W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 24 okt 2014, 15:38

Roetmeting APK

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Moderators: Sterretje1968, Mafkees

Roetmeting APK

Berichtdoor pjb300d » 06 aug 2011, 09:07

Ik heb gisteren ( 05-08 ) eindelijk de auto door de APK gekregen :P Maar ik kon hem bijna niet door de roetmeting krijgen. Na bijelkaar opgeteld over 2 dagen c.a. 10 x meten :evil: en een doldwaze rit ( lees plankgas ) in alle versnellingen net met de hakken over de sloot er door :whistle: .

Nu is er op biodiesel gereden met deze auto, de vraag is blijft die rotzooi lang in het brandstofsysteem zitten? Ik heb de auto vantevoren een grote beurt gegeven, maar het roken blijft. Het kunnen nartuurlijk ook verstuivers of zoiets zijn, maar de motor loopt als een zonnetje.

Ik heb nu een volle tank diesel met een toevoeging erbij die het brandstofsysteem zou moeten reinigen, dus we zien wel.


Alle ideeen zijn welkom.

Gr Pieter.
pjb300d
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 30 jul 2011, 07:22
Roepnaam: Pieter
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 230C 1977
Dodge W200 Crewcab 1980
Plymouth Fury 1978


Re: Roetmeting APK

Berichtdoor Youpy » 06 aug 2011, 10:35

Sommige gooien (eenmalig?) wat benzine of petroleum bij de diesel, ik geloof max. 10%. :unsure:
Schijnen je injectors ook schoon van te worden, maar daar zijn ook
andere additieven voor.

Ik weet niet of dat je de brandstofpomp anders af kunt stellen zodat
de roetuitstoot lager wordt?

EGR sluiten misschien?
Youpy

Mercedes 300D 1986

Mijn logboek

Afbeelding
Avatar gebruiker
Youpy
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1117
Geregistreerd: 03 sep 2010, 19:35
Woonplaats: Noord-Brabant (073)
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Roetmeting APK

Berichtdoor Gombal » 06 aug 2011, 14:25

Wat ik zelf doe is de tank voor de APK al inderdaad zo'n flesje met injector reiniger erin gooien. Tevens tank ik dan 1 tank V-power als hij naar de APK moet. Allemaal puur als voorzorg, weet eigenlijk niet eens of het nodig is maar heb geen zin in gesodemieter. ;) Een collega van me heeft een Saab 2.2 TD maar op gewone diesel kwam hij altijd maar net door de roetmeting, sinds hij alleen maar V-power tankt veel makkelijker. Zit waarschijnlijk toch iets in wat het zaakje iets schoner houdt of voor een schonere verbranding zorgt.
Als ik het goed heb geeft zonnebloemolie ook geen roet dus je kan er ook een paar liter zonnebloemolie bijmengen. Schijnt ook erg goed de dieselaanslag in al je leidingen op te lossen. (Ook je gewone rubberen slangetjes lossen op maar van die ene keer zal dat wel meevallen denk ik. Maar over dat laatste weet ik zeker dat er mensen zijn die je daar nog een beter antwoord op kunnen geven)
Groeten, Arjen.

Vraag?, eerst ->Zoeken<- !

Advies via PM wordt niet meer verstrekt. Voor vragen gebruik het forum!

Mijn gemiddelde verbruik vanaf aanschaf tot nu:
Afbeelding of te wel Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 4391
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Noord-Beveland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Suzuki Wagon R+ 1.3GL 2000
Ford Fusion 1.4 TDCI 2004


Re: Roetmeting APK

Berichtdoor Mercedennys » 06 aug 2011, 14:43

Arjen heeft gelijk. Als je zonnebloemolie (ZBO) erin gooit reinigt dit de mogelijke aankoek van oude diesel in je tank en leidingen. Let er dus goed op dat je je voorfilter een keer vervangt, daar blijft de meeste aanslag hangen.

ZBO geeft ook nog eens geen roet dus hiermee zou je ook makkelijker door de keuring moeten kunnen. Geeft wel oliebollenlucht en ik weet niet wat de RDW daar dan van zegt...

Die middeltjes bij een tankstation zijn natuurlijk een aggressiever spulletje die de boel veel sneller goed schoon krijgt maar je leest ook verhalen dat het slecht voor de motor / kleppen enzo is. Sja... Succes!
Groet,
Mercedennys (300TD 1992) Mijn Logboek.
Avatar gebruiker
Mercedennys
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 18 maart 2011, 21:18
Roepnaam: Dennys
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: BMW 530d Touring 2007


Re: Roetmeting APK

Berichtdoor RoyMB » 07 aug 2011, 01:33

bij mijn weten heeft v power minder tot geen zwavel.

over zonnebloem olie zijn de meningen verdeeld,ja het is minder agressief,maar er zijn ook weer nadelen zoals het verdikken er van en het dicht slibben van leidingen filters etc.

soms zie je wel eens autos rijden met een zwarte aanslag rond en na beneden de tank klep,100% dat hier zonnebloem/frituur olie inzit.

het is net iets dikker,net iets andere ontbrandings moment,en net iets plakkiger dan diesel.

ben zelf van mening dat dit niet schoner kan zijn voor een APK,zie menig auto op zonnebloem olie roken als een gek.

gooi er maar 2 liter benzine bij door,is ie schoon.
RoyMB
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 498
Geregistreerd: 18 jul 2011, 22:39
Woonplaats: Midwolda
Roepnaam: Nobbe
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Roetmeting APK

Berichtdoor pjb300d » 07 aug 2011, 09:34

Hallo allemaal,

Bedankt voor alle ideeen, ik heb dus zo'n flesje reiniger voor het brandstofsysteem erdoor gegooid. En had ik zelf al het idee geopperd bij de keurmeester om er een paar liter benzine bij te gooien, maar hij raadde mij het af i.v.m. eventuele schade aan de brandstofpomp.

Maar ik begrijp dus dat een liter of 2 benzine op een volle tank diesel niet zoveel kwaad kan, en dat de uitstoot zeer zeker minder word? Als dat zo is dan ga ik dit zeker doen.

Gr Pieter.
pjb300d
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 30 jul 2011, 07:22
Roepnaam: Pieter
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 230C 1977
Dodge W200 Crewcab 1980
Plymouth Fury 1978


Re: Roetmeting APK

Berichtdoor RoyMB » 07 aug 2011, 10:59

in de tijd dat ik automonteur was en vooraad autos APK keurde waren er geregeld diesels die niet schoon waren,meestal haalde ik dan of de lucht filter er uit zodat hij vrije doorstroom had en ongeveer op een halve tank,lees 30 liter ongeveer 2 liter benzine.

ze waren dan super schoon,

ook met warme motor zon 15 min gereden en dan 5 min flink gassen of even open op de snel weg kun je je diesel al heel schoon maken.

het is vooral roet wat in de dempers van de uitlaat achterblijft wat je nekt bij de roet meting omdat dit er uitblaast bij die idioote volle belasting tijdens APK.


ik doe het ook altijd bij diesels waar lang dezelfde olie in heeft gezeten,haal er een half liter uit,en doe er een half liter diesel bij in,warm laten draaien en dan aftappen en nieuwe filter.
als je ziet wat er dan allemaal mee na buiten komt.
RoyMB
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 498
Geregistreerd: 18 jul 2011, 22:39
Woonplaats: Midwolda
Roepnaam: Nobbe
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Roetmeting APK

Berichtdoor Marius28 » 07 aug 2011, 21:50

De EGR als die aanwezig is gewoon buiten werking zetten (dunne slangetje van stopje voorzien), en zo houden, dan blijft de motor veel schoner.
Benzine heeft idd een groot nadeel dat de smering van de brandstofpomp in gevaar komt, ik doe het iig nooit. Voor € 18,- een flesje additief dieselreiniger, daarvan de 1/2 aan een voor 1/3 lege tank toevoegen dan ca. 5 tot 10 km rijden, een wat hoger toerental, maar niet overdreven hoog. De andere helft van het flesje bewaren tot volgende APK beurt.
Biodiesel is agressief, maar zonnebloemolie niet.
Groet.
Groet, Marius
BesteMotorolie.nl - motorolie met laagsteprijsgarantie
Avatar gebruiker
Marius28
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 696
Geregistreerd: 30 jun 2010, 10:02
Woonplaats: Groene Hart Holland
Roepnaam: Marius
Type wagen: E250 Diesel
Bouwjaar: 1994
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Opel Monza 2.5E LPG
Citroën C3


Re: Roetmeting APK

Berichtdoor Paul-P » 15 aug 2011, 08:22

Mijn garage mannetje zei:

Ja ik zou ook een roetmeting moeten doen, maar dat wil je niet,...

dus die heeft hij maar overgeslagen :) komende 2 jaar weer vooruit.
Avatar gebruiker
Paul-P
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 167
Geregistreerd: 18 aug 2009, 12:53
Woonplaats: Delft
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W201 1989


Re: Roetmeting APK

Berichtdoor Mafkees » 15 aug 2011, 19:48

...daar moet je blijven, dat mannetje heb er verstand van :mrgreen:
Tank zelf ook V-power voor de APK, en effe een stukje snelweg rijden op toeren.
Gr. Sander.
Beheer W124 club.
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Voordat je je vraag stelt, gebruik eerst de ->Zoeken<- functie, je bent vast niet de eerste met die vraag!
hoe-zet-ik-op-de-juiste-manier-foto-s-in-mijn-berichten-t2941.html?hilit=bijlagetoevoegen
Mafkees
Moderator
Moderator
 
Berichten: 2643
Geregistreerd: 13 dec 2010, 15:53
Woonplaats: Prov. Noord-Brabant
Roepnaam: Sander
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Roetmeting APK

Berichtdoor saw124 » 15 aug 2011, 21:23

Wat is eigenlijk de norm voor de roetmeting voor een 124 uit 86? Ik kan dit checken voor mezelf alvorens in te voeren en voor onaangename verassingen te komen.

Groeten, S.
Ben geen expert, maar rijdt wel lekker zo'n Mercedes!
saw124
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 362
Geregistreerd: 15 okt 2010, 12:29
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 300D 1984 aut.
W212 E300 BT Hybrid, W140 S600L 1996,
Nissan 300ZX Z31 1986
Triump Daytona 955I.


Re: Roetmeting APK

Berichtdoor pjb300d » 21 aug 2011, 09:53

Hallo,

De maximale uitstoot mag 2.0 zijn, dat zal wel zoveel gram per km zijn. Mijn 300D van 86 gaf een waarde van boven de 10! Dit was voor de grote beurt en met oude diesel met restjes biodiesel. Na de beurt en met een volle tank met toevoeging en na een ritje hoog in de toeren kwam hij met de hakken over de sloot door de roetmeting.

Gr Pieter.
pjb300d
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 30 jul 2011, 07:22
Roepnaam: Pieter
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 230C 1977
Dodge W200 Crewcab 1980
Plymouth Fury 1978


Re: Roetmeting APK

Berichtdoor Gombal » 26 aug 2011, 21:56

Paul-p schreef: komende 2 jaar weer vooruit.


Volgens mij moet de APK elk jaar als je auto nog geen 30 jaar oud is?

Van de site van de rijksoverheid:

Eerste keer op de weg na 1 januari 2005:
Benzine/elektromotor: eerste APK na 4 jaar, daarna tweede keer na 2 jaar, daarna elk jaar.
Diesel, gas of anders: eerste APK na 3 jaar, daarna elk jaar.

Eerste keer op de weg vóór 1 januari 2005:
Alle brandstoffen: eerste APK na 3 jaar, daarna elk jaar.

Voertuig ouder dan 30 jaar:
Alle brandstoffen: eens per 2 jaar APK.

Voor het eerst op de weg vóór 1 januari 1960:
Alle brandstoffen: geen APK-plicht.
Groeten, Arjen.

Vraag?, eerst ->Zoeken<- !

Advies via PM wordt niet meer verstrekt. Voor vragen gebruik het forum!

Mijn gemiddelde verbruik vanaf aanschaf tot nu:
Afbeelding of te wel Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 4391
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Noord-Beveland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Suzuki Wagon R+ 1.3GL 2000
Ford Fusion 1.4 TDCI 2004


Re: Roetmeting APK

Berichtdoor NicoenSarina » 27 aug 2011, 08:30

Hallo,
Ik ben wel eens benieuwd wat mij boven het hoofd hangt,Ik heb geen idee hoe mijn motor het gaat doen(roken),ik heb er geen historie van.Het is een belgische auto van een boer geweest en die heeft er op rode diesel mee gereden,die is in de grensstreek niet bijzonder van kwaliteit,handelaren gooien daar soms chemicalien doorheen etc.. Ik moet gelijk na het opheffen van de schorsing naar de RDW om hem als diesel te registreren,eigenlijk moet ik daar ook de APK doen om niet strafbaar te zijn.Durf dit best aan want goed is goed en knoeien doen we niet. Het lijkt me dat iedereen normaal gesproken met een motor die goed afgesteld(tijdstippen) staat en een paar fatsoenlijke verstuivers en schone filters gewoon zijn meting moet kunnen halen. Ik snap ook wel dat je geen zin in sleutelen heeft aan een goed lopende motor voor die ene meting.Op sommige brandstofpompen schijn je ook opbrengsten af te kunnen stellen,schroef je hem met keuren even dicht en daarna weer open,
Is mischien na te vragen bij een Boch carcenter?
Benzine toevoegen tot 10% kan op zich geen kwaad, je krijgt dan ouderwetse winterdiesel omdat men dit vroeger deed tegen het "vlokken". Van die ene keer krijg je echt geen schade aan pomp of verstuivers. Ook keurmeesters bij de RDW wel eens gevraagd of een auto op zonnebloemolie minder roet, zei bevestigen dit ook.De ervaring bij transportbedrijven leert dat BIODIESEL echt zooi is,geeft verstoppingen enz enz.is niet eens goedkoper.
Ik ben van plan om voor de meting goed op de uitlaat te kloppen en nog even goed door te trekken in iedere versnelling, hopelijk blaast hij er nog veel uit en gaat het meevallen.

groeten Nico.
Das pech, project weg, dus massale uitverkoop onderdelen.
NicoenSarina
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 465
Geregistreerd: 28 jun 2011, 22:03
Woonplaats: Regio Rotterdam
Roepnaam: Nico
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: VW Golf II TD
Suzuki Alto


Re: Roetmeting APK

Berichtdoor stjb1307 » 04 sep 2011, 00:14

Met APK heeft biodiesel of ZBO een minimale invloed op de roet uitstoot (verwaarloosbaar)
problemen ontstaan door:
verloop inspuitmoment > groote inspuitdruppels > verbrandingstemp. en verbrandingstijd
Deze punten komen sterker naar voren bij ouderde motoren (lees KM)

Biodiesel bestaat uit veresterde raapsolie. de basis hiervan is alcohol,
dit los de rubberen onderdelen op van het brandstofsysteem (slangen en afdichtingen).
zonnebloem olie heeft deze basis niet en is dikker en niet temperatuur stabiel !!
een voordeel is dat er geen zwavel inzit, de afmeting van de roetdelen is groter (minder fijnstof ;) )
en zorgt voor minder CO2 uitstoot (niet neutraal).
Het is in nederland niet toegestaan (belasting onduiking >> rode diesel)
In Duitsland mag het wel !!

Een oplossing zoals aangegeven is het verdunnen van de diesel met benzine (10%) waardoor het brandgewilligger is (vervroeging inspuitmomment) en er minder roet ontstaat (sneller verloop van de gelaagde verbranding).
Das letzte Fahrzeug ist immer ein Kombi
Avatar gebruiker
stjb1307
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 27 aug 2011, 21:31
Woonplaats: Ochtrup (D )
Roepnaam: Jos
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten