door Gombal » do sep 02, 2010 7:37 pm
Heb ze zelf een maand geleden ofzo vervangen en het is een andere auto, alleen de kleine rubbers heb ik trouwens vervangen, grote waren nog goed.
Had ze bij TE-Taxiteile besteld, een euro of 50 voor een hele set kleine rubbers (rubbers, aanslagringen en nieuwe bouten)
Rubbers zijn goed te vervangen, dit is de beschrijving die ik al eens voor iemand anders geschreven heb.
Wat ik gedaan heb is het volgende:
Auto aan de achterkant opgekrikt, heb de garagekrik onder het diferentieel gezet en toen opgekrikt zodat ik onder allebei de achterste krikpunten een assteun kon zetten, stond de wagen lekker stabiel.
Garagekrik verwijderd en daarna de wielen eraf.
Toen de garagekrik onder de achterwiel ophanging gezet, zo dicht mogelijk tegen de plaat welke achter de achterschijf zit.
Stukje opgekrikt maar niet zover dat de auto van de assteunen afkwam natuurlijk!
Toen de bout van het voorste rubber aan de kant van de krik eruit gedraaid en de krik langszaam laten zakken.
Het subframe zakt nu een stuk verder aan de voorkant, als het goed is verder als de huls met schroefdraad waar de bout in zit.
Bij mij kon ik aan allebei de kanten de middelste metalen huls van het rubber er zo uit pakken, zat niet eens meer vast.
Heb toen een stevige schroevendraaier tussen het subframe en het rubber geslagen en het rubber er proberen uit te wippen. Gaat niet in 1 keer, zal je een paar keer moeten doen, heb ook steeds als de schroevendraaier ertussen zat meteen wd40 ertussen gespoten om te smeren. Als ik het me goed herrinner hoefde ik bij beide rubbers niet meer als een keer of 5 de schroevendraaier er tussen te meppen en toen kwam het rubber er gewoon uit, is ook helemaal vervormd dan.
Heb toen het gat in het subframe goed schoon gemaakt, heb het rubber aan de buitenkant ruim ingevet met siliconenvet (las op internet om het niet met gewoon vet te doen omdat dat het rubber aantast op de lange duur, weet niet of dat zo is maar ik wilde geen risico nemen). Het gat in het subframe flink ingespoten met teflonspray zodat het lekker vet en glad was.
Toen het rubber boven op het gat geplaatst, let op de platte kant!, je kan het een beetje erin drukken omdat de rand afgeschuind is, toen met een grote schroevendraaier tussen het chassis en het rubber het rubber er een stuk in gedrukt.
Toen met een koevoet ook weer tussen het rubber en het chassis, wel even oppassen dat je niets beschadigd!, het rubber er helemaal in gedrukt, ging eigenlijk bijna vanzelf.
Aanslagring eronder en bout weer vast gedraaid en toen de andere kant gedaan op dezelfde manier.
Links ging iets makkelijker als de rechterkant omdat rechts die plastic bak onder je auto zit en die beperkt je ruimte wat.
Bij het erin zetten aan de rechterkant moest ik even met de koevoet het subframe iets naar beneden drukken zodat het rubber er precies tussen ging.