Hallo,
Het duurt nog even voordat de temperaturen omhoog gaan, maar toch alvast een vraagje over koeling in de zomer.
Afgelopen zomer ben ik met mijn 300D 24 klepper automaat uit 1993 naar Italie gegaan. Het viel mij op dat de temperatuur niet constant bleef. Op de snelweg met buitentemp van 30 graden gaat het goed zolang de auto in beweging blijft (temp 85 graden). Als de snelweg een helling omhoog maakt en ik er met 120-140 op rijdt, neemt de temperatuur al iets toe (temp 90 graden). Als ik in een file kom en de motor niet zo hard draait, loopt de temp snel op richting de 100-110. Ik moet de auto dan in zijn vrij zetten en gas geven om de Ventilator te laten draaien en de motor te koelen. Toen ik een bergweggetje bij het Gardameer opreed (supersteil) werd de temperatuur echt heel hoog. Hij kroop omhoog tot wel 115 graden!! Ik heb speciaal in een lage versnelling gereden om nog iets van ventilator koeling te krijgen, rijwind koeling was er helemaal niet. Na een uur klimmen durfde ik het niet meer aan (ook ivm de automaat, bang dat die te warm werd) en zijn we verder gaan lopen (wandeling was toch al het doel van de tocht, dus niet zo heel erg).
In de winter blijft de auto mooi constant op temperatuur en zijn er helemaal geen variaties.
-Is het normaal dat de motortemperatuur zo hoog wordt in de zomer?
-Zou het kunnen liggen aan bv een wintertermostaat in m'n systeem?
-Zou het kunnen dat de radiator ergens enigszins verstopt zit?
-Kunnen de hoge temperaturen, en vooral de variatie (warmer als je stilstaat, weer afkoelen als je gaat rijden) kwaad? Is het slecht voor bv de koppakking?
De auto ziet er verder goed uit, hij heeft al "last" van de varierende zomertemperatuur sinds ik hem gekocht heb met 138.000 km op de teller. Hij heeft nu 220.000 km gereden.
Bedankt voor de hulp,
Reinout