door NL300TE » ma aug 31, 2009 4:39 pm
Hans, Ik begrijp je uitleg niet helemaal. Je schrijft "...een van de niet ingedrukte knoppen zachtjes aan te raken zodat ze alle 3 uit staan".
Maar volgens mij (en volgens mijn instructieboekje) hebben de drie druktoetsen ieder een specifieke functie en wel:
1: indrukken (rood ledje brandt) om voorruit te ontwasemen met gedroogde lucht (koud/warm maakt an sich niet uit). Blower op de hoogste stand en rechter draaiknop op '12 uur' voor het beste resultaat.
2: 'EC' = (inderdaad) economy. Zolang het rode ledje brandt zal de aircopomp in het geheel niet meer meedraaien.
De lucht wordt dan niet gekoeld, noch gedroogd. Ik heb de ervaring dat je hem in NL de meeste dagen van het jaar prima zo kunt gebruiken. Het is nogal een forse pomp/compressor dus het scheelt flink in het verbruik.
3: 'Umlüft' is (ook inderdaad) de recirculatiestand. In te schakelen in lange tunnels, achter stinkende vrachtwagens of ouwe barrels die kilo's roet of oliewalm uitbraken of als je bijv. een stofwolk (wegwerkzaamheden) nadert.
Let op: wees geen vrek en laat de boel niet maandenlang op EC staan. Het systeem moet wel in beweging blijven!! Er zitten verrassend veel bewegende delen in en het koelmiddel is sterk hygroscopisch (trekt vocht aan, net als remvloeistof). Als je pech hebt zijn delen van blank metaal (lagers van de compressor, zuigertjes e.d.) binnen no time naar de knoppen. Laat de aircopomp dus regelmatig draaien, óók als het niet warm of nat is. Twee 2x per maand een minuut of 5 per keer is al voldoende.
Ook is het goed om na gebruik van de airco, (minimaal) een minuut of 2 voordat je de motor uitzet, de EC-toets in te drukken. Bij een hogere buitentemperatuur of hoge luchtvochtigheid ontstaat na het aircogebruik nl. veel condens het ventilatiesysteem en op de EC-stand blaas je de boel even droog. Dit voorkomt (grotendeels) groei van micro-organismen zoals schimmels en enge bacteriën en dus muffe lucht etc. Misschien even puffen, de laatste kilometer, maar je doet je systeem & portemonnee er een plezier mee.
Tot slot: de airco is een van de meest 'vergeten' systemen van de auto. Bij een normale beurt wordt er nauwelijks aandacht aan besteed omdat de gemiddelde autoboer er geen verstand van heeft en/of niet over de juiste apparatuur beschikt. Dit terwijl je er een hoop (dure!) ellende van kunt hebben. Ik spreek daarbij helaas uit ervaring.
Gun daarom je airco minstens eens in de 2 twee jaar een controle-/onderhoudsbeurt bij een echte aircospecialist (jaarlijks is beter). Ik heb hem kort geleden in Oldenzaal laten servicen bij een soort professor in de aircokunde annex Suzukidealer (tsja). Kostte nog geen 100 euro. Aardige vent, veel van opgestoken (zie hierboven...) en het resultaat is indrukwekkend.