoon??
Dan de schone verstuiver invetten met keramisch vet.
Brandplaatje om het nozzletje, met wat keramisch vet blijft hij goed plakken en in het gat steken.
Klamp er gelijktijdig om heen plaatsen.
Dieselleiding er los-vast opzetten om te centreren.
Klampboutje wat olie er aan doen en plaatsen.
Aandraaien met 7Nm, daarna nog 2 x 90graden aanhalen. Rustig draaien en tussen iedere aanhaal een paar minuten wachten.
Leidingen afmonteren.

Auto starten.
succes
Plaats reactie