Om 601 motor inbouwen in oude mecedes 40-50 jaar oud.

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een andere forum past.
Plaats reactie
goverd11

Om 601 motor inbouwen in oude mecedes 40-50 jaar oud.

Bericht door goverd11 »

Ik heb een W124 200D bj 1986 met een motor uit een sprinter bj 1998 2300cc ik denk dat het een OM 601 is. Ik wil de laatst genoemde motor inbouwen in een oude Mercedes van 40-50 jaar oud,mijn vraag welk type Mercedes van 40-50 jaar oud moet ik kopen en is dat mogelijk?
Laatst gewijzigd door SanderDTCH op ma mei 13, 2013 5:51 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht verplaats in het juiste topic.
DJS
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee

Q

Bericht door DJS »

Tuurlijk is het mogelijk.
Houd er wel rekening mee dat de W115 een stuk minder goed bochtjes pakt, zwaarder is en ook zeker een stuk minder veilig! Door de hogere leeftijd zijn ze doorgaans ook meer verrot.

Het viel te verwachten dat er gekken zijn die dit doen... :o :lol: :lol:
Verstappen
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Type wagen: 300E
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja

Re: Om 601 motor inbouwen in oude mecedes 40-50 jaar oud.

Bericht door Verstappen »

Welk model maakt niet uit joh, gewoon inbouwen, als het maar belastingvrij is .hoeft niet eens een Mercedes
te zijn, gewoon de goedkoopste oldtimer van 40 jaar oud van Marktplaats halen en inbouwen die motor.
Echte liefhebbers helpen we hier graag op weg. :mrgreen:
Zoek je onderdelen of opties ?, stuur me maar een pb
Sebastiaancocoon
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Roepnaam: Sebastiaan
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee

Bericht door Sebastiaancocoon »

Begint het nu al haha.

Ook deze regel gaat niet langs stand houden ben ik bang.
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Hoezo?
Veertig jaar is veertig jaar.
Een W115 en over een paar jaar de eerste W123 zijn degelijke auto's die een stuk veiliger zijn dan die moderne sardinenblikjes waar binnenkort ook flink MRB voor betaald moet worden.
Net de eerste kilometers gereden met een W123 voorzien van een 250D motor plus automaat, prima combinatie!
Quinten

Bericht door Quinten »

Hahaha ik vermoed dat ergens half 2015 voor de nieuwe aanstaande regeling per 1-01-1016 de vraag komt: hoe bouw ik een modern diesel blok in een 60 - 70 jaar oude Mercedes? :mrgreen:
first_diesel.jpg
first_diesel.jpg (127.95 KiB) 3935 keer bekeken
Jadystana
Gold Boarder
Gold Boarder
Type wagen: 300TE-24
Bouwjaar: 1992

Bericht door Jadystana »

Sebastiaancocoon schreef:Begint het nu al haha.

Ook deze regel gaat niet langs stand houden ben ik bang.
Valt wel mee denk ik, een W124 wijzigen van benzine naar diesel is al lastig genoeg, dat zal echt de meerderheid niet zijn op de 100.000 oldtimers. Een diesel inbouwen in een auto waar die niet in is geleverd is nog lastiger en kost nog meer lijkt me. Natuurlijk zullen er een paar zijn maar daar zal de schatkist toch weinig van merken..
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Zo begon het ook met de W124 diesel, een paar.
Inmiddels zijn er zeker 10.000 W124 bv diesels in Nederland.
Op het totaal aantal auto's is dat niet te merken.
Vandaar dat de aanpak om de eisen te verzwaren voor bv auto's
niet in verhouding staat tot de verwachte opbrengst.

Een Portugees energiebedrijf ontduikt met hulp van Nederlandse postbus constructie
miljarden aan belastingen.
Het is zo erg dat de EU geklaagd heeft over deze vorm van belastingfraude.
Daar heeft Weekers nooit wat aan willen doen, had ie zeker ook geen mensen voor?
Nu krijgt Nederland de opdracht vanuit Brussel om dit soort excessen aan te pakken.
Dat is nog eens wat anders dan een paar duizend autoliefhebbers hun hobby afpakken.
Daar heb je ballen voor nodig.
Rustyolds
Expert Boarder
Expert Boarder
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1985
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: Oldsmobile 1958

Bericht door Rustyolds »

Een kameraad bouwde jaren terug al een 3 ltr. 6 cil. diesel uit een W124 in een 220s heckflosse uit 1961.
Problemen destijds: Ruimtegebrek ( stuurpomp, speling schutbord ), blok veel te zwaar voor de voorvering, kilometertellerkabel pastte niet, verhouding bak t.o.v. cardan niet juist, zelf tussenas moeten maken enz enz...........
Als ik het zou moeten doen zou ik eerst iemand opzoeken die exact hetzelfde heeft gedaan ( zelfde blok, bak, in zelfde type auto) zodat je kunt profiteren van de kinderziektes van diegene!
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Quinten schreef:Hahaha ik vermoed dat ergens half 2015 voor de nieuwe aanstaande regeling per 1-01-1016 de vraag komt: hoe bouw ik een modern diesel blok in een 60 - 70 jaar oude Mercedes? :mrgreen:
first_diesel.jpg
Ljkt me niet handig.
Je vernield daarmee een van de meest zeldzame vooroorlogse diesel Benzen.
Voor het geld dat je daarmee kwijtraakt kun je met een nieuwe E350 CDI tien jaar autorijden incl MRB.
MB Halle

Bericht door MB Halle »

Mijn Persoonlijke mening is, je koopt een org Benzine of een Diesel.
ombouwen vind ik bij voorbaad een Doodzonde.
gr Wim.
Jadystana
Gold Boarder
Gold Boarder
Type wagen: 300TE-24
Bouwjaar: 1992

Bericht door Jadystana »

Gullwing schreef:Zo begon het ook met de W124 diesel, een paar.
Inmiddels zijn er zeker 10.000 W124 bv diesels in Nederland.
...
bv diesels zijn er wel veel, maar ik doelde specifiek op auto's die zijn omgebouwd van benzine naar diesel. Dat zullen er toch niet veel meer dan 100 zijn? Voor de W124 is dat dan nog relatief "simpel", een W124 diesel-blok in een W114 zetten lijkt me lastiger..
Quinten

Bericht door Quinten »

Gullwing schreef:
Quinten schreef:Hahaha ik vermoed dat ergens half 2015 voor de nieuwe aanstaande regeling per 1-01-1016 de vraag komt: hoe bouw ik een modern diesel blok in een 60 - 70 jaar oude Mercedes? :mrgreen:
first_diesel.jpg
Ljkt me niet handig.
Je vernield daarmee een van de meest zeldzame vooroorlogse diesel Benzen.
Voor het geld dat je daarmee kwijtraakt kun je met een nieuwe E350 CDI tien jaar autorijden incl MRB.

Ik gebruik ook niet vaak de :mrgreen: smiley ..... dan zie ik het als een absurde gedachte ;)

Wat minder absurd maar ook zeer bedenkelijk is het aan de lopende band verkopen van maagdelijke W124 diesels (LPG inbouw) enkel en alleen voor de dikke poen zodat de volgende eigenaar hem in korte tijd geheel kan afrijden zonder er enig voordeel van te hebben genoten wat hem door de verkoper was belooft.
Bachusrooy

Bericht door Bachusrooy »

Je moet niet een om601 motor inbouwen, nee, je zet het om601 blok op een krat en je bouwt er een kitcar omheen, deze kat je dan om naar een lelijke eend van 1966, en voorlopig zit je goed.
Je zou ook de motor uit je 124 kunnen verwijderen en de voetenbakken open snijden. Plaats hierin trappers en verbind deze op ingenieuse wijze met de cardan. Je hebt dan een belastingvrije auto! Enne keigoed voor het milieu :woohoo: :woohoo:

Succes,

Bachus :twisted:
Plaats reactie