door JantjeV8 » vr mei 07, 2010 6:32 am
Zoals Floris300ce beschrijft lijken inderdaad de hardyschijven veroorzaker van de bonk te zijn. Een versleten dif wil ook wel eens bonken, maar die hoor je ook gieren tijdens het rijden.
Bonkerig schakelen van een automaat komt veelal door een verkeerde modulatiedruk, het vacuum dus. In 1e instantie moet je die aansluiting op de zijkant van de bak controleren. Daar zit de modulator, hij kan binnenin lek zijn, maar ook het dopje waar een O-ring onder zit. Onder het dopje zit een stellipje waarmee je de modulatiedruk kunt verstellen. Indraaien is later en harder schakelen, uitdraaien is vroeger en softer schakelen. Als je geen vacuummeter hebt om de druk aldaar te controleren is het wel een zoekwerk, maar wel te doen. Slagje draaien, proefrijden, slagje draaien proefrijden enz enz.
Beetje raar schakelen en duidelijk verschil tussen koude en warme toestand moet eerder gezocht worden in het oliepeil in de automaatbak en de toestand van het filter. Het is raadzaam dat filter te vervangen en nieuwe olie er in te kieperen. Let op, dit komt veel secuurder dan bijvoorbeeld motorolie!! Het minste vuil kan funest zijn!.