Met APK heeft biodiesel of ZBO een minimale invloed op de roet uitstoot (verwaarloosbaar)
problemen ontstaan door:
verloop inspuitmoment > groote inspuitdruppels > verbrandingstemp. en verbrandingstijd
Deze punten komen sterker naar voren bij ouderde motoren (lees KM)
Biodiesel bestaat uit veresterde raapsolie. de basis hiervan is alcohol,
dit los de rubberen onderdelen op van het brandstofsysteem (slangen en afdichtingen).
zonnebloem olie heeft deze basis niet en is dikker en niet temperatuur stabiel !!
een voordeel is dat er geen zwavel inzit, de afmeting van de roetdelen is groter (minder fijnstof
)
en zorgt voor minder CO2 uitstoot (niet neutraal).
Het is in nederland niet toegestaan (belasting onduiking >> rode diesel)
In Duitsland mag het wel !!
Een oplossing zoals aangegeven is het verdunnen van de diesel met benzine (10%) waardoor het brandgewilligger is (vervroeging inspuitmomment) en er minder roet ontstaat (sneller verloop van de gelaagde verbranding).