Ik zat er al een tijdje tegen aan te hikken. Het blok 'zweette' aan zowel onder- als bovenkant. Moest regelmatig koelvloeistof en olie bijvullen. Dat kon niet langer zo doorgaan. Ik kan niet zonder deze auto, is mijn daily driver met soms wel 1000 km per week. En er staat 'slechts' 290.000 km op de teller.
Dan kun je twee dingen doen:
1. Doorrijden en zien waar het 'schip' strandt of...
2. De koppakking laten vervangen, cilinderkop vlakken en het gewoon goed (laten) doen. Dat kost een paar centen maar daarna kan ik er weer tegenaan
Jullie raden het al: Ik heb gekozen voor optie 2. Een paar weken geleden heb ik de Benz afgeleverd en kreeg een gratis ruilauto mee: Een Opel Karl. Je hoort mij verder niet zeuren maar wát een verschil met een W124...onbegrijpelijk dat mensen zo'n dinky-toy zonder echte opties nieuw aanschaffen!
De vervanging van de koppakking is uitgevoerd door een Mercedes-specialist. Hij is een oud-monteur van Mercedes, heeft zelf twee W124's in zijn bezit dus kent 'het klappen van de zweep'. Hij heeft van het gehele proces foto's gemaakt die ik graag met jullie deel.
Werkzaamheden:
- Een grote beurt laten uitvoeren door mijn garagist. Dus olie vervangen, nieuwe bougies, alle filters vervangen (lucht, benzine en olie), een nieuwe multieriem laten monteren en rubbers van de automaat vervangen.
Door de MB-specialist:
- Cilinderkoppakking vervangen
- Cilinderkop gevlakt, afgeperst, diverse klepgeleiders vervangen en opniuew ingeslepen
- Kopbouten vervangen
- Klepdekselpakking vervangen
- Koelsysteem gereinigd en ververst
- Thermostaat en thermostaathuis vervangen
Prijsvraag[/b]:
Wat heeft dit 'geintje' mij gekost? Dus de grote beurt én de vervanging van de koppakking. Degene die het dichtste bij het totaalbedrag zit, krijgt van mij een originele Mercedes ijskrabber cadeau. Zie bijgaande foto. [/color]
Groeten,
Nan.