Hoera vandaag lekker weer dus toeren met de raampjes open. Maar wat blijkt bij een drukkert op het knopje van het raam veel lawaai. Het raam werkte nog wel maar leek vast gekleefd te zitten in de sponning. Naar beneden wou wel na eerst een klap te geven en bij het omhoog gaan had ik het idee dat het raam te hard werd aan gedrukt. Kortom een inwendig onderzoek was nodig.
In eerste instantie dacht ik dat het raam of de geleiders klemden door vuiligheid, maar dit was niet het geval. De deur demonteren dan maar. Toen de motor met zijn schaar-geleiders uitgebouwd waren zag ik algauw de oorzaak: er misten ongeveer 3 tanden van de getande boog die de scharen in en uit doet vouwen.
Mijn oplossing van de dag:
Op de plek van de missende tanden een paar dikke druppels op lassen. Vervolgens de Dremel gepakt met een kleine slijpschijfje om hiermee weer nieuwe tanden te slijpen in mijn zojuist opgelaste stukje. Alles weer mooi glad slijpen, lagervet erop en klaar was die weer. Alles weer netjes terug monteren. Nog even alle ander geleiders smeren, plastic weer tegen de deur, deurpaneel weer terug plaatsen en raampje lappen.
Er kan weer ge-cruised worden met de raampjes open (die vervolgens bij een oer-hollandse bui ook weer normaal dicht willen)
Een andere oplossing zou overigens geweest zijn de hele raam bediening te vervangen. (wanneer men niet beschikt over een las apparaat)
Groten Rikus.