W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 18 okt 2019, 20:53

250D koelsysteem kapot gevroren, wat vervangen?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Mafkees

250D koelsysteem kapot gevroren, wat vervangen?

Berichtdoor -SK- » 07 sep 2019, 17:24

Kennelijk, ahum ahum, was de koelvloeistof aan vervanging toe. Want de Behr radiateur is in de (onverwarmde) opslag kapot gevroren :doh:

Ik meen dat er al een lekkage was in de voetenruimte van bestuurderskant, zal vast een lek van de warmtewisselaar van de verwarming zijn geweest.

Het koelstysteem wil ik weer op orde hebben met frisse G11 koelvloeistof en delen van het koelvloeistofcircuit vernieuwd. Het dashboard ga ik sowieso al eraf halen, dus wil ik echt schoon schip maken.


Welke onderdelen kan ik het best allemaal (correctief en preventief) vervangen, alleen de radiateur en de warmtewisselaar? Of nog meer delen. Staat me iets van bij dat er ook een ring moet zijn die het beste ook kan vervangen worden al het dashboard toch los is...

Is Nissens uit Denemarken kwalitatief vergelijkbaar met Behr (normal line)?
-SK-
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1132
Geregistreerd: 21 jan 2012, 23:48
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: 250D koelsysteem kapot gevroren, wat vervangen?

Berichtdoor RD500sec » 08 sep 2019, 11:21

O ringen 26

14817A05-B776-4189-AC60-02F407241995.png
14817A05-B776-4189-AC60-02F407241995.png (614.61 KiB) 520 keer bekeken


A124 835 04 98
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 743
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: 250D koelsysteem kapot gevroren, wat vervangen?

Berichtdoor JantjeV8 » 09 sep 2019, 06:19

En dan nog hopen dat je motor niet kapot gevroren is.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 873
Geregistreerd: 16 apr 2010, 06:34
Woonplaats: Haarsteeg
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981


Re: 250D koelsysteem kapot gevroren, wat vervangen?

Berichtdoor MB280E » 09 sep 2019, 18:11

Ik denk dat dat wel eens vies zou kunnen tegenvallen....
Best dat eerst controleren vooraleer grote kosten te doen.
Avatar gebruiker
MB280E
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 302
Geregistreerd: 18 apr 2009, 19:38
Woonplaats: Gent
Roepnaam: Jan
Type wagen: 300TD Turbo
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 280E 1982
R107 560SL 1985


Re: 250D koelsysteem kapot gevroren, wat vervangen?

Berichtdoor -SK- » 11 sep 2019, 14:07

RD500sec schreef:O-ringen nr26 : A124 835 04 98


Bedankt voor het onderdeelnummer van de drie O-ringen :handgestures-thumbupleft:
Precies wat ik zocht.
-SK-
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1132
Geregistreerd: 21 jan 2012, 23:48
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: 250D koelsysteem kapot gevroren, wat vervangen?

Berichtdoor -SK- » 11 sep 2019, 14:18

JantjeV8 schreef:En dan nog hopen dat je motor niet kapot gevroren is.


MB280E schreef:Ik denk dat dat wel eens vies zou kunnen tegenvallen....
Best dat eerst controleren vooraleer grote kosten te doen.


Bedankt voor de reacties JantjeV8 en MB280E.

Helaas is een kapotgevroren blok i.d.d. een mogelijkheid. Nog geen ervaring mee en hoop (tegen beter weten in?) dat ook nooit te krijgen :whistle:

Tweedehands heb ik een nette Behr-radiator opgesnord, zodat ik het koelsysteem kan vullen met water.
Heb ik het goed dat het systeem zelfontluchtend is?

Plan is om de auto dan te starten en te kijken wat er gebeurd.

Gutsend water ergens uit het blok of witte rookwolken uit de uitlaat zijn de indicatoren van een kapotgevroren blok die ik kan bedenken. Zijn er nog andere controlemogelijkheden? :eusa-think:
-SK-
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1132
Geregistreerd: 21 jan 2012, 23:48
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: 250D koelsysteem kapot gevroren, wat vervangen?

Berichtdoor JantjeV8 » 11 sep 2019, 14:54

water bij de olie.
olie bij het water.

Koelsysteem kun je ook afpersen om te controleren. Speciale dop op het reservoir voor.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 873
Geregistreerd: 16 apr 2010, 06:34
Woonplaats: Haarsteeg
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981


Re: 250D koelsysteem kapot gevroren, wat vervangen?

Berichtdoor -SK- » 11 sep 2019, 15:30

Verhip, dat ik daar zelf niet op kwam.
Ik heb dat wel liggen om zelf af te persen (max op 1,5 bar zetten uit mijn hoofd)

Bedankt JantjeV8!

Systeem ontlucht automatisch?
-SK-
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1132
Geregistreerd: 21 jan 2012, 23:48
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: 250D koelsysteem kapot gevroren, wat vervangen?

Berichtdoor JantjeV8 » 11 sep 2019, 16:17

Ja, ontlucht zichzelf.

Beide kachelknoppen op max heet zetten. Auto kan beter wat achterover staan, dat scheelt, zeker niet voorover of scheef langs een stoeprand.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 873
Geregistreerd: 16 apr 2010, 06:34
Woonplaats: Haarsteeg
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981


Re: 250D koelsysteem kapot gevroren, wat vervangen?

Berichtdoor -SK- » 12 sep 2019, 09:37

Fijn, bedankt voor de tip.
-SK-
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1132
Geregistreerd: 21 jan 2012, 23:48
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: 250D koelsysteem kapot gevroren, wat vervangen?

Berichtdoor Bram Jansen » 12 sep 2019, 13:04

-SK- schreef:Verhip, dat ik daar zelf niet op kwam.

Bedankt JantjeV8!



Een grove onderschatting van het forum :dance:
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1788
Geregistreerd: 04 okt 2013, 10:13
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
W211 CDI 320E Turbo 2006


Re: 250D koelsysteem kapot gevroren, wat vervangen?

Berichtdoor JantjeV8 » 12 sep 2019, 15:26

Samen sterk, niet dan? :violin:
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 873
Geregistreerd: 16 apr 2010, 06:34
Woonplaats: Haarsteeg
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981


Re: 250D koelsysteem kapot gevroren, wat vervangen?

Berichtdoor MB280E » 12 sep 2019, 19:07

Motor wel eerst ronddraaien met de hand. Voor hetzelfde geld staan de cilinders vol met water. Dat is niet samendrukbaar. Doet je dit met de startmotor dan kan je schade veroorzaken aan de motor. Veel succes
Avatar gebruiker
MB280E
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 302
Geregistreerd: 18 apr 2009, 19:38
Woonplaats: Gent
Roepnaam: Jan
Type wagen: 300TD Turbo
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 280E 1982
R107 560SL 1985


Re: 250D koelsysteem kapot gevroren, wat vervangen?

Berichtdoor -SK- » 13 sep 2019, 21:04

bedankt voor de reminder MB280E
-SK-
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1132
Geregistreerd: 21 jan 2012, 23:48
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: 250D koelsysteem kapot gevroren, wat vervangen?

Berichtdoor -SK- » 14 sep 2019, 12:08

Als het blok nog goed is, wil ik het koelsysteem ook reinigen.
Dat ga ik doen met citroenzuur, zoals voorgeschreven door Daimler-Benz AG.
Voor de zoekfunctie geef ik hieronder meer infomatie m.b.t. de OM601/602/603 motoren:

Cittroenzuur kan (kon?) je kopen bij de dealer. Aangezien citroenzuur niet bijzonder is, het is namelijk voedselhulpmiddel E330 in de vorm van een poeder/pulver, is het vanzelfsprekend ook elders te koop. Zoals bij de plaatselijke toko.

Voor een OM601/602/603 staat 500 gram citroenzuur voorgeschreven om op te lossen in 5 liter lauw water. De rest van het koelsysteem aanvullen met water. Momenteel kost 500 gram bij mijn plaatselijke toko: € 4,-

Voor het reinigen wordt ook een speciale thermostaat genoemd, een gedwongen open thermostaat: 000 589 74 63 00

Tevens is er nog een speciaal spoelaansluitstuk 117 589 00 90 00 wat tussen de radiator en de radiatorslang aangesloten wordt. Op dit spoel aansluitstuk sluit je dan een tuinslang aan voor het spoelen.

Het reinigingsproces kan je verder zelf lezen :techie-computer:
Bijlagen
OM601-602-603 koelsysteem reinigen.pdf
(1.74 MiB) 23 keer gedownload
-SK-
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1132
Geregistreerd: 21 jan 2012, 23:48
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: 250D koelsysteem kapot gevroren, wat vervangen?

Berichtdoor Bram Jansen » 15 sep 2019, 21:56

:handgestures-thumbup:
JantjeV8 schreef:Samen sterk, niet dan? :violin:
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1788
Geregistreerd: 04 okt 2013, 10:13
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
W211 CDI 320E Turbo 2006


Re: 250D koelsysteem kapot gevroren, wat vervangen?

Berichtdoor -SK- » 03 okt 2019, 16:51

Het blok loopt nog vrij, dus heb ik de radiator inmiddels vervangen.
Alles werkt nu weer. Bedankt voor alle tips.

Ook maar eens de remvloeistof incl. koppeling vervangen, het was nodig.

De gedwongen thermostaat 000 589 74 63 00 staat nog op mijn aanschaflijst.
Weten jullie een webshop met een goede prijs?
-SK-
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1132
Geregistreerd: 21 jan 2012, 23:48
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: 250D koelsysteem kapot gevroren, wat vervangen?

Berichtdoor Ton200TE » 03 okt 2019, 21:49

Ik denk niet dat hij past, maar mijn thermostaat van een M102 2.0 is stuk en staat open. Telt dat ook als een gedwongen open thermostaat? :lol:
Ton200TE
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 23 jun 2010, 17:02
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: 200TE
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: 250D koelsysteem kapot gevroren, wat vervangen?

Berichtdoor RD500sec » 03 okt 2019, 22:51

https://www.atp-autoteile.de/de/product ... _by_search

Misschien heb je hier wat aan?
Ik moet zeggen dat ik je verhaal over gedwongen thermostaat niet kan volgen....
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 743
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: 250D koelsysteem kapot gevroren, wat vervangen?

Berichtdoor -SK- » 05 okt 2019, 22:11

Hoi RD500sec, hierboven kan je in het bestand "OM601-602-603 koelsysteem reinigen.pdf" het reinigingsproces met citroenzuur nalezen. Voor het reinigingsproces heb je een speciale thermostaat nodig die open staat. De temperatuur bij het reinigen mag ook niet hoger worden dan 80 graden Celsius.

@ton200TE: :) Ik zou het niet weten of dat ook werkt. Zou leuk zijn, maar verwacht het niet. Wie het weet, mag het zeggen.
-SK-
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1132
Geregistreerd: 21 jan 2012, 23:48
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast