door JantjeV8 » vr apr 16, 2010 7:23 am
Niek,
Je thermostaat was kapot begrijp ik? Die bleef dan waarschijnlijk volledig open staan. Het koelcircuit werd dus volledig door de radiateur gestuurd. Daardoor komt je motorblok niet op temperatuur en dus ook de olie niet. Hooguit bij langere ritten wel, maar dan heb je ook weer meer rijwind. Het vermogen van de 200D is nou ook niet dusdanig dat er een een soort hoogoven onder de motorkap ontstaat.
Met een goeie thermostaat in de koeling, sluit hij waarschijnlijk vaker het radiateur gedeelte af en loopt de motortemp weer op naar de juiste bedrijfstemperatuur. De olie wordt dus weer wat dunner en bij warme stationair lopende motor mag de druk gewoo wat terugzakken, 1,5 bar is nog steeds niet erg. Bij het minste streepje gas moet de meter weer tegen de aanslag aan vliegen.
@200D:
Een gewone half synthetische 10 of 15w40 voldoet prima. Er worden ellenlange discussies gevoerd over welke type olie, hoe vaak verversen etc etc. Olie van 20euro de liter via de dealer of olie van 5euro voor 5liter bij de Action. Feit blijft dat de duurzaamheid nooit daardoor te bepalen is. Als er motorschade ontstaat, zie dan maar eens aan te tonen dat het aan de olie lag... Gewoon een olie bij de automaterialenzaak halen, betaal je ongeveer 30euro voor 5 liter, en dan heb je in elk geval een kwaliteit die garagabedrijven ook toepassen en ben je gemiddeld uit qua kosten.
Oliepompen lopen (bij de dieselmotoren althans) niet kapot. De olievoorziening van de om601, 602 en 603 zijn gewoon dik voor elkaar. Het enige wat wel eens wil gebeuren is dat de vacuĆ¼mpomp gaat lekken, droog loopt en dan veel schade veroorzaakt.
Andere kwaal is het doorslaan van de koppakking. Voor de 1e cilinder loopt een oliekanaal. De wand van de pakking is daar erg smal en slaat wel eens door. Bij een verder gezonde motor ben je dan meestal al klaar met het enkel vervangen van de koppakking. Houdt je je aan de de en montagevoorschriften en is de kop niet warm gelopen, dan is hij eigenlijk nooit krom en hoeft hij niet eens gevlakt te worden.
Die pakking kan 1000-den kilometers lek zijn alvorens hij echt doorslaat. De symptomen beginnen met een dansende oliedrukmeter en/of tikkende kleppen al dan niet bij koude motor.