Mijn 200D heeft de laatste tien jaar hoofdzakelijk geslapen in een lekkere verwarmde garage tot zijn eigenaar overleed en ik hem daar wakker heb gemaakt.
Al het noodzakelijke onderhoud gedaan wat je mag verwachten na 10 jaar rust en hij rijd ook prima nu bijna 6000 km verder en hij klinkt goed (wat je mag verwachten met 133000 km op de klok)
Behalve een paar minuten na de koude start, klinkt of dat de klepstoters niet helemaal goed hun werk doen.
Na een kilometer of 5 is dat totaal weg, wat niet weg is is de dansende oliedruk meter waar ik al diverse verhalen hier over heb gelezen. Wat ik uit de diverse posts opmaak heeft dat meestal met de koppakking te maken.
Maar ook dit is na een tijdje over meestal zo rond de 30 a 40 km. maar duurt in mijn ogen erg lang voor de olie druk stationair terug valt naar ongeveer 1,5 bar...blijft zeker de eerste 10 km stationair op 3 bar staan en loopt dan de volgende 30 a 40 km langzaam al dansend terug. hij klinkt dus 5 km nogal rauw daarna loopt hij op het gehoor erg mooi.
Totaal geen olie verbruik of rook, en ook geen koelvloeistof gebruik, ik heb hem voor de zekerheid koud afgeperst en blijft mooi op druk.
Mijn voorgevoel zegt dat er misschien een klepstoter zijn werk niet goed doet na het lange stilstaan, maar de vele verhalen hier over de dansende meter en de koppakking doet me twijfelen.
Setje stoters bestellen of als ik dat los heb gelijk maar even doorgaan naar de koppakking????