Als ik zelf de opvoerpomp zou willen checken zou ik de aanvoerslang loshalen (afdoppen of dicht knijpen anders blijft de diesel eruit lopen), een doorzichtige slang op de toevoer van de opvoerpomp doen en het andere uiteinde in een bakje of flesje met diesel hangen. Dan starten en kijken of de diesel aangezogen wordt. Wordt hij aangezogen dan is je opvoerpomp oke.
(Dit is ook de reden dat je na een brandstoffilterwissel niet hoeft te ontluchten, het opvoerpompje is een verdringerpompje en dus zelf aanzuigend, perst de lucht gewoon weg. Makkelijker is na een brandstoffilterwissel het nieuwe filter te vullen met zonnebloemolie, start hij meteen en je handen stinken een dag later niet nog naar de diesel. En hij loopt net zo mooi op zonnebloemolie)
Qua groffilter in je tank, hoeveel zit er nu nog in je tank? Meestal heb je bij volle tank weinig last van een vuil groffilter (meer voordruk) en hoe leger de tank hoe meer last. Vaak is het echter wel dat je gewoon kunt starten en rijden met een vuil groffilter, hij houdt alleen in dan. Of het filter moet wel heel dicht zitten, zeker niet onmogelijk, heb er ervaring mee
Als de opvoerpomp goed is kun je ook nog van 1 cilinder de hoge druk diesel leiding loshalen en in een potje houden. Iemand anders laten starten en kijken of er diesel komt.
Zo zou ik zelf in ieder geval te werk gaan, 1 ding tegelijk en systematisch.
(Je schrijft ook dat je een slang vervangen hebt, krijgt hj genoeg lucht? Hij heeft wel gelopen daarna zei je maar om alles uit te sluiten zou ik ook daarnaar kijken)