door divwerf » di feb 03, 2015 3:41 pm
Goedenmiddag,
Ik ben op dit moment de (trotse) eigenaar van twee W123 Mercedessen; een Milan Braune 280E (1979) en een Zypressen grune 280TE (1984). Ik overweeg echter deze beide auto’s in de loop van dit jaar te verkopen om ruimte te maken voor een lang gekoesterde wens; een 500E. Ik ben bekend met de historie en de basics van de 500E, zo ook de standaard aandachtspunten bij aanschaf. Ik heb ook eea aan relavante auto-ervaring dus ben niet helemaal groen; qua Mercedes heb ik de afgelopen 5 jaar naast diverse W123ers oa dagelijks een W201 190E 2.6 (1993) en een W124 E320 (1994) gereden, daarnaast heb ik oa een Porsche 911 coupe (1991) en een Porsche 944S2 (1990) als tweede auto genoten.
Ik woon en werk in Amsterdam en rijd ongeveer 7000 km’s per jaar. Aangezien de 500E een leven op straat tegemoet gaat en het mijn enige auto (en dus ‘dagelijks’ vervoer) wordt zoek ik nadrukkelijk niet naar een prachtig showroomexemplaar maar meer naar een goede gebruiker waar best eea aan krasjes, deukjes en dergelijke aan mogen zitten, zolang de auto maar een degelijke historie heeft, geen schadeverleden heeft en technisch in orde is. Bvk hou ik het aanschafbudget tussen de 10 en 15k.
De grote vraag waar ik mee zit heeft te maken met km-stand. Ik heb in princiepe niets tegen een auto met hoge km-stand (denk aan 3 ton of zelfs daarboven) zolang, als gezegd, er een gedegen historie bij zit. Mijn vraag is nu, als ik naar auto’s met hoge km-stand ga kijken, zijn er dan specifieke dingen die ik kan/moet controleren die vooral voor hoge-km-stand 500E’s gelden? Waar zitten de grote risico’s bij auto's met hoge km-stand? Wat zijn de belangrijke onderhouds-intervallen, zoals de kettingen? Is bij een van de 500E kenners/bezitters op dit forum misschien ervaring met hoog-km auto’s? Wanneer zijn normaal gesproken de koppakkingen aan de beurt, en hoe zit het met de bak?
Alle informatie en advies is welkom, vooral van mensen die uit ervaring praten. Als het domweg gewoon niet verstandig is de aanschaf van een 500E met meer dan 3 ton te overwegen hoor ik het ook graag; liever vooraf gewaarschuwd dan achteraf op de blaren. Ik heb al eens een duur lesje geleerd mbt onderhouds,- en reparatiekosten van een Porsche, dus ben voorzichtig genoeg om niet zomaar ergens in te duiken..
Alvast heel erg dank!