W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 20 sep 2019, 19:51

na-deinen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Mafkees

na-deinen

Berichtdoor Tvdnosterum » 13 sep 2019, 15:46

hoi hoi,

onze witte Mercedes, 200TD, combi (een W124 volgens mij, 2L diesel) deint erg na.

Hij blijft ook met belading netjes op niveau, en veren doet 'ie goed. té goed...
Het veren stopt niet.

We gebruiken de auto in Portugal, en daar is het heuvelachtig.
Als we door een dal rijden op de snelweg, zakt de auto in, op het diepste punt van de weg (so far so good) komt weer omhoog (ook nog goed) maar blijf daarna op en neer gaan. zakt in, weer omhoog, zakt in en weer omhoog. keer of 5, en dan is er weer rust. tot de volgende heuvel of dal.

de auto trekt niet naar links of rechts, maakt geen knallende geluiden, staat keurig vlak in stilstand.
Maar... deint na.

Lijkt dat het mis is bij de schokbrekers. Dat is mijn gevoel. Verschillende Portugese garagebedrijven zeggen verschillende dingen.
De term veerbollen komt ook veel naar voren. maar zorgen die ook voor demping? of zijn die vooral voor niveau?
of kan het zijn dat de regeling van die bollen overstuur is?

Kunnen jullie een route aangeven? waar moet ik beginnen? wat te testen?

Zouden graag blijven rijden met 'de witte'. zoals we onze oude station altijd liefkozend noemen.
Tvdnosterum
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 13 sep 2019, 15:14
Roepnaam: Teun
Type wagen: 200TD
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: na-deinen

Berichtdoor Bram Jansen » 13 sep 2019, 22:09

Staat de auto ook ingezakt als hij een tijdje stil heeft gestaan. Een nacht bijvoorbeeld. Of als je gewicht achterin hebt, blijft hij dan ingezakt?
Moeilijk op afstand maar het gas lijkt uit de bollen :o in dat geval heb je twee nieuwe bollen nodig.
Is niet echt een grote catastrofe.
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1782
Geregistreerd: 04 okt 2013, 10:13
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
W211 CDI 320E Turbo 2006


Re: na-deinen

Berichtdoor Tvdnosterum » 13 sep 2019, 23:03

Auto staat keurig omhoog. Ook na een nacht. Ook na een week. Ook met belading. Ook zonder...
Tvdnosterum
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 13 sep 2019, 15:14
Roepnaam: Teun
Type wagen: 200TD
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: na-deinen

Berichtdoor Harolds » 14 sep 2019, 07:23

Wanneer een auto meer dan 2 keer na-deint na een hobbel, heeft het er inderdaad alle schijn van dat de schokdempers aan het einde van hun leven zijn...
Visuele controle op lekkage is zelf te doen, en anders zijn er testbanken om schokbrekers te testen (althans in NL).
Harolds
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 768
Geregistreerd: 30 mei 2011, 09:05
Roepnaam: Harold
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: Volvo V70 2.4 Bi-Fuel 2003
Volvo V70 2.5 10V 1998 LPG G3
Volvo C30 2.0D 2008


Re: na-deinen

Berichtdoor Gombal » 14 sep 2019, 09:18

Een station heeft niveau regeling. Op de motor zit een pomp (voorzijde cilinderkop), 2 leidingen naar achteren, niveauregelklepje boven de achteras, aan elke kant een veerbol (stalen bol, waar een rubberen membraan in zit, aan 1 zijde gevuld met gas, aan andere zijde de olie) en 2 speciale schokdempers.

Als het gas uit de veerbollen is dan gaat hij niet deinen maar wordt de achterkant keihard, je zal elk hobbeltje voelen.

Om te testen of je niveauregelklepje werkt, auto uit, flink wat gewicht achterin leggen of met een paar man in de kofferbak gaan zitten, auto starten en de achterkant zal dan omhoog moeten komen, misschien moet je hiervoor wat gas geven.

In je voorraadvaatje zit een filter, zou je ook eens kunnen bekijken, weet niet of de olie ooit ververst is.
Natuurlijk kan je pompje ook op zijn, is een schotten pompje en als de olie nog nooit ververst is zouden de schotjes natuurlijk ook versleten kunnen zijn en bouwt de pomp geen druk meer of niet genoeg op.
Zit er überhaupt nog olie in het systeem? Zijn de schokdempers lek, zonder olie zul je ook een deinende auto krijgen, dan valt er niets meer regelen ;) .
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 5299
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Re: na-deinen

Berichtdoor JantjeV8 » 14 sep 2019, 09:25

Een T-model W124 heeft achter geen schokdempers, althans niet in gebruikelijke vorm. Dat zijn eigenlijk hydraulische cilinders. De demping komt vooral van de bollen.

U geeft aan: auto blijft deinen.
Dan kan ik u met zekerheid zeggen dat de veerbollen NIET defect zijn. Het enige wat de veerbollen inwendig hebben, is een stuk rubber. Dat rubber werkt als elastiek. Is dat gescheurd, is de ruimte om te dempen ook gevuld met olie en is de dempende werking weg. Als de veerbol dus defect is, wordt de auto keihard, echt irritant hard en hobbelig. Alsof je over een wasbord rijdt.

Mijn diagnose bij uw beschrijving gaat meer richting de nivoregelaar, een klein component wat nabij de achteras is gemonteerd, en met een heveltje aan de achteras zelf is verbonden. Dat heveltje bediend dat hydraulisch componentje aan de hand van de stand van de achteras. In dat componentje zitten een paar schuifjes die afgedicht worden met O-ringen, echt inwendig in dat ding. Het is te repareren, nieuw is het denk ik niet verkrijgbaar of onbetaalbaar, 2e hands is het goed te vinden.
Vervangen van dat ding stelt niet veel voor, voorzichtig zijn met de aluminium schroefdraad, je draait het zo kapot. Voor de rest niet moeilijk. Ontluchten doet het systeem zichzelf. Olieopvangbakje wel gebruiken, het systeem wil leeg lopen als je dat ding los schroeft.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 863
Geregistreerd: 16 apr 2010, 06:34
Woonplaats: Haarsteeg
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981


Re: na-deinen

Berichtdoor RD500sec » 14 sep 2019, 10:12

Het gaat hier als ik het goed begrijp om de achterkant van de auto die nadeint, of heeft de voorkant er ook last van?
De voorkant is voorzien van schokdempers, een nadeinende voorkant kan opgelost worden door vervangen van de beide schokdempers.
De achterkant heeft hydropneumatische ondersteuning van de schroefveren, dus de veerbollen, deze zijn met gas gevuld, een membraan houd gas en olie gescheiden. Gaat het membraan lekken, dan verdwijnt het gas via de olie uit de bollen en zal uiteindelijk via het voorraadvat naar de atmosfeer verdwijnen.
Veren doet de auto op de schroefveren en op de gasbel in de bollen, gaat het gas uit de bollen, komt er olie voor in de plaats, olie is niet samendrukbaar, de vering wordt stugger tot hard, de auto stuitert uiteindelijk.
Zijn de gasbollen hun druk enigszins kwijt, kan de auto ook gaan deinen, door een te lage basisdruk in de veercilinder kan de veercilinder zijn schokdemperwerking niet meer goed uitvoeren. De basisdruk wordt door de gasdruk in de bollen aan het systeem doorgegeven. vervangen van de veerbollen kan dus uitkomst bieden.

De hoogteregeling op de auto gebeurt met een hoogteregelaar, een ventiel die olie toe en afvoert naar de veercilinders.
Het ventiel zit met een stang verbonden aan de stabilisator van de achteras, hier is ook de hoogte in te stellen.
In de hoogteregelaar zitten ook een paar kleppen, deze zorgen voor de basisdruk in de veerelementen, nodig om ze als schokdemper te laten werken, de andere klep zorgt ervoor dat de druk niet te hoog oploopt.
Een defect in de basisdrukregeling, eigenlijk een veerbelastte klep, kan ook deinen veroorzaken. Vervangen van de hoogteregelaar lost dit op.

De veercilinders werken tevens als schokdempers, zoals ook bij een normale vering, dus ook daar kan slijtage deinen veroorzaken, vervangen van de veercilinders zal dit oplossen. De veercilinders mogen heel licht olie zweten om de zuigerstang te smeren. De afdichting van de keerring zal onder druk beter functioneren dan wanneer de basisdruk te laag is. Een eventuele lekkage kan met vervangen van de veerbollen en het daarmee herstellen van de basisdruk ook opgelost zijn.

Vooraf meten aan het systeem kan zinvol zijn, zodat niet verkeerde, beter gezegd nog goed werkende onderdelen vervangen worden, je probleem kan opgelost zijn met het vervangen van de veerbollen, maar ook het hoogteregelventiel of de veercilinders kunnen je probleem veroorzaken. Meestal ben je met het vervangen van de veerbollen je probleem wel de baas en wordt hiermee begonnen.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 712
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: na-deinen

Berichtdoor Ian » 14 sep 2019, 17:49

Mijn T stuiterde ook erg. Dit was opgelost na het vervangen van de veerbollen.
Ian
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 05 mei 2012, 22:09
Type wagen: E300T Turbodiesel 4-MATIC
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: na-deinen

Berichtdoor JosW124 » 14 sep 2019, 22:41

Verdomme, en dat zeg ik niet gauw, maar Richard, waar heb je deze wijsheid vandaan man?
Werkelijk, ik ben verrast, en tevens blij want het geeft mij meer duidelijkheid omtrent het gehele plaatje omtrent het achterveersysteem van onze combi's, waarvoor hartelijk dank!

Jos, France.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 849
Geregistreerd: 12 dec 2013, 22:27
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: na-deinen

Berichtdoor Gombal » 15 sep 2019, 08:26

Het verdwijnen van gas uit de bollen zal gecorrigeerd worden door de pomp druk, dus olie. Anders zou er bij het kapot zijn van de veerbollen (is totale afwezigheid van gas) ook geen stuiterend gedrag optreden. Op dat moment is de hele veerbol gevuld met olie en zoals bekend is vloeistof niet samendrukbaar.
Hier nog een paar plaatjes van de binnenkant van een veerbol, het boortje is om te laten zien waar en hoe klein het gaatje is, het gaatje zat er dus al!
Je ziet aan het rubber ook dat het membraan gekreukeld ingedrukt wordt bij invoeren, daarom ontstaan op die plekken de gaslekkages.
Indien er een beetje gas verdwijnt zal het niveauregelklepje dit corrigeren omdat de "schokdemper" verder in zal zakken.
Om die reden zal een kapotte veerbol dus ook geen deinen veroorzaken.
Ik zou hier bij deinen ook niet mee beginnen met vervangen, zeker niet omdat ze niet goedkoop zijn en ook niet op een makkelijk bereikbare plek zitten.
Bijlagen
IMG_20180911_145152182_HDR.jpg
IMG_20180911_145152182_HDR.jpg (347.46 KiB) 209 keer bekeken
IMG_20180911_145127279.jpg
IMG_20180911_145127279.jpg (429.17 KiB) 209 keer bekeken
IMG_20180911_145146735_HDR.jpg
IMG_20180911_145146735_HDR.jpg (344.15 KiB) 209 keer bekeken
IMG_20180911_145115663.jpg
IMG_20180911_145115663.jpg (430.11 KiB) 209 keer bekeken
IMG_20180911_145121387.jpg
IMG_20180911_145121387.jpg (440.23 KiB) 209 keer bekeken
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 5299
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Re: na-deinen

Berichtdoor RD500sec » 15 sep 2019, 12:02

Het klinkt tegenstrijdig, dat het verdwijnen van een beetje gas het deinen kan veroorzaken, minder gas= minder veren=stugger, dat was in eerste instantie ook mijn gedachtengang. Maar door het ontstaan van een nieuw evenwicht van de drukken zal de basisdruk, de druk waarbij de hoogteregelaar nog niet ingrijpt, nog geen olie naar de veerpoten stuurt om de achterkant omhoog te drukken, lager zijn dan wanneer de bol nog de volle gasdruk heeft.de basisdruk is de druk waarbij de schokdemper zijn werk goed kan doen, een lagere druk zorgt voor een mindere schokdemper werking.
Deze informatie komt uit het WIS, het is niet iets wat ik ter plekke verzin.

Ideaal is als je een garage vind die de druk kan meten, met de verbindingsstang los, hevel van de hoogteregelaar omhoog drukken, de auto komt omhoog, hevel naar beneden, de auto zakt in de veren, zakt hij niet verder, dan heb je de ingestelde wagenhoogte bereikt, de wagen rust op de veren plus de gasdruk in de bol, voor zover aanwezig.
Staat de wagen te laag, kan dat in de bol zitten, er zit te weinig gas in, of in de spiraalveren die wat van hun kracht zijn verloren.
Meten van de basisdruk kan door eerst via de ontluchtingsnippel op de hoogteregelaar de druk af te laten bij stilstaande motor, dan de meter aansluiten op de ontluchtings aansluiting, de beide leidingen naar de veerbol bij de bol afkoppelen, leidingen afsluiten met koppelstuk en ontluchtschroef, meter aansluiten op 1 bol om deze druk te meten, herhalen voor de andere bol, en motor starten, de meter zal naar de waarde van de basisdruk springen en vervolgens verder oplopen.
Is de basisdruk te laag, onder de 15 bar, betekent dat dat de bollen vernieuwd moeten worden, na vernieuwen bovenstaande test opnieuw uitvoeren en kijken of de wagen nu wel op de juiste wagenhoogte staat, staat hij nog te laag, zullen ook de veren of de veerrubbers vervangen moeten worden, pas dan de hoogteregeling instellen.
Een te lage wagenhoogte kun je wel bijregelen met de hoogteregelaar, maar dat betekent dat je met een te hoge druk in het veersysteem rondrijdt, dat zorgt er weer voor dat de maximale druk bij het belasten van de auto al eerder bereikt wordt, de auto zal moeite hebben de rijhoogte te bereiken en vast te houden bij hogere belading, je zult bijgeluiden horen van druk die wordt afgelaten, olie horen stromen tijdens het rijden.

Of de Mercedesdealer deze reparaties nog uitvoert weet ik niet veelal wordt je doorverwezen naar een “specialist voor deze oude wagens” .
Bovendien, MB rekent hier in NL 135 euro per uur als werkplaatstarief.
Misschien kun je een monteur vinden die gespecialiseerd is in hydrauliek, een landbouwmechanisatie bedrijf, een bedrijf wat werkt aan Construction equipment, kranen, shovels, dumpers e.d. En wil die het voor je doen.

Veerbollen koop je bij de on line leveranciers voor ca 85 euro per stuk, zorg voor een paar liter Z-HM, de hydrauliekolie die in het veersysteem zit.

Of de veercilinders/schokdempers zelf nog in goede staat zijn is volgens mij pas goed te beoordelen na het vervangen van de veerbollen en daarmee het herstellen van de basisdruk, als deze afwijkt.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 712
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: na-deinen

Berichtdoor Ton200TE » 16 sep 2019, 06:01

Toevallig zag ik eergisteren op weg van Frankfurt naar Stuttgart ook een combi dansen op de weg. Had het nog nooit zo erg gezien, leek me levensgevaarlijk en ook zeer oncomfortabel.

Misschien dat de Mercedes dealer er niks meer aan doet, maar een goede Citroën specialist zou dit klusje toch moeten kunnen klaren? Een groot deel van de Citroëns uit de jaren 70, 80 en 90 had een dergelijk systeem.
Ton200TE
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 23 jun 2010, 17:02
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: 200TE
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: na-deinen

Berichtdoor Bram Jansen » 16 sep 2019, 08:07

Een wat oudere Citroën monteur kan aan alle autos sleutelen, een Mercedes monteur niet altijd aan een Citroën of andere auto's, dus op naar de echte Citroën monteur :lol:
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1782
Geregistreerd: 04 okt 2013, 10:13
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
W211 CDI 320E Turbo 2006


Re: na-deinen

Berichtdoor RD500sec » 16 sep 2019, 10:54

een Mercedes monteur niet altijd aan een Citroën


Waarschijnlijk kan hij het wel, maar of hij het ook wil is eerder de vraag ;)
Ik heb in het verleden wel aan DS ‘sen gesleuteld, Franse logica en Duitse logica zijn twee verschillende grootheden :cry:
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 712
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: na-deinen

Berichtdoor JosW124 » 16 sep 2019, 11:57

Ik weet intussen wel dat de garage's hier van onze Benzen afblijven, les bricoleurs.
Gewoon omdat ze de 'feeling' missen.
En het feit dat het automobielen van Duitse makelij zijn, doet vaak in hun kop de deur al dicht.
Als het niet Frans is, deugt het niet want het is anders.
Ik heb laatst nog aan een oudere Peugeot 604 V6 gewerkt, zelfde prijsklasse als de Benzen van toen, maar qua techniek gelijk playmobiel.....

Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 849
Geregistreerd: 12 dec 2013, 22:27
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: na-deinen

Berichtdoor Facelift 93 » 16 sep 2019, 16:56

Hallo

hier word gesproken over oudere wagens maar de W210 had toch nog steeds exact hetzelfde systeem ?
en de W211 ? weet iemand of en wanneer het systeem is afgeschaft ? hebben de huidige combi 's nog
zo'n systeem of allang niet meer, met het oog op onderdelen nog nieuw verkrijgbaar of niet. De veerbollen
zijn aftermarket nog steeds te krijgen maar leidingen of regelaar etc?
Facelift 93
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 07 feb 2012, 21:28
Roepnaam: Hans
Type wagen: E300 Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 300 E-24
1990 aut.
sedan


Re: na-deinen

Berichtdoor pierro » 16 sep 2019, 17:53

@josW124, ook wonende in France, heb ik toch een andere ervaring met de garages, er zijn erbij die echt wel de kennis en ervaring hebben en weten vaak goed hoe bv de KE-jetronic injection werkt en hoe af te stellen, zit namelijk ook in VW en Porsches van dat tijdperk en vooral de Porsches zijn erg populair in mijn streek.
Zelfs mijn Mercedes garage heeft een (wat oudere) monteur die de W124 uit zijn hoofd kent en dus niet verbaast reageerd op mijn specifieke vragen.

Maar het zal wel streek gebonden zijn, dus kan ik niet generaliseren.
What goes around comes around......
pierro
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 18 mei 2018, 13:03
Woonplaats: saint Denis de Pile France
Roepnaam: pierro
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Porsche, MG Midget, Mazda MX-5 1.8, Mini 1275, Citroën 2CV6, Toyota Landcruiser Prado


Re: na-deinen

Berichtdoor JosW124 » 16 sep 2019, 20:21

Hoi Pierro,

Ja, het zal zeker streekgebonden zijn.
Ik woon in de Franse Ardennen, en na 24 jaar hier dien ik toch te constateren dat ze hier niet erg bijdehand zijn.
Mijn eerste 250TD, alweer een jaar of 15 geleden, had een harde achterkant.
Ik had toen nog geen enkele ervaring met deze automobielen.
Ik bracht deze naar de plaatselijke garage, en die gast heeft ipv het te repareren het hele hydralische achterveringssysteem verwijderd en de schokbrekers vervangen voor gewone.
Later bleek dat het stelstangetje los gekomen was....
Ik heb toen besloten alles gewoon zelf te gaan doen.
Ik heb op deze site dan ook al veel geleerd, ik doe thans al het onderhoud zelf, en dat geeft mij net zoveel plezier als het werk aan mijn Engelse éénpitters.
Ik geniet van elke km die ik rijd met onze combi's, zowel mijn dame als ik willen nooit geen andere auto meer, over duurzaamheid gesproken, 560K en de andere 480, da's toch geweldig? Wagens, eh, automobielen die 10à12 keer de wereld rond zijn gegaan!
Ik denk dat we het er het beste aan doen allemaal onze eigen voertuigen te onderhouden, er een binding mee hebben.
Te vervangen wat er versleten is en je beurten regelmatig doen, da's duurzaam.
Duurzaamheid is namelijk niet een Tesla onder je reet laten schuiven waarvan de meeste opgewekte energie verloren gaat aan het rondzeulen van al die accu's.........

Fijne avond nog, samen,Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 849
Geregistreerd: 12 dec 2013, 22:27
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: na-deinen

Berichtdoor RD500sec » 16 sep 2019, 20:46

hier word gesproken over oudere wagens maar de W210 had toch nog steeds exact hetzelfde systeem ?


De W210 had inderdaad dit systeem ook, de W211 heeft het niet meer.
Onderdelen als leidingen en slangen e.d zijn leverbaar en betaalbaar, de schokdempers cq veercilinders, het hoogteregelventiel, de pomp zijn ook leverbaar, maar kostbaar.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 712
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten