Bedankt weer voor de reacties.
Ik heb een reactie gehad van Mandigers en die mailt erg kort en niet onderbouwd:
Hoi,
Waarom Vialle, een OMVL is beter. heb er al vele W124 typen van voorzien en
probleemloos. Vialle kan ik ook aan komen gereviseerde géén nieuwe dat lijkt.
Ik hoor graag van u.
Mvg, Paul
Daarnaast heb heb ik contact gehad met BS-AutoTune.nl en deze mailde me het volgende netjes geformuleerde antwoord op mijn vragen over kwaliteit van mengstukken, gas-injectie en 4gats tanks:
Een Mercedes van dat type (W124/230E) is niet snel afgetrapt en roesten doen ze ook niet heel hard. Zelfs in afgetrapte staat zijn ze vaak nog beter dan leeftijdsgenoten die netjes behandeld zijn.
Uitleg 4 gats vs 1 gats tank: Het tanken langer bij de 1-gats. 1 gats is goedkoper. Bij staande ringtanks zijn er met het 1-gats principe wel problemen geweest. (voor de stationcar, hier werd de ringtank staand op de plek van het reservewiel gemonteerd in de hoek van de bagageruimte).
Het zit hem inderdaad in het mengstuk. Als het mengstuk is ontwikkeld voor een X motor, dan is in ieder geval de mengsel vorming redelijk. Ik ken iemand die destijds bij BK gas de mengstukken maakte voor auto's. Op ieder type motor werd een mengstukje ontwikkeld. Op zich is dat een manier die ik beter kan waarderen dan een universeel mengstukje. De man van BK onderkende echter ook de beperkingen van "zijn" noeste arbeid (de man is inmiddels met pensioen en rijdt nog altijd op LPG, nu op mijn injectiesysteem
. Het probleem is: als je een complete inlaat vult met een gas/lucht mengsel, dan kan de klap niet uitblijven. Het kan 2 jaar duren, maar het komt een keer. Nou kan een LPG inbouwer dat ook wel weer ondervangen
Gasinjectie / hoge kosten is steekhoudend. Mijn installatie is duurder omdat er voor bijna 1000 euro meer onderdelen in de auto gaat en het installeren is bewerkelijker.
Op zich is de Vialle AMS oplossing in Baarlo niet goedkoop met zijn inbouw, maar alle waarde naar zijn geld: een tank er van een afstand ingooien, of netjes inbouwen verschilt in kosten. Als hij werkelijk netjes inbouwt dan is dat de meerprijs ten opzichte van inbouwers die de set aanbieden voor circa 1200 euro zeker waard.
Qua kosten dient u met mijn systeem rekening te houden met 3000 euro incl. BTW en RDW afmelding. Garantie naar redelijkheid. Er gaat in de regel weinig kapot. Als er iets kapot gaat wil ik graag de eerste zijn die het te horen krijgt. Sowieso gelden de wettelijke regels betreffende de garantie. Normaal stelt het systeem zichzelf na op basis van de meetgegevens in de uitlaat (lambda-sensor).
Laat ik het zo zeggen: Stel u gaat met die inbouwer in zee. De tank kunt u op mijn systeem ook gebruiken, dus dat is nooit weggegooid geld. U kunt dan met hem afspreken dat hij de helft van het bedrag terugbetaald als de auto niet gelijk rijdt als op benzine of als er toch problemen ontstaan met backfires of slecht lopen, al moet u iemand natuurlijk wel altijd de kans geven problemen op te lossen. U kunt dan altijd nog mijn systeem laten inbouwen.
Groet, Jeroen Bosma, BS-AutoTune
Het lijkt erop dat ik voor het compromis van een conventioneel systeem ga, maar wel de top-afwerking wil. LPG injectie is dus geen 2500 euro, maar zelfs 3000 euro en dat is me te gortig. Inderdaad, het is een kwestie van keuzes maken.
Mensen nog ideeen?