W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 20 nov 2019, 19:59

De Belgische keuring....

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

Moderator: Mafkees

De Belgische keuring....

Berichtdoor JosW124 » 03 okt 2019, 21:51

Madame was met haar Friesche dame, 1987 250TD naar de keuring in Luik geweest.
Keuringsmanneke vond roest op de binnenschermen voor.
Had ie best wel gelijk in.
Dus de tol er in, alle roest weggeslepen, uit een donor de juiste stukken verwijderd en daarmee alles vervangen voor hard staal.
Vandaag naar de herkeuring wederom afgekeurd want A) men kon mijn laswerk niet zien, klopt, tis netjes gedaan en voorzien van een dikke antiroestlaag in het zwart, en dichtbij de bovenophanging van de schokbreker had ik alles doorgelast en da mag dus niet.
Volgens die etter bij dat keuringsstation, dient men een las aan te brengen van 2cm, en dan 1 cm niets.
Want er dient flexibiliteit aanwezig te zijn in het binnenscherm rond de ophanging van de schokbreker.
Wie verzint er zoiets?
Eerst afkeuren daar er roest zit rond de ophanging, en dan wederom afkeuren omdat het hersteld is?
Ben ik nu gek aan het worden?
Of is het de zoveelste maatregel al die oudere auto's van de weg te krijgen?

Ik ga me een wijntje inschenken, ben er weer eens helemaal klaar mee.

Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 885
Geregistreerd: 12 dec 2013, 22:27
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: De Belgische keuring....

Berichtdoor Stip » 03 okt 2019, 22:07

vreemd verhaal inderdaad.... In nederland is het toegestaan om af te lassen rondom
misschien door de antiroestlaag dat de reparatie niet te beoordelen is....
maar als hij gaat kloppen met een hamertje wordt het toch duidelijk
Stip
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 04 nov 2018, 21:21
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: De Belgische keuring....

Berichtdoor ReinierD » 04 okt 2019, 09:08

Shit, maak je alles solide en dan dit weer.
ReinierD
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 30 maart 2011, 15:32
Woonplaats: Nunspeet
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: burton cabrio 28pk's!
1983
audi 80 1993


Re: De Belgische keuring....

Berichtdoor RD500sec » 04 okt 2019, 11:34

dichtbij de bovenophanging van de schokbreker had ik alles doorgelast en da mag dus niet.


In het originele scherm zit toch ook niet om de 2 cm een gat??

Heb je nog foto’s gemaakt van het laswerk, misschien helpt het, als de keurmeester dat ziet?
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: De Belgische keuring....

Berichtdoor JosW124 » 04 okt 2019, 11:58

In het originele scherm zit toch ook niet om de 2 cm een gat??

Krankzinnige toestand, temeer omdat de roestduvel zijn gang weer kan gaan. Lijkt mij juist steviger te zijn zonder om de 2cm een gat van een centimeter.
Dat terwijl de wagen dus was afgekeurd omdat er roest op enkele centimeters van de bovenbevestiging van de schokbreker was geconstateerd......
Ende dus diende ik die gaten te verwijderen en nu dien ik er weer gaten in te gaan maken....


Heb je nog foto’s gemaakt van het laswerk, misschien helpt het, als de keurmeester dat ziet?[/quote]

Nee, daar heb ik niet aan gedacht, ik heb wel alle rotte meuk die ik er uit had geslepen bewaard.
Maar die etterbak wil de lasnaden kunnen zien die ik behandeld heb met Rustol en Bodyschutz.
Hij had geluk dat ik niet mee ben geweest naar de keuring......
Ik kan namelijk erg slecht tegen onrecht en zeker als het mijn vrouw treft.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 885
Geregistreerd: 12 dec 2013, 22:27
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: De Belgische keuring....

Berichtdoor Vinnievw » 04 okt 2019, 11:59

Als je het spatbord daar waar de bovenzijde van de schokbreker is gemonteerd hebt dichtgelast, lijkt de opmerking (en afkeur) van de keurmeester mij terecht.
Vinnievw
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 09 dec 2009, 21:58
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 220D 1977
W124 E280 Kombi 1995
W124 E280 Kombi 1996


Re: De Belgische keuring....

Berichtdoor JosW124 » 04 okt 2019, 12:05

Wat bedoel je?
Origineel zit daar toch ook alles dicht?

Groet,
Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 885
Geregistreerd: 12 dec 2013, 22:27
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: De Belgische keuring....

Berichtdoor RD500sec » 04 okt 2019, 12:07

Hoe monteer je dan de schikdemper als je het gat waar hij door moet dichtlast??

Ik begrijp deze opmerking ook niet.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: De Belgische keuring....

Berichtdoor JosW124 » 04 okt 2019, 12:15

Dat is niet dichtgelast, maar er zat roest rond de opganging, de ophanging zelf was nog geheel intact.
Dus die roest heb ik verwijderd en van nieuw plaatwerk voorzien.
Nou wil die etter dus dat ik de continuelas van dat plaatwerk op de lasnaad om de 2cm van een gat ga voorzien van 1 cm en het gehele laswerk zichtbaar ga maken.
Dus vanwaar dan het belang de roest te verwijderen?
Volgen we het nog?

Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 885
Geregistreerd: 12 dec 2013, 22:27
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: De Belgische keuring....

Berichtdoor JantjeV8 » 04 okt 2019, 12:47

Het binnenscherm heeft een versteviging rondom de schokbreker, dat is een stuk plaatwerk wat af-fabriek gepuntlast zit aan het binnenscherm. De naad tussen het binnenscherm en dat verstevigingsstuk wordt met nadenkit afgesmeerd.

Ik denk te begrijpen dat jij rondom dat verstevigingsstuk een vervangdeel hebt ingelast, en dat verstevigingstuk dus flink hebt door gelast.
Dat verstevigingsstuk is onderdeel van de draagconstructie, dat moet te allen tijde conform fabrieksinformatie gemonteerd worden, dus gepuntlast. Dat puntlassen zal de keurmeester wel bedoelen met een gat en dan een stukje lassen e.d.
Plaatwerk ergens middenin mag je lassen zoals je wilt. Maar A, B en C-stijlen, draagbalken, schokbrekerpunten, gordelmontagepunten en dat soort zaken moeten conform origineel gemaakt worden. Is nog nooit anders geweest.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 16 apr 2010, 06:34
Woonplaats: Haarsteeg
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981


Re: De Belgische keuring....

Berichtdoor Crunchy » 04 okt 2019, 17:36

Dat van dat 2cm gat 1cm las, dateert nog van wanneer men met acetyleen laste, omdat dat veel warmer werd of weet ik veel wat.
Met een semi automaat mag je normaal gewoon een continu lasnaad maken. Heeft een keurmeester mij uitgelegd in Mons.

Over die antiroest heeft hij wel gelijk, je moet éérst keuren, dan pas behandelen. Hoe weet die anders of je echt gelast hebt?
Als je eens rustig met hem praat zal hij jou kunnen vertellen met hoeveel knutselaars ze dagelijks te maken hebben...
Groetjes,

Crunchy
Crunchy
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 04 aug 2014, 18:27
Type wagen: E300T Turbodiesel 4-MATIC
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: W126 500SE


Re: De Belgische keuring....

Berichtdoor JosW124 » 04 okt 2019, 17:46

Hoi Crunchy,

Ik heb alles gelast met mijn MIG, stapje voor stapje om vervorming te voorkomen.
Met die gasten daar valt niet te praten. Ze zijn verdwaald in hun machtspositie.
Zo lag hij ook te zeiken over de nummerplaat want er was een kleine beschadiging op het witte vlak.
Dus de plaat van de aanhanger er op gezet.
Was ook niet weer goed want er zitten 4 bevestigingsgaatjes in en dat mogen er volgens die etter er maar 2 zijn.
Dit heeft niets met de technische toestand van de Benz te maken want die is meer dan goed, ookal bijna 6 ton gereden over land's wegen.
Incompetent volk, dat is het hele probleem.
Maar ik krijg hem er wel doorheen en daarna gaat ie op oldtimerplaten en zijn wij verlost van die tirannie.
Blijft bizar dat oudere wagens slechts een lichte keuring behoeven.....

Groet,
Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 885
Geregistreerd: 12 dec 2013, 22:27
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: De Belgische keuring....

Berichtdoor Crunchy » 04 okt 2019, 17:55

Keuring voor niet heel oude oldtimers is quasi even streng als voor normale auto's geworden.
Als er met die persoon niet valt te praten kun je de baas van het station erbij halen, zijn meestal wel redelijk.

De jonge gasten kennen het soms niet zo goed en denken goed te doen door te streng te zijn.
Groetjes,

Crunchy
Crunchy
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 04 aug 2014, 18:27
Type wagen: E300T Turbodiesel 4-MATIC
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: W126 500SE


Re: De Belgische keuring....

Berichtdoor Rob Hackert » 04 okt 2019, 20:14

Ga gewoon naar een ander keuringsstation!
Rob Hackert
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 357
Geregistreerd: 27 jan 2014, 22:18
Roepnaam: rob
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: w111 1959
W123 1980, 1983
W124 1986


Re: De Belgische keuring....

Berichtdoor Crunchy » 04 okt 2019, 20:40

Dat mag niet... Of je moet met handelaarsplaten gaan, en opnieuw volledig laten keuren, niet enkel op de afkeurpunten.
Groetjes,

Crunchy
Crunchy
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 04 aug 2014, 18:27
Type wagen: E300T Turbodiesel 4-MATIC
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: W126 500SE


Re: De Belgische keuring....

Berichtdoor JosW124 » 04 okt 2019, 20:55

Goud Crunchy,

Da's unne goeie, want de eerder geconstateerde gebreken zijn immers verholpen, dus daar kunnen ze mijns inziens niet meer over zeuren, en voor de rest is de Benz goed.
Onlangs de complete achterbrug met alles er op en er aan vervangen voor nieuw, 4x nieuwe Michelins, nieuwe remmen rondom etc.
Ik ken iemand met een Mercedes garage, éénmansbedrijf, en die wilt mij zeker hier bij gaan helpen want ze hebben hem ook al eens met hetzelfde geouwehoer lastig gevallen.
Ik ben blij het hier aan de orde te hebben gebracht, ik ben weer een heel stuk wijzer.

Groet,
Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 885
Geregistreerd: 12 dec 2013, 22:27
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: De Belgische keuring....

Berichtdoor JosW124 » 04 okt 2019, 21:46

Crunchy schreef:Dat mag niet... Of je moet met handelaarsplaten gaan, en opnieuw volledig laten keuren, niet enkel op de afkeurpunten.


Ik neem aan dat het chassisnummer ook wordt bekeken, niet?
En dat zit in het bestand van de keurings dossiers.

Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 885
Geregistreerd: 12 dec 2013, 22:27
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: De Belgische keuring....

Berichtdoor Crunchy » 05 okt 2019, 07:26

Ik snap je laatste bericht niet goed, uiteraard checken ze het châssis nummer, maar dat is toch geen probleem ?
Groetjes,

Crunchy
Crunchy
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 04 aug 2014, 18:27
Type wagen: E300T Turbodiesel 4-MATIC
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: W126 500SE


Re: De Belgische keuring....

Berichtdoor JantjeV8 » 05 okt 2019, 07:54

Het is niet zo dat je geen vakwerk geleverd zou hebben, of dat je auto niet in orde zal zijn, maar het punt is dat je de keurmeester de mogelijkheid niet biedt om dat te controleren.
Dat je je niet van te voren in de regels hebt verdiept kun je die keurmeester niet de schuld van geven.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 16 apr 2010, 06:34
Woonplaats: Haarsteeg
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981


Re: De Belgische keuring....

Berichtdoor Jetra » 29 okt 2019, 23:54

Tja dat is de Belgische wetgeving. Weet je wat nu nog het gekste is? Had je dezelfde herstelling uitgevoerd voor je de wagen had aangeboden voor keuring (en dus niet afgekeurd) had hij wel goedgekeurd geweest!! Begrijpen wie kan.
Zou nog van die zaken kunnen vertellen over.
Grt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Jetra
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 06 jun 2019, 07:47
Roepnaam: Jean
Type wagen: 200E
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W110
200 bwj 1967


Keer terug naar Carrosserie & Exterieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast