Bedankt voor de reactie's beste mensen.
Tja, zo'n tooltje voor de kogel zelf had ik ook al aan gedacht, maar de hele arm heeft behoorlijk op zijn donder gehad gezien ik er zelf overheen gereden ben en hij ook nog eens op de sleepwagen bleef hangen. Die vertrouw ik dus ook niet echt meer.
Misschien lukt het ook wel zonder veerspanner; ik heb het een keer gedaan op de brug zonder spanner namelijk. Een ketting eraan voor als hij weg springt en voorzichtig de arm steeds verder laten zakken......ken net
Voor wat betreft APK's; daar kan ik een boek over schrijven! Zelf ben ik sinds 1992 keurmeester en heb wel wat meegemaakt bij verschillende bedrijven.
Omdat ik nu niet meer in een garage werk en dus geen ki nummer heb, kan ik mijn eigen auto niet afmelden en ben dus afhankelijk van anderen.
Maar ik zie het ook vaak als familie, vrienden en kennissen hun auto ergens laten keuren; er wordt maar wat gedaan.
Soms is het onkunde door het niet goed weten van de regels en keurt men het voor de zekerheid maar af.
Soms is het gewoon streng keuren zodat "we wat kunnen verdienen".......zelfs bij "nette dealer bedrijven".
Ik maak het zelf mee met een garagebedrijf hier in de buurt; de eigenaar zat bij mij in de klas op de monteursopleiding.
Hij keurt een wisserblad af omdat de punt van het rubber een beetje los zit; dat is de laatste jaren geen afkeur meer. Regel is dat hij goed moet wissen en dat is ter beoordeling van de keurmeester; dat kan dus een discussie worden.
Ik vraag hem waarom hij zo moeilijk doet en hij zegt doodleuk; "maar je snapt toch wel dat ik ook wat moet verdienen?"
Tegen mij; hij weet dat ik alles zelf doe!
Of een afkeur omdat hij niet door de viergasmeting kwam........ik moest hem in zijn eigen regelboek aanwijzen waar het stond dat de mijne dat niet hoefde........
Maar een mooi voorbeeld wat best vaak voorkomt zijn remleidingen.
De regel is; de keurmeester pakt een stuk waar het meeste roest zit en krabt/schuurt een stukje schoon.
Zit er puntvormig op het schone deel; afkeur. Is het glad; goedkeur.
Hoe vaak gebeurt het niet dat hij afgekeurd wordt en dat het "schoongemaakt moet worden om hem door de APK heen te krijgen"?
Mensen worden op pad gestuurd met hun auto om dit te doen of de garage doet het, maar de hele leiding moet geschuurd worden en in de tectyl gezet worden.
Dat kan niet! Als er puntvormig in zit, is het een afkeur; OOK als je het maskeert
Als er géén puntvormig is, is hij goed en hoef je niet de hele leiding te ontroesten. Dat is je eigen zorg of je dat wilt doen of niet.
Maar veel mensen weten niet eens dat je een herkeuring in beroep aan kan vragen, durven het niet omdat ze niet zeker van hun zaak zijn of denken dat de RDW toch wel op de hand is van het garagebedrijf (iets wat zeker niet zo is!)