door NicoenSarina » za aug 13, 2011 7:44 pm
Ik ben benieuwd wat je verstuiverrevisie verbeterd. Dit is een basis om een diesel goed te laten lopen, Mijn suggestie is om als je toch je verstuivers eruit heeft om gelijk compressie te meten, weet je gelijk of deze basis ook goed is. Als dit samen al ok is en de pomp is ook goed en staat op tijd dan moet hij al niet meer roken(zwart). Blauwe rook is olieverbruik, witte rook is verbranden van koelvloeistof. Voor wat olie betreft ben ik net als de Mercedes man die je gesproken heeft altijd voorzichtig. Wat is de voorgeschiedenis? Heeft er altijd een volsyntheet in gezeten dan ben ik hier niet bang van. Altijd een halfsyntheet,gewoon hier mee verder gaan. Bij twijfel gebruik ik een halfsyntheet. Volsyntheet heeft een sterk reinigende werking, haalt ook vuil achter je compressie en olieschraapveren vandaan en die kunnen dan meer ruimte krijgen en werking verliezen. En dan krijg je blauwe rook en dan mag je gaan peilen en gieten. Als het een klepstoter is betekend het tikken te veel ruimte, klep langer dicht, goede afkoeling,dus geen direkte motorschade. wel een rotgehoor,vooral stationair.Er schijnen hiervoor toevoegingen in de handel te zijn maar hier heb ik geen ervaringen mee. Volkswagens hebben hier soms ook last van.
Ik heb zelf een slecht gehoor maar er zijn mensen die met een stetoscoop op het blok goed kunnen horen waar het vandaan komt.
Ik heb een 300D(OM603) die ook lichjes tikt bij stationair toerental,bij mijn klinkt het een beetje boven in de motor en als een of meerdere klepstoters.
succes Nico