door kreeft » di maart 20, 2012 11:46 pm
Ombouw is best te doen, maar in slechts 1.5 dag is ECHT wel een uitdaging.
Ik heb een 230E omgebouwd naar 300D.
De 230 was voorzien van een Duitse brief.
De RDW deed niet moeilijk, MAAR LET OP de RDW kan vragen naar de herkomst van het donorblok!! Dit moet je dan kunnen aantonen dmv het kenteken of vrijwaring brief van de donor. Ondanks dat ik de auto niet bij RDW APK heb laten keuren, heeft de RDW wel een roetmeting uitgevoerd.
Ik raad je aan een complete donor te kopen en de boel een op een over te zetten. Wat ik heb overgezet is;
- blok compleet met bak
- radiateur
- andere radiateur steunen gelast (radiateur van diesel is groter)
- stabilisatie stang ( ivm groter karterpan, van 4 naar 6 cilinder)
- voetpedalen van automaat naar schakelbak
- aandrijfas compleet
- cardan
- steekassen
- electr. brandstofpomp verwijderd. (Diesel heeft pomp op de motor gemonteerd)
- aanvoer en retour leidingen brandstof opnieuw aansluiten op de tank. De bestaande tank kun je handhaven.
- vulopening brandstoftank aanpassen
- in de motorruimte de aansluiting van de brandstofslangen aanpassen.
- uitlaat compleet
Om je kabelboom over te zetten;
- in motorruimte de kunstof beplating rond de ruitenwisser demonteren
- complete dashboard demonteren
- van de Benz. uitvoering heb ik alleen de boom naar de koplampen en knipperlichten laten zitten. Al het andere kan
eruit.
- Met het verwijderen van de boom in de motorruimte kom je vanzelf ook in de ruimte onder het dashboard. Ook daar
kan bijna alles weg.
- De zekeringkast heb ik compleet met kabelboom overgezet.
- contactslot overzetten
- een aantal vacuüm slangetjes overzetten. Een diesel zet je uit via vacuüm.
Tijdens de demontage van het electra in de donor heb ik heel veel kabels en aansluitingen gelabeld, en schema's getekend.
Ik vond het een leuke klus.
Wens je veel succes, en laat me ff weten of het gelukt is in 1.5 dag.