W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 22 jul 2019, 21:31

Problemen met mijn 260E, loopt slecht, valt stil, enz...

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Mafkees

Problemen met mijn 260E, loopt slecht, valt stil, enz...

Berichtdoor Rodger260E » 21 maart 2019, 11:34

Hallo leden,
Ik ben Roger, nieuw hier op het forum, woonachtig te Essen (Be) en recent in het bezit van een MB W124-260E van 1990.
Waar ik aanvankelijk dacht mijn droomwagen oldtimer gekocht te hebben is mijn droom stilaan een nachtmerrie aan het worden, door allerlei problemen met deze wagen.

Ik ben alvorens een topic te openen eerst op zoek gegaan of er mensen zijn met (deels) hetzelfde probleem als ik heb, en ja ik blijk geen uitzondering te zijn, maar na elk testritje komt er wel iets extra bij en ben stilaan de wanhoop nabij.
Toen ik de wagen kocht starte hij zeer goed bij zowel warme als koude motor, maar wanneer de motor warm stond gebeurde het soms dat bij het nemen van een haakse bocht of op een rotonde de motor plots afsloeg maar kon wel onmiddellijk terug opnieuw starten en verder rijden, dit was enkel bij warme motor ! Na een eerste inspectie was ik gestoten op de niet goed gemonteerde rubberen slang onderaan het gasklephuis, deze terug goed gemonteerd maar euvel bleek niet opgelost, nadien check up gedaan van rotor en kap, en bougies en deze onderdelen bleken nog maar recent vervangen geweest te zijn. bij de volgende rit werden de problemen erger, wagen viel stil bij stationair draaien met warme motor en enkele dagen later viel de motor met regelmaat uit tijdens het rijden (met warme motor), en kon ik aanvankelijk meteen terug starten en verder rijden, nog wat dagen later kwam er nog bij dat de tijdens het rijden het vermogen bijna compleet wegviel, eerst bij het oprijden van een viaduct, nadien ook op een vlak wegdek en na enige tijd de wagen uiteindelijk stil viel, als ik dan terug starte sloeg de motor wel aan maar vertrekken lukte niet meer, telkens ik het gaspedaal indrukte viel de wagen meteen stil. Ik wil dit probleem nu eindelijk opgelost krijgen en weet dat er nog enkele mogelijke oorzaken kunnen zijn, zoals vuile stappenmotor, OV relais defect, koudstartschakelaar, etc...

Ik wil graag deze mogelijke oorzaken checken en herstellen of vervangen maar weet niet goed in welke volgorde ik dat het beste doe, noch hoe te checken of de relais en koudstartschakelaar al dan niet defect zijn, of er nog andere zaken/onderdelen zijn die ik kan nakijken en testen.
Ik ben ook al meermaals op zoek gegaan naar een garage of garagist met kennis en ervaring van oudere Mercedessen maar waar ik woon (Essen, grens vlakbij Roosendaal) niemand te vinden die mij kan helpen/adviseren. Is er hier iemand die zich geroepen voelt (tegen betaling uiteraard) of die zo iemand kent in de omgeving Roosendaal om mij te helpen dat is ook haalbaar voor mij.
Het is een lang verhaal dat weet ik maar zo hoop ik dat ik een duidelijk beeld heb gegeven van mijn probleem met mijn wagen. Bedankt voor de hulp en advies
Rodger260E
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 11 feb 2019, 13:10
Woonplaats: Essen (Be)
Roepnaam: Rodger
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Problemen met mijn 260E, loopt slecht, valt stil, enz...

Berichtdoor Shostakovich124 » 22 maart 2019, 12:37

Je frustratie is goed te begrijpen, een M103 kan een diva zijn...
Op een ander forum las ik dat de motor nu helemaal niet meer aanslaat?
Een deskundige ben ik niet, maar zou de volgende eerste stappen doen, de volgorde mag je zelf bepalen:
- bekijk de bougies eens na startpogingen, zijn ze droog of nat van de benzine? en de kleur van evt. aanslag?
- hoor je de benzinepomp kort zoemen als je de sleutel op contact zet?
- na starten, ruik je benzine of zie je benzinelekkages, onder het luchtfilter (deze verwijderen) thv de spinnenkop?
- trek de stekker eens van de koudstart-injector en start dan nog eens
- spuit tijdens het starten eens een vleug remmenreiniger in het luchtfilterhuis (zonder filter)
- kijk eens hoe de verdelerkap er van binnen uit ziet, nat van vocht of olie. en de rotor/kap contactpunten?
- zijn alle slangen rondom het inlaatspruitstuk heel en goed aangesloten, ook het manchet onder de luchtweger?
coupe-start-stationair-slecht-t17761.html
- de klep in de luchtweger, sluit deze goed af en komt deze weer omhoog als je deze naar beneden duwt/tikt?
- geeft de accu nog wel (meer dan) 12V na al die startpogingen?

Als je je bevindingen hier vermeld springen er vanzelf leden bij, die er meer verstand van hebben.

mvg
Geert
Shostakovich124
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 185
Geregistreerd: 25 mei 2013, 18:42
Woonplaats: prov. Groningen
Roepnaam: Geert
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1995
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Problemen met mijn 260E, loopt slecht, valt stil, enz...

Berichtdoor Vlim » 22 maart 2019, 14:36

Neem eens contact op met EPS in Steenbergen. Die hebben ruime ervaring met deze motoren.

Is niet zo ver van Essen vandaan.

www.autocentereps.nl
Vlim
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 251
Geregistreerd: 28 okt 2012, 08:26
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1988
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W126 500SEL 1983
W126 500SE 1980
W126 280SE 1984
W140 400SE 1993
W215 CL500 2000


Re: Problemen met mijn 260E, loopt slecht, valt stil, enz...

Berichtdoor Rodger260E » 22 maart 2019, 16:44

Shostakovich124 schreef:Je frustratie is goed te begrijpen, een M103 kan een diva zijn...
Op een ander forum las ik dat de motor nu helemaal niet meer aanslaat?
Een deskundige ben ik niet, maar zou de volgende eerste stappen doen, de volgorde mag je zelf bepalen:
- bekijk de bougies eens na startpogingen, zijn ze droog of nat van de benzine? en de kleur van evt. aanslag?
- hoor je de benzinepomp kort zoemen als je de sleutel op contact zet?
- na starten, ruik je benzine of zie je benzinelekkages, onder het luchtfilter (deze verwijderen) thv de spinnenkop?
- trek de stekker eens van de koudstart-injector en start dan nog eens
- spuit tijdens het starten eens een vleug remmenreiniger in het luchtfilterhuis (zonder filter)
- kijk eens hoe de verdelerkap er van binnen uit ziet, nat van vocht of olie. en de rotor/kap contactpunten?
- zijn alle slangen rondom het inlaatspruitstuk heel en goed aangesloten, ook het manchet onder de luchtweger?
coupe-start-stationair-slecht-t17761.html
- de klep in de luchtweger, sluit deze goed af en komt deze weer omhoog als je deze naar beneden duwt/tikt?
- geeft de accu nog wel (meer dan) 12V na al die startpogingen?

Als je je bevindingen hier vermeld springen er vanzelf leden bij, die er meer verstand van hebben.


mvg
Geert

IK ben dit weekend niet thuis en kan er niet aan verder werken dus.
Ik heb gisteren nog wel de OVP relais uitgetest en die werkt perfect, ik heb ook een nieuw setje bougiekabels besteld want heb 2 beschadigde kabels ontdekt, de bougie's zitten er nog niet lang in en die zijn zo goed als grijs/bruin dus ok.
Heb nog niet gecheckt of de benzinepompen (ja ik heb er 2 en weet echt niet waarom) zoemen, 1 pomp is reeds vervangen, die was aan't scheuren en maakte veel kabaal., ga dit maandag alvast checken, net zoals andere punten die je opsomt. Ik kan met niet van de indruk ontdoen dat de motor geen benzine krijgt en de benzinepomp relais mss de oorzaak kan zijn, heb er maandag 1 te leen dus even controleren dan, ook een compleet verzadigde benzinefilter is nog een mogelijkheid, eerst zoveel mogelijk meten en testen alvorens lukraak nieuwe onderdelen te monteren.
Rodger260E
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 11 feb 2019, 13:10
Woonplaats: Essen (Be)
Roepnaam: Rodger
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Problemen met mijn 260E, loopt slecht, valt stil, enz...

Berichtdoor Rodger260E » 22 maart 2019, 16:52

Vlim schreef:Neem eens contact op met EPS in Steenbergen. Die hebben ruime ervaring met deze motoren.

Is niet zo ver van Essen vandaan.

http://www.autocentereps.nl


Zijn die wat schappelijk van prijs en hebben die ook uitleesapparatuur voor klassieke motoren zoals De Jong ?
Rodger260E
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 11 feb 2019, 13:10
Woonplaats: Essen (Be)
Roepnaam: Rodger
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Problemen met mijn 260E, loopt slecht, valt stil, enz...

Berichtdoor Stoffie » 24 maart 2019, 11:34

Wat is de staat van de drukaccumulator en check valves in het brandstof circuit ?

Diafragma in mijn drukaccumulator was compleet kapot waardoor bij koudstart de auto steeds startte maar na en tijdens opwarmen steeds slechter ging lopen, om daarna stil te vallen en niet meer te kunnen starten.

We hebben toen enkel de check valves en de accumulator vervangen en probleem was opgelost.

Goede bougiekabels en een kap en rotor in goede staat zijn bij deze motoren echt wel belangrijk dus daar zit je ook wel op het juiste spoor.

Ik heb de indruk dat het belang van de staat van de potentiometer van de airflowmeter hier soms ook wel in wordt onderschat, ding kan rare dingen teweegbrengen maar dan eerder bij stationair en starten.
Stoffie
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 22 feb 2015, 13:37
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Problemen met mijn 260E, loopt slecht, valt stil, enz...

Berichtdoor Rodger260E » 04 apr 2019, 12:38

hij staat nu bij een garage om na te zien, wat waren de kosten dan voor jouw herstelling ?
Rodger260E
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 11 feb 2019, 13:10
Woonplaats: Essen (Be)
Roepnaam: Rodger
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Problemen met mijn 260E, loopt slecht, valt stil, enz...

Berichtdoor Stoffie » 14 apr 2019, 07:58

Da's lang geleden hoor, voornamelijk de kost van alle genoemde onderdelen want uiteindelijk bijna alles zelf gedaan.

Verstuurd vanaf mijn F8331 met Tapatalk
Stoffie
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 22 feb 2015, 13:37
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Problemen met mijn 260E, loopt slecht, valt stil, enz...

Berichtdoor Micha12345 » 14 apr 2019, 10:16

Heel simpel

Haal je bougies eruit en als ze zwart zijn dan is het heel vaak een verkeerd afgestelde motor/Versleten potmeter
Avatar gebruiker
Micha12345
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1078
Geregistreerd: 05 jan 2016, 20:46
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Michael
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Nissan Micra 1989 1.2 k10
Lancia Lybra SW 2.0 20v Comfortronic 2000


Re: Problemen met mijn 260E, loopt slecht, valt stil, enz...

Berichtdoor RD500sec » 15 apr 2019, 19:51

Dat is wel erg simpel voorgesteld en niet in lijn met de werkelijkheid.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 675
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten