W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 16 jul 2018, 17:23

Bout oliefilterhuis afgebroken

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Moderator: Mafkees

Bout oliefilterhuis afgebroken

Berichtdoor MB260E » 07 sep 2017, 15:54

Goede middag ,,
Vandaag dus de 300D een beurtje gegeven en remblokken voor vervangen en oliefilter luchtfilter en olie
Ken blijkbaar mijn eigen krachten niet want draai de 3 bouten van het oliefilterhuis bovenop aan met sleutel 13 , zit gewoon boven dus kun je makkelijk bij.
En ja breekt er 1 finaal af ( de meest linkse vanuit achter het stuur zittend zeg maar , of de meest rechtse als je voor de auto staat )
Resultaat ,, lekt olie uit oliefilterhuis omdat ie nu niet meer goed vast zit / afsluit.
Iemand al ervaring gehad met hetzelfde euvel toevallig ??
Wat is wijsheid?
Uitboren en nieuw schroefdraad erin vrotten o.i.d.?
Of moet er een compleet nieuw oliefilterhuis gemonteerd worden omdat die schroefdraad geintegreerd /gegoten aan het filterhuis vastzit?
Iemand een idee ?
Avatar gebruiker
MB260E
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 feb 2010, 17:29
Woonplaats: Cuijk
Roepnaam: Jesse
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1987
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W140 350TD 1993 ( Stargallery )
W124 300D aut 1987
W203 station elegance 2004 , W108 280SE Aut '72 , C107 350 SL_C aut 1972


Re: Bout oliefilterhuis afgebroken

Berichtdoor RD500sec » 07 sep 2017, 17:30

Probeer eerst om het afgebroken stuk eruit te halen, mogelijk kan je het pakken met een griptang als het deksel eraf is?
Anders boren en een linkse tap gebruiken of een torx bit in het geboorde gat tikken en dan de afgebroken bout eruit draaien, het laatste heeft als voordeel dat de afgebroken bout niet omwijd wordt gedrukt, wat met een linkse tap wel gebeurd.

Lukt dit niet, uitboren en draad tappen, of een helicoil, als de wanddikte dit toelaat.

Let op met boren, zorg ervoor dat er geen spanen in het filterhuis terecht komen, dat vind de motor niet prettig op zijn zachtst gezegd.

Alternatief: gebruikt filterhuis.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 506
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: Bout oliefilterhuis afgebroken

Berichtdoor Gombal » 07 sep 2017, 17:43

Als hij gelijk met de rand van het huis afgebroken is maar je kunt hem er niet uit krijgen zou je een 5 mm gat erin kunnen boren en M6 erin kunnen tappem. Daarna een M6 draadeindje erin.
Je hebt ook van die speciale "tappen" om afgebroken bouten eruit te krijgen, moet je ook een gaatje boren maar dan draai je er een soort linkse conische tap in en kun je het restant eruit draaien.
Je kan hem ook met 6,5 mm boren en M8 proberen te tappen maar dan moet je echt exact in het midden boren anders zit je half in het aluminium en half in het restant van het draadeind.

Zou zelf eerst optie 2 proberen en als dat niet lukt optie 1, de moeren hoeven maar met een laag moment vast gezet te worden dus vooral met beleid vastzetten maar dat zul je na deze aktie wel doen denk ik ;) .
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 5139
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Re: Bout oliefilterhuis afgebroken

Berichtdoor John.M » 07 sep 2017, 20:11

Gombal schreef: de moeren hoeven maar met een laag moment vast gezet te worden


25 NM !
Avatar gebruiker
John.M
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1474
Geregistreerd: 08 okt 2012, 13:29
Woonplaats: Prov. Utrecht
Roepnaam: John
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Ford Fiesta 1.0
W201 190D 1986


Re: Bout oliefilterhuis afgebroken

Berichtdoor Gombal » 07 sep 2017, 20:31

Dank je wel John, wist het niet meer uit mijn hoofd ;) . Dat is dus maar een klein beetje meer als handvast.
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 5139
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Re: Bout oliefilterhuis afgebroken

Berichtdoor MB260E » 07 sep 2017, 21:16

Hallo , bedankt allen voor het meedenken.
Idd met deksel eraf kon hij nog net gepakt worden met een tang en eruit gedraaid worden.
Nieuwe erin en klaar was Kees.
Dus toch nog geluk gehad.
:D
Avatar gebruiker
MB260E
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 feb 2010, 17:29
Woonplaats: Cuijk
Roepnaam: Jesse
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1987
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W140 350TD 1993 ( Stargallery )
W124 300D aut 1987
W203 station elegance 2004 , W108 280SE Aut '72 , C107 350 SL_C aut 1972


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten