W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 20 sep 2019, 19:24

Remmen ontluchten

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Mafkees

Remmen ontluchten

Berichtdoor Bram Jansen » 03 apr 2019, 18:44

Kenners,

Mijn remblokken moesten even worden vernieuwd.

Als je het pedaal stevig indrukt zakt het langzaam weg.
Dat was al een beetje zo maar de auto remde als een malle dus dan geen punt want dan hoef je het pedaal niet te blijven indrukken. Nu na het vervangen van de remblokken zou ik het pedaal wat harder willen hebben, bij stevig indrukken zakt hij langzaam weg.

De ontluchtings nippels heb ik losgehad om het remcilinder in te kunnen drukken, dus nippel los, cilinder indrukken en nippel weer vast. Remvloeistof bijgevuld en klaar. Heb ook nippel voor nippel losgehad en ouderwets pompen, maar helpt weinig.

Wat is de oplossing?
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder

Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
W211 CDI 320E Turbo 2006

Re: Remmen ontluchten

Berichtdoor Rob Hackert » 03 apr 2019, 19:04

Hoofdremcilinder interne lekkage?
Rob Hackert
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam: rob
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: w111 1959
W123 1980, 1983
W124 1986

Berichtdoor Arpad » 03 apr 2019, 20:46

Ben het met Rob eens. Als je het pedaal stevig intrapt en hij zakt langzaam weg dan heb je ergens een lek. Als het uitwendig is dan verlies je remvloeistof, als dat niet is dan lekt je hoofdremcilinder intern.
Arpad
Gold Boarder
Gold Boarder

Type wagen: 320TE
Bouwjaar: 1986
Opmerkingen / andere wagens.: Met 320 motor.
280SL 1977 (restauratie)

Berichtdoor Bram Jansen » 03 apr 2019, 21:18

Indien het het hoofdremcilinder is, wat is het risico met rijden.

Het moet hoe dan ook vernieuwd worden als dat het hoofdremcilinder is, maar de auto moet naar de keuring.
Hij remt als een blok. Merkt zon keurmeester dit en is dit hier in NL afkeur.

Ik heb de auto bij een garage in NL aangeboden om hem APK te keuren zonder melding, want Frans kenteken. De enige opmerking was een lager, dat heb ik laten maken en de remblokken waren wat dun. Dus voor alle zekerheid voor de keuring maar nieuwe geplaatst,. Is dit verhaal hier afkeur.
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder

W211 CDI 320E Turbo 2006

Berichtdoor w126560td » 03 apr 2019, 22:49

Na het plaatsen van nieuwe remblokken heb ik ook steeds het zelfde probleem, dat mijn rem pedaal dieper inzakt maar na een paar honderd km rijden verdwijnt dit. Ik denk dat dit te maken heeft met onze remzuigers, bij het plaatsen van nieuwe remblokken duw je de remzuigers terug. Nadat je een paar keer remt staan de remzuigers weer op zijn plaats (werkgebied). De eerste km's trekken de remzuigers te ver terug in de klauwen omdat ze fijn kunnen bewegen doordat je ze helemaal terug hebt geduwd tijdens het wisselen van de blokjes, dit veroorzaakt bij mij een rempedaal die dieper intrapt en sponzig aanvoelt. Naarmate ik km's maak en de remzuigers gewend zijn aan zijn werkgebied verdwijnt dit inzakkende gedrag van het pedaal.

Ik ben ook van beraad dat mijn hoofdrem cilinder inwendig een klein beetje lekt en dit geeft volgens mij een ketting reactie.
w126560td
Silver Boarder
Silver Boarder

Roepnaam: Gtt555
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1994
Opmerkingen / andere wagens.: W210 E270 CDI Avantgarde Select 2000
BMW E39 530d M pakket 1999
BMW E46 320d Ac schnitzer pakket 1999
Mercedes W126 380SEL 1982 (500 blok)
Subaru Impreza GTT 555 320PK
Audi A3
Bmw325ie36
Bmw320i E36
BMW 318i E46

Berichtdoor JantjeV8 » 04 apr 2019, 07:18

Ik geloof niet zo in bovenstaand verhaal, zeker niet hoe Lex zijn remmen heeft ontlucht: door de pedaal te trappen. Als je zo'n bleeder toepast zou dat nog wel kunnen, maar dan nog lijkt het me sterk.

Door de pedaal te trappen, trap je bij iedere beweging de plunjers strak, en dan ook heel strak naar buiten, die dingen hebben zich dan allang 'gezet'. Dat dat na een paar km oplost is denk ik dat je er zelf aan gewend raakt.

Als de pedaal wegzakt, er zit geen vloeistof aan de buitenzijde, te controleren bij alle klauwen, op het T-stuk bij de achterbrug, dan zijn de manchetten in de hoofdremcilinder aan het verslijten, zo simpel is het.

Sponzige pedaal is geen controlepunt voor de APK in NL, valt het teveel op en merkt de keurmeester dus iets, kan hij op algemene veiligheid alsnog afkeuren of als opmerking een adviespunt er van maken. Bij de APK wordt enkel de remkracht, en dan eigenlijk nog met name het verschil tussen links en rechts gemeten. Al zijn je remblokken tot op het staal versleten, maar de remkracht blijft goed, dan is er niets aan de hand voor de APK.

Los van het remmen mag er niet teveel roest op de schijven zitten. Als een klauw blijft hangen, of een blok schuin afslijt, komt er vanzelf een roestspoor op de schijf, dus niet de vliegroest die er iedere ochtend op zit, maar een echt spoor.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: Ouder
Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981

Berichtdoor RD500sec » 04 apr 2019, 10:53

Voorheen verving ik de remvloeistof op dezelfde manier als jij, Bram, pompen en nippels losdraaien zoals je beschrijft.
Na het vervangen van remslangen kreeg ik het pedaal met geen mogelijkheid meer hard, het bleef sponzig aanvoelen. Ik was bang voor de hoofdremcilinder, maar voor het vervangen van de slangen waren er geen problemen.
Het probleem zat achter, dat was wel duidelijk, het ging om een 190 met ABS. Van een kennis kon ik een vacuum ontluchter lenen, die sluit je aan op de ontluchtingsnippel en dan zuig je de vloeistof aan vanuit het remvloeistofreservoir, dat gaf geen verbetering.
Uiteindelijk heb ik een eezibleed aangeschaft, een flesje waar de remvloeistof in komt, met een aansluiting voor op het ventiel van de reserveband, let op de druk in de band, die mag niet te hoog zijn, en een dop voor op het vloeistofreservoir. Met de druk uit de band kun je een voor een de nippels open draaien, en zonder pompen de vloeistof door laten stromen. Hierna was het rempedaal weer hard, dat was 8 jaar geleden, het pedaal is nog steeds hard, natuurlijk is de vloeistof daarna nog een aantal malen ververst.

Het lijkt dat het achterste circuit niet goed is door te pompen op de ouderwetse manier, terwijl met druk de vloeistof door laten stromen wel gaat. Ik zou voordat je de hoofdremcilinder vervangt toch met een eezibleed van Gunson proberen de achterremmen nog eens te ontluchten, heeft dat geen resultaat, zit het in de hoofdremcilinder, en kun je na vervangen makkelijk ontluchten.
https://www.google.nl/search?q=gunson+e ... ent=safari
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam: Richard
500SEC

Berichtdoor johnny5 » 04 apr 2019, 11:49

misschien staat de remdrukverdeler vast?? dan lukt ontluchten ook niet lekker
gr johnny5
johnny5
Senior Boarder
Senior Boarder

Roepnaam: johnny5
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1993
Opmerkingen / andere wagens.: W115 200D
nissan patrol 3,3 d lwb
opelrecord 2,3 D

Berichtdoor Raytheman » 04 apr 2019, 12:03

Voor een tientje of 4 kan je bij kwikfit de remvloeistof laten verversen. Ben je ook gelijk van het ontluchtingsprobleem af. Tenzij inderdaad de hoofdremcilinder lek is natuurlijk..
ik vind t moeilijk om te zeggen, maar ik doe t toch: aluminium
Raytheman
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam: Ray
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1988

Berichtdoor RD500sec » 04 apr 2019, 12:47

misschien staat de remdrukverdeler vast?? dan lukt ontluchten ook niet lekker

Bij mijn weten wordt er geen remdrukverdeler toegepast.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam: Richard
500SEC

Berichtdoor Bram Jansen » 04 apr 2019, 14:35

Ik moet eerst even kwijt dat ik een groot respect en bewondering heb voor mensen die hun kennis hier delen.
Jullie nemen er toch maar mooi de tijd voor om je te verdiepen in een probleem van een forum lid, en nemen dan ook nog eens de tijd daar je visie over te geven. Of dat het probleem nou oplost of niet, Chapeau voor jullie.

Zojuist een stuk met de auto gereden,hij remt goed, maar wat al is geschreven, sponzig als je het pedaal blijft indrukken.
Ik heb niet veel tijd meer, moet zaterdag weer rijden, hij en ik moeten gekeurd worden :lol:
Ik meen dat ik in Frankrijk mijn eigen gemaakte remontluchter nog heb liggen, of ik heb hem weggeflikkerd, zou ook kunnen.
Mocht hij er nodig liggen probeer ik hem te ontluchten. Zoals sommige weten rijd ik vaak heen en weer naar Frankrijk. Zodra de auto weer in Nederland staat ga ik er mee verder. Of naar Kwik Fit, of zo'n ding kopen waar Richard het over heeft.

Allen bedankt!
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder

W211 CDI 320E Turbo 2006

Berichtdoor Gombal » 04 apr 2019, 17:53

Zou het zoals Richard al zegt op druk ontluchten. Denk dat het een typisch W124 kwaaltje is dat bij hogere leeftijd je de achterremmen slecht of niet ontlucht krijgt.
Heb het bij de 250D ook gehad, met pompen en met vacuüm lukte het simpelweg niet.
In de MB manual staat ook om het met druk te ontluchten.
En er werkt idd niets beters. Zoals je al zelf schrijft had jij volgens mij ook al zo'n zelf gemaakte druk oplossing.
En qua hoeveel druk die je erop mag zetten, Mercedes schrijft zelf maximaal 2 bar voor dus ook het reservoir kan best wat hebben.

Zou dus idd eerst eens op druk ontluchten, met een beetje mazzel is je probleem over. Hoofdremcilinder wisselen kan altijd, maar alleen als het echt nodig is natuurlijk.

(Het schijnt, zelf nog nooit gehad overigens, dat je met het pompen om te ontluchten je hoofdremcilinder kunt "slopen", om precies te zijn de rubberen cupjes, de zuigers. Omdat je met remmen maar een klein stukje van de boring in de cilinder gebruikt kan er een randje ontstaan. Ontlucht je door te pompen ga je daar ineens overheen en kun je dus de rubberen cupjes beschadigen.
Zoals gezegd zelf nog nooit gehad maar klinkt plausibel.)
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Gombal
Erelid
Erelid

Roepnaam: Arjen
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000

Berichtdoor SanderDTCH » 04 apr 2019, 18:41

Ik ben 2,5 uur bezig geweest aantal jaren geleden om alles te ontluchten..
SanderDTCH
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam: Sander
Opmerkingen / andere wagens.: Skoda Octavia 1.6TDI combi Greenline

Berichtdoor Arpad » 04 apr 2019, 21:09

Wel even twee punten gescheiden houden:
* Sponzig pedaal, duidt op lucht in het systeem
* Pedaal is hard met tijdens vasthouden zakt het pedaal naar beneden, duidt op lekkage.
Zijn dus 2 heel verschillende kwalen.

Als je de remmen ontlucht door het pedaal geheel in te trappen en de ontluchtingsschoef te gebruiken, dan kunnen de cups in de hoofdremcilinder beschadigd raken, waardoor je het pedaal langzaam tot de bodem kunt intrappen.
Arpad
Gold Boarder
Gold Boarder

Type wagen: 320TE
Opmerkingen / andere wagens.: Met 320 motor.
280SL 1977 (restauratie)

Berichtdoor Bram Jansen » 04 apr 2019, 21:55

Nee, helemaal naar de bodem trappen kun je niet. Komende week zal ik ijken of ik het systeem met druk kan ontluchten.
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder

W211 CDI 320E Turbo 2006

Berichtdoor johnny5 » 04 apr 2019, 23:06

ik heb zelf een onluchter die werkt op de luchtdruk van het reserve wiel werkt uitstekend koste geloof ik zo rond de 30 euro bij brezan
gr johnny5
johnny5
Senior Boarder
Senior Boarder

Roepnaam: johnny5
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1993
Opmerkingen / andere wagens.: W115 200D
nissan patrol 3,3 d lwb
opelrecord 2,3 D

Berichtdoor JantjeV8 » 05 apr 2019, 06:57

Ik heb ook wel eens in die gereedschappen geïnvesteerd, maar mijn ervaring is dat de pomp-methode toch het eenvoudigst en snelste werkt. Paar keer rustig pompen, niet als een dolle gaan trappen.
Wel zet ik aan de ontluchtingsnippel altijd een opvangpotje, een potje met een gewichtje er aan zodat hij niet om dondert, slangetje hangt er in vast geklemd. Het uiteinde van dat slangetje zet je dus op de nippel, het andere eindje hangt in dat potje, ook met het uiteinde in de remvloeistof. Ben je aan het pompen en je dichtdraai-timing is even net niet perfect :sick: , slikt hij in elk geval niet direct lucht mee terug naar binnen, maar remvloeistof.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981

Berichtdoor BertusBonk » 06 apr 2019, 08:40

Bij twijfel keurt de APK keurmeester als volgt: 30 seconden een kracht van 700 nm dus 70 kg op het rempedaal, en dan mag binnen die 30 seconden het pedaal de aanslag (bodem) niet raken. Gebeurt dit wel dan is dit afkeur.

Gr. Bert.
BertusBonk
Silver Boarder
Silver Boarder

Roepnaam: Bert
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1991
Opmerkingen / andere wagens.: Volvo V40CC

Berichtdoor RD500sec » 06 apr 2019, 13:35