Ik heb 1,5 jaar geleden een W124 CE230 gekocht met incomplete onderhoudshistorie en een kilometerstand boven de 300.000. De auto heeft voor de aankoop op de brug gestaan en er heeft een monteur naar gekeken. Zo wist ik bij aankoop dat de voorschermen vervangen moesten worden, remschijven binnen een jaar op zouden zijn, het schuifdak het niet deed en de uitlaat vervangen moest worden. De eigenaar waar ik hem van kocht zei dat hij er nooit iets aan gedaan had, en dat was ook wel te zien.
1 jaar verder was ik rond de 2.500E armer, maar sinds het achterstallige onderhoud is gedaan heb ik geen problemen meer. Let wel, hier zit een reparatie voor de koppakking bij, iets wat vrijwel nooit echt goedkoop is. Gelukkig zijn er veel hobbyisten en als je bereid bent hier je vertrouwen aan te schenken dan kom je een heel eind. Garages lachen zich rot als je met een W124 met achterstallig onderhoud aan komt zetten. Maar op een kapotte accu na heeft de auto me nog nooit laten staan. Ook met de kapotte koppakking heb ik nog vrolijk minstens 2.500 kilometer rondgereden.
Ik moet er nog wel minstens 1.500 inpompen om hem ook daadwerkelijk in nette staat te krijgen, maar ik heb er geen haast mee. De reden dat ik de auto echter toch kocht was omdat ik een vrij laag budget had, en ik na veel lezen er toch wel achterkwam dat een W124 eigenlijk de meest betrouwbare auto was. Na verloop van tijd ging ik meer uren werken, meer dagen werken, en dus ook meer rijden. Ik kom op een gemiddeld verbruik van 1:8,5 uit, maar als ik mijn voetje wat meer onder controle hou dan haal ik de 1:9,5 ook wel. Ik denk echter dat je met een 6 cilinder een hoger verbruik hebt, ook als je je voetje onder controle houdt.
Natuurlijk zullen er voor hetzelfde geld nieuwere, zuinigere auto's te krijgen zijn, maar uiteindelijk kom je dan toch uit op waar je voorkeur ligt. Ik ben al vanaf mijn 5e helemaal weg van de carrosserie van een W124 coupé, en vind dat er weinig andere auto's zijn met zóveel uitstraling als de coupé, maar een ander verklaart me helemaal voor gek. Het blijft persoonlijke voorkeur, en hoeveel geld jij wilt besteden aan een bepaald type auto kan niemand voor je bepalen.