W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 16 nov 2018, 23:05

Dat is toch ook stom....

Praten/kletsen over andere dingen in het leven

Moderator: Mafkees

Dat is toch ook stom....

Berichtdoor GuusB » 19 sep 2015, 09:30

Op 26 april 2012 bezocht ik voor het laatst dit forum. Twee jaar daarvoor had ik een W124 300TE gekocht en me toen voorgesteld. In 2012 of 2013 (dat weet ik dus niet eens meer) heb ik de achterwielophanging en de remmen onderhanden genomen. Daar heb ik foto's van genomen met het idee dat projectje hier te plaatsen. Dat kwam er steeds niet van en op een gegeven moment was ik mijn gebruikersnaam vergeten. Wel nog eens een paar keer iets geprobeerd, maar geen succes. :doh:
Nou ben ik vandaag wat dingen op Google aan het zoeken en kom daar vervolgens een hit tegen die verwijst naar mijn introductie verhaal in 2010. En wat zie ik daar bij staan: mijn gebruikersnaam. Dus zodoende maar weer eens ingelogd en deze post geschreven. Ik weet het, het slaat nergens op, maar ik ben er nog en de 300TE ook. Die heeft inmiddels half Europa gezien en is nog steeds up en running. Alleen de viscokoppeling is binnenkort aan de beurt want bij warm weer in de file gaat de temperatuur ernstig omhoog. :(
Enfin, misschien dat ik dan toch nog eens de fotoserie van die achterwielophanging plaats. Het is niet heel indrukwekkend hoor, ik heb niet de hele wielophanging gedaan, maar het eindresultaat is wel erg mooi (en ik heb sindsdien een werkende handrem zowaar.)
groeten, Guus

ps. Ik heb m'n gebruikersnaam maar ergens opgeslagen. ;)
GuusB
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 22 maart 2010, 00:16
Woonplaats: Utrecht
Roepnaam: Guus
Type wagen: 300TE
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: RCC '84
Ford Econoline '93
Opel Astra bestel '03


Re: Dat is toch ook stom....

Berichtdoor -SK- » 19 sep 2015, 10:44

nogmaals welkom!
Leuk als je hier actief wordt
-SK-
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 21 jan 2012, 23:48
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Dat is toch ook stom....

Berichtdoor Dweezman » 19 sep 2015, 14:00

Hey Guus! Hoe meer T's, hoe beter ;-)
great minds tank alike
Avatar gebruiker
Dweezman
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 04 mei 2012, 22:28
Roepnaam: Derek
Type wagen: 200TD
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 300D 1986


Re: Dat is toch ook stom....

Berichtdoor GuusB » 01 jul 2018, 22:46

Misschien wel aardig om hier even op voort te borduren. We zijn inmiddels bijna 3 jaar verder sinds mijn originele post. De Viscokoppeling is kort daarna vervangen. Enige maanden hiervoor is de auto APK-gekeurd met steekproef en goedgekeurd met een gat in de uitlaat waar je twee vingers in kon stoppen. Dat gat maakte natuurlijk herrie, maar het was niet zo heel opvallend tussen de herrie van de visco en de motor zelf. Toen heb ik halverwege 2016 maar eens een laag isolatiemateriaal onder tegen de motorkap geplakt en dat maakte al een een enorm verschil. In 2017 is ivm. de APK de uitlaat gelast en sindsdien is het geluidsniveau acceptabel maar niet zoals ik vind dat het hoort.
Maar voor ik me er over kon buigen reed mijn vrouw (!) met 80km/uur met de rechter wielen een stoprand op (een nogal hoge). Resultaat: beide banden aan die kant kapot (velgen wonder boven wonder niet). Maar daar bleef het niet bij. Met nieuwe banden was het notoire kapotte lager gesnor hoorbaar en sinds het voorval werd de auto erg zweverig in de achterophanging: bij 100km/uur en dan een beetje gas geven zwalkte de achterkant alle kanten op. UIteindelijk heb ik van de week nog net thuis gehaald met veel gebonk en gerammel (ik heb nog niet gekeken, dus ik weet niet wat het euvel was en wat het nu is, maar het lijkt wel of het hele differentieel niet meer vast zit aan het chassis (ik hoop dat dat niet zo is trouwens)). Een ongeluk komt nooit alleen: op 12 mei jl. zwaaide een achterpassagier voorvarend het achterportier open terwijl er een auto voorbij kwam: boeeeem!! achterdeur in elkaar geharmonicaat. Dan krijg je gezeik met de verzekering en na veel getouwtrek en vooral lang wachten komt er as. donderdag (dat is dus bijna twee maanden na dato) een schade-expert de schade opnemen. Net nu de auto helemaal niet meer rijdt. Lekker timing. Daarnaast begaf op de zelfde dag als de achterophanging ook het schuifdak het (gaat niet meer open, oke, is beter dan niet meer dicht, maar toch.) en is de centrale vergrendeling er twee weken geleden mee opgehouden.
Maar goed, toen ik dus eens even keek of er tweede hands differentielen te krijgen zijn veel mij ten eerste de prijs erg mee evenals de beschikbaarheid. Opvallend is echter het grote verschil in reductie (van 2,69 tot 4.06 ben ik tegen gekomen). Dus dacht ik, misschien heeft mijn Merc (die uit Zwitserland komt) wel een differentieel met een hoge reductie (vanwege de bergen) en draait ie daarom veel toeren (3000 bij 100 km/uur met 6 cilinders is mi. toch echt wel veel) en maakt ie daarom zo veel lawaai. Is er iemand die mij vertellen kan welke reductie er bij mijn aandrijflijn passend is en of ik straffeloos kan gaan rijden met een veel lagere reductie dan er nu in zit (hetgeen ik dus nog niet weet). Ik heb geen trekhaak en geen bergen en ik hoef niet als eerste bij het stoplicht weg te zijn, dus wat mij betreft zou het toerental bij zekere snelheid best wel drastisch naar beneden mogen (evenals de schakelmomenten overigens want die liggen ook onprettig hoog als je 't mij vraagt).
Breng dat ding toch naar de sloop hoor ik u denken. Maar weet je wat het is. Deze 300TE is op 3 mei 1985 op kenteken gezet (in Zwitserland) en daarmee thans een van de, zo niet de oudste 300TE van Nederland. En die doe je toch niet zo maar weg? :unsure:
GuusB
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 22 maart 2010, 00:16
Woonplaats: Utrecht
Roepnaam: Guus
Type wagen: 300TE
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: RCC '84
Ford Econoline '93
Opel Astra bestel '03


Re: Dat is toch ook stom....

Berichtdoor Nico 43 » 02 jul 2018, 06:38

Ik heb een keer de beheerder een bericht gestuurd omdat ik er ook niet meer in kon misschien een tip maar mooi dat je weer terug bent op het forum.

Wat een pech heb je met je auto en nee naar de sloop brengen er is hier vast wel iemand die kan helpen met je differentieel er moet toch een goede te vinden zijn?????

Van een klapper word een auto nooit beter mijn vrouw heeft een Franse auto gehad :whistle: en na een klapper op het rechter voorwiel (ze kreeg geen voorrang) heeft hij nooit meer echt lekker gespoord.

Het moet toch op te lossen zijn???

Overigens wel een goeie je hebt het over de motorkap isolatie dat moet ik ook nog steeds doen.
Mensen met verstand rijden Mercedes
Avatar gebruiker
Nico 43
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1549
Geregistreerd: 19 aug 2012, 18:44
Woonplaats: Ermelo
Roepnaam: Nico
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1988
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Dat is toch ook stom....

Berichtdoor Gombal » 02 jul 2018, 13:36

Lijkt me stug dat het aan je diff ligt, dit zit met 3 bouten in je subframe. Ook al zou dit los hangen gaat je wagen er niet van zwabberen want je wielen blijven er net zo vast van zitten omdat die vast zitten aan je subframe met een draagarm en 4 reactiestangetjes per wiel, worden niet vast gehouden door je diff.
Kijk er eerst eens onder, zal eerder een kapotte bus of bout, reactiestang of subframe ophangpunt zijn. Hoewel ik hoop dat het een van de eerste 3 opties is. Kan natuurlijk ook aan de voorzijde zitten maar dat is wat solider.
Je 300TE heeft een diff overbrenging van 3.46. Met originele banden (195/65-15) geeft dat 2900 toeren bij 100 km/uur. Het klopt dus gewoon wat je ziet, je toerenteller wijkt altijd een fractie af. En dit is theoretisch, praktijk wijkt altijd een heel klein beetje af door bandenslijtage enz.
Latere versies, vanaf september 1989, hebben een 3.27 diff. Dan draai je een 2700 toeren bij 100 km/uur.
Je kan je verhouding van je diff aflezen op de achterzijde, linksonder naast de achterplaat is het erin geslagen.
Zou zeker niet onnodig een ander diff zoeken, zou eerst eens goed kijken wat er kapot is.
(En mocht je nadat je het echte euvel opgelost hebt er toch een ander diff met andere verhoudingen onder willen hangen let dan op dat je ook je kilometerteller wisselt, anders geeft deze verkeerd aan. Let ook op de steek van de flens bouten van je diff, daar zijn verschillende van.
Je kan er ook een 3.07 diff onder leggen, toeren dan 2550 bij 100 km/uur. Wat echt werkt is een handbak eronder leggen, dan ga je naar respectievelijk 2350, 2200 en 2100 toeren bij 100 km/uur. (3.46, 3.27 en 3.07 diff)
In alle gevallen de teller mee wisselen met de juiste teller om de snelheids aanduiding en telling correct te houden.
Je hebt een automaat en die draaien nu eenmaal meer toeren omdat ze maar 4 versnellingen hebben ipv 5.)
Laatst bijgewerkt door Gombal op 04 jul 2018, 08:21, in totaal 2 keer bewerkt.
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 5233
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Re: Dat is toch ook stom....

Berichtdoor Wietse » 03 jul 2018, 06:42

Ik heb ook wel eens gehoord dat de subframe rubbers/ophangpunten aan de carrosserie ( en dan de voorste 2 bij de wielkast) aardig kunnen rotten. Dus ook goed kijken naar dit. Hoop voor je dat dit het niet is .

Wietse
Wietse
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 01 jan 2012, 13:19
Woonplaats: Dordrecht
Roepnaam: Wietse
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 300TD 1979
280CE 1977, Matiz 1999 daily driver, Mini 1989


Re: Dat is toch ook stom....

Berichtdoor Bram Jansen » 03 jul 2018, 07:09

Dit
Bijlagen
Achterbrug 2 voor het laswerk 10juni15.jpg
Achterbrug 2 voor het laswerk 10juni15.jpg (433.19 KiB) 414 keer bekeken
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1622
Geregistreerd: 04 okt 2013, 10:13
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: E300T Turbodiesel
Bouwjaar: 1994
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
W211 CDI 320E Turbo 2006


Re: Dat is toch ook stom....

Berichtdoor Nico 43 » 03 jul 2018, 08:01

Tjonge die is goed slecht die ligt helemaal los :unsure: is zoiets wel te herstellen???
Mensen met verstand rijden Mercedes
Avatar gebruiker
Nico 43
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1549
Geregistreerd: 19 aug 2012, 18:44
Woonplaats: Ermelo
Roepnaam: Nico
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1988
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Dat is toch ook stom....

Berichtdoor Bram Jansen » 03 jul 2018, 08:11

Is gelast en je ziet er geen barst meer van.
Was aan beide kanten.
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1622
Geregistreerd: 04 okt 2013, 10:13
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: E300T Turbodiesel
Bouwjaar: 1994
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
W211 CDI 320E Turbo 2006


Re: Dat is toch ook stom....

Berichtdoor Nico 43 » 03 jul 2018, 08:15

O dus dat valt wel mee ik kan zelf niet lassen maar wel mooi dat het te herstellen is.
Mensen met verstand rijden Mercedes
Avatar gebruiker
Nico 43
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1549
Geregistreerd: 19 aug 2012, 18:44
Woonplaats: Ermelo
Roepnaam: Nico
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1988
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Dat is toch ook stom....

Berichtdoor Blauwe Hap » 03 jul 2018, 11:40

Dat zwabberen bij gas los heb ik ook bij mijn E250 TD uit 1995, een van de laatste.
Aan een kant hele subframe bevestigingspunt (1 van de 4) doorgerot.
KlasseKlassiek schat laswerk op ca 1500 euro.... Ik rij er nog mee maar als ie er de APK niet mee doorkomt is het over en uit voor de diesel, helaas.
subframe2.jpg
subframe2.jpg (190.33 KiB) 395 keer bekeken

subframe1.jpg
subframe1.jpg (210.3 KiB) 395 keer bekeken
Blauwe Hap
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 144
Geregistreerd: 22 sep 2013, 20:09
Woonplaats: Kennemerland
Roepnaam: Caspar
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1995
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W124 M103 1986, W126 M117 1985, W463 M104 1994


Re: Dat is toch ook stom....

Berichtdoor Gombal » 03 jul 2018, 11:56

Ophangpunten zijn goed te maken, is ook een bekend kwaaltje van onze Benzen. Je kan of kon er zelfs nog nieuwe exemplaren bij de dealer krijgen, wel net zo duur als goud omdat het waarschijnlijk de laatste zijn of waren. Zelf maken kan ook heel goed trouwens.
Als hij er bij mij zo uit zou zien zou ik er niet meer mee rijden overigens, het rechter achterste ophangpunt krijgt nu 100% van de krachten op zich ipv 50%. Ook het linker voorste ophangpunt krijgt extra op z'n donder want die moet in zijn eentje alle reactie krachten opvangen.
Op deze manier maak je nog meer kapot wat bij niet meer rijden gewoon heel zou blijven.
En dan heb ik het nog niet over je eigen veiligheid en die van je mede weggebruikers................
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 5233
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Re: Dat is toch ook stom....

Berichtdoor John.M » 03 jul 2018, 12:01

Onze "Toontje" heeft er al heel wat hersteld :clap:
Avatar gebruiker
John.M
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1509
Geregistreerd: 08 okt 2012, 13:29
Woonplaats: Prov. Utrecht
Roepnaam: John
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Ford Fiesta 1.0
W201 190D 1986


Re: Dat is toch ook stom....

Berichtdoor Bram Jansen » 03 jul 2018, 13:53

Voor het geld wat de reparatie kost heb je geen andere in goeie staat.
Als dat het enige grote probleem is met de auto zou ik me nog maar eens bedenken.
Ik heb het laten lassen, bij mij waren het er twee, links en rechts, en je krijgt dan automatisch nieuwe rubbers.
Het is veel geld maar de moeite waard.
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1622
Geregistreerd: 04 okt 2013, 10:13
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: E300T Turbodiesel
Bouwjaar: 1994
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
W211 CDI 320E Turbo 2006


Re: Dat is toch ook stom....

Berichtdoor Blauwe Hap » 03 jul 2018, 14:54

tja, heb lang zitten dubben, want verder een heerlijk werkpaard met 270k km op de klok van de 20 klepper al is t niet moeders mooiste. Maar verhoging van wegenbelasting voor diesels, milieuzones etc doen voor mij deur dicht.
Arjen heeft natuurlijk gelijk dat het gevaarlijk is door te rijden (foto gemaakt na opkrikken), ga er ook niet de snelweg mee op. Of ik verkoop hem in z'n geheel als donor auto of ik hou 'm zelf voor de onderdelen en verkoop het blok. Ben op zoek naar S124 benzine (of V70).
Blauwe Hap
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 144
Geregistreerd: 22 sep 2013, 20:09
Woonplaats: Kennemerland
Roepnaam: Caspar
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1995
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W124 M103 1986, W126 M117 1985, W463 M104 1994


Keer terug naar Andere dingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten