W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 20 nov 2017, 18:18

250 diesel afgekeurd voor te hoge CO test, België.

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Moderator: Mafkees

Re: Tweevijftig diesel afgekeurd voor te hoge CO test, Belgi

Berichtdoor Hoogy » 12 nov 2017, 22:45

En controleren gebeurt met de (letter) O in t begin van de nr plaat want dit dient enkel voor oldtimers vanaf 25 jaar, vanaf 2018 zijnde 30 jaar maar overgangsregeling bestaat dus nu nog voor 25 jr. Ik ken geen bedragen van indien overtreding maar gezien het financieel verschil zal dit wel tellen lijkt me. Zelf ga ik dit niet riskeren van ermee naar t werk te rijden.
Avatar gebruiker
Hoogy
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 18 sep 2017, 16:54
Woonplaats: Moerbeke waas (B)
Roepnaam: Gerrit
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Tweevijftig diesel afgekeurd voor te hoge CO test, Belgi

Berichtdoor Nico 43 » 12 nov 2017, 23:17

Nee groot gelijk dat moet je niet willen maar eerst eens zien dat je diesels door de roetmeting komen ;)
Mensen met verstand rijden Mercedes
Avatar gebruiker
Nico 43
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 19 aug 2012, 18:44
Woonplaats: Ermelo
Roepnaam: Nico
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1988
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Tweevijftig diesel afgekeurd voor te hoge CO test, Belgi

Berichtdoor Bart_vg » 13 nov 2017, 09:53

In België zijn ze volop bezig alle invalswegen vol te zetten met camera's voor nummerplaatherkenning.
Naar mijn mening dan enorm simpel er een lijst uit te filteren met O-platen die er elke dag op hetzelfde tijdstip passeren.
Dus als ze willen gaan ze dit binnenkort heel makkelijk kunnen controleren wie er dagelijks mee naar z'n werk gaat
Bart_vg
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 360
Geregistreerd: 05 okt 2014, 13:36
Woonplaats: Dendermonde, België
Roepnaam: Bart
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: A124 300CE-24
W124 300E-24


Re: Tweevijftig diesel afgekeurd voor te hoge CO test, Belgi

Berichtdoor Nico 43 » 13 nov 2017, 10:41

Nou het mag wat kosten maar ja het zal toch wel uit kunnen :lol: :lol:

De reden dat ik het vroeg mijn Benz is van 6-1-1988 en valt net 6 dagen buiten de overgangsregeling daar heb ik bewust voor gekozen ik heb hem elke dag nodig voor mijn werk.

Ik had wel verwacht dat ik een keer aangehouden zou worden omdat de mijne op het randje zit maar dat is nog nooit gebeurt.
Mensen met verstand rijden Mercedes
Avatar gebruiker
Nico 43
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 19 aug 2012, 18:44
Woonplaats: Ermelo
Roepnaam: Nico
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1988
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Tweevijftig diesel afgekeurd voor te hoge CO test, Belgi

Berichtdoor Crunchy » 13 nov 2017, 19:03

Hallo, met een diesel is het heel simpel om door de keuring te geraken. Gewoon voor de keuring goed de versnellingen doortrekken en het roet er laten uitspugen
Als het nog niet lukt 5 minuutjes in vierde bij 4000 tr/min op de snelweg.

In de file de motor niet stationair laten draaien, daarmee hoopt het roet zich terug in de uitlaat op. Je motor blijft heus wel lauw.
Groetjes,

Crunchy
Crunchy
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 04 aug 2014, 18:27
Type wagen: E300T Turbodiesel 4-MATIC
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: W126 500SE


Re: 250 diesel afgekeurd voor te hoge CO test, België.

Berichtdoor Stefan1969 » 13 nov 2017, 21:26

Ik ga eens proberen om wat petrol te tanken en paar keer eens goed op het gas te zitten, want ik werk 7 kilometer van thuis, en ik pak daarvoor (helaas genoeg) altijd de Benz, vandaar dat ik altijd een rustige rijstijl heb. Ik laat hem op koude start draaien totdat de automatische toerentalverhoger uitvalt, daarna vertrek ik rustig weg.
Gelukkig komt mijn motor snel op temperatuur, als ik er aan kom staat mijn watertemperatuur al op 87 graden.
Stefan1969
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 28 feb 2016, 15:09
Woonplaats: Limburg Belgie
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W201 190D 2.5
VW GOLF 2 GTD


Re: 250 diesel afgekeurd voor te hoge CO test, België.

Berichtdoor Crunchy » 13 nov 2017, 21:39

Het zijn hem juist al die koude starten waarbij je motor zichzelf vervuild.
Bij stationair wordt de motor trager warm wat meer slecht/onverbrande brandstof levert
Groetjes,

Crunchy
Crunchy
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 04 aug 2014, 18:27
Type wagen: E300T Turbodiesel 4-MATIC
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: W126 500SE


Re: 250 diesel afgekeurd voor te hoge CO test, België.

Berichtdoor Bart_vg » 13 nov 2017, 22:36

Ik heb wat gemeen met TS:

- beide een 250
- beide rustige rijstijl (zelfs zo erg dat mijn koppeling er last van heeft)
- beide op 7km van onze werkplaats
- beide 's morgens eerst laten voorverwarmen
- beide last met emissietest :lol:
Bart_vg
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 360
Geregistreerd: 05 okt 2014, 13:36
Woonplaats: Dendermonde, België
Roepnaam: Bart
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: A124 300CE-24
W124 300E-24


Re: 250 diesel afgekeurd voor te hoge CO test, België.

Berichtdoor JosW124 » 13 nov 2017, 23:30

Onze diesels houden niet van korte ritjes, rijden allemaal het best als ze eenmaal goed warm gedraaid zijn, en verbruiken dan ook het minst.
Ik vermijd er korte afstanden mee te rijden, rijd wel eens een stukkie om, hetgeen geen straf is.
Wat benzine door de diesel net voor de keuring doet ook wonderen.
De oliemaatschappijen voegen tijdens de wintermaanden petroleumether toe om vlokken te voorkomen.
En ze starten wat vlotter.
Wij worden allemaal constant genaaid door die k*tkompjoeters.
Ik heb een keer twee APK's laten doen op verschillende adressen en beide computer uitdraaien toonde totaal verschillende 'mankementen'.
Het gaat allemaal nergens meer over.
Eén van de Benzen verlooreens het voorwiel, (fusee), 2 weken na de keuring, gelukkig in de stad en niet op de snelweg.
Auto's worden door computers gekeurd, niet door ervaren monteurs.
Als je met een beeldscherm overweg kunt, kun je zowat elke baan krijgen.
Als je vakmanschap bezit sta je eerder aan de kant.
Gaat goed zo,

Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 688
Geregistreerd: 12 dec 2013, 22:27
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: 250 diesel afgekeurd voor te hoge CO test, België.

Berichtdoor JosW124 » 13 nov 2017, 23:35

En dan nog wat over Co2, leerden wij allen niet op school dat Co2 de plantengroei bevorderd en dat planten van Co2, O2 (zuurstof) maken voor mens en dier?
So, what the fuzz?

Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 688
Geregistreerd: 12 dec 2013, 22:27
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: 250 diesel afgekeurd voor te hoge CO test, België.

Berichtdoor Jurjen S » 14 nov 2017, 00:28

Het gaat om CO ipv CO2, das het probleem ;)
Met een hamer past alles.
Avatar gebruiker
Jurjen S
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 858
Geregistreerd: 26 aug 2013, 15:42
Woonplaats: Bergen op Zoom
Roepnaam: Jurjen
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1988
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Opel Astra 1.6 2003


Re: 250 diesel afgekeurd voor te hoge CO test, België.

Berichtdoor Nico 43 » 14 nov 2017, 08:19

Ik deel ook de mening dat hele korte stukken rijden met een diesel (en ook benzine) niet lekker is maar de 7 km die jullie rijden moet toch genoeg zijn.

Heb je al geprobeerd wat anderen ook zeggen hem eens lekker door te trekken hoog in toeren dat zou moeten helpen ;)
Mensen met verstand rijden Mercedes
Avatar gebruiker
Nico 43
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 19 aug 2012, 18:44
Woonplaats: Ermelo
Roepnaam: Nico
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1988
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: 250 diesel afgekeurd voor te hoge CO test, België.

Berichtdoor Gombal » 14 nov 2017, 09:02

7 km is misschien net genoeg om je koelvloeistof warm te krijgen (en dan waarschijnlijk nog alleen de kleine loop, dus je radiator nog niet).
Om de olie en dus het blok warm te krijgen zul je echt verder moeten rijden, minstens een kilometer of 20.
Kijk na die 7 kilometer maar eens naar je oliedrukmeter, schat zo maar dat die dan bij stationair nog gewoon netjes op 3 bar staat. Oftewel koude olie.
Diesels genereren nu eenmaal minder warmte als een benzine motor omdat hij efficienter is. Dus duurt het langer als een benzinemotor om door en door (lees olie) warm te worden. (Ook voor een benzinemotor is 7 km te weinig om de olie warm te krijgen trouwens).
Je zal bij die korte stukken zeker in de winter heel gauw kans hebben dat je majonaise in je blok krijgt (emulsie van olie en water), meestal te zien aan de binnenzijde van je oliedop. Dit is niet goed voor je motor.
Dus zeker als het buiten kouder is, nu al, is het dan beter om 1 keer in de week minstens 50 km te rijden, het liefst ook de helft snelweg met 120, bij voorkuer de laatste 25 km zodat voor de snelwegrit je motor goed doorgewarmd is.
Dan verdwijnt alle vocht weer uit je olie.
Laat je de majonaise zitten dan kan er als je pech hebt een klein oliekanaal dichtslibben met alle gevolgen van dien. (De klepstoters bijv., die willen graag oliedruk en geen witte drab) Bovendien smeert majonaise lang niet zo goed als olie dus zul je zowieso mogelijke extra slijtage krijgen op diverse delen. Majonaise bevat ook water en water en blank metaal geeft oxidatie (roest dus) en dat wil je ook niet aan de binnenzijde van je motorblok.
(Ook de motor stationair warm laten draaien is niet goed/heeft geen zin. Veel beter is het om de motor te starten en meteen rustig weg te rijden. De motor komt dan veel sneller op temperatuur, lees olie. Bij stationair draaien duurt dit vele malen langer en dus veel meer tijd om vocht in je olie te krijgen.)
Gemiddeld verbruik 200D 1986 4 bak:
Afbeelding

Gemiddeld verbruik 200D 1986 na wissel naar 5 bak:
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 4949
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Re: 250 diesel afgekeurd voor te hoge CO test, België.

Berichtdoor Nico 43 » 14 nov 2017, 09:58

Je hebt gelijk en mij hebben ze ook altijd verteld dat zo ie zo stationair warm laten lopen ook slecht is voor je versnellingsbak dat hij dan niet voldoende smering krijg.

Als ik alleen naar de supermarkt moet rij ik ook altijd een rondje door het dorp en ja het is ook een feest om mee te rijden ;)
Mensen met verstand rijden Mercedes
Avatar gebruiker
Nico 43
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 19 aug 2012, 18:44
Woonplaats: Ermelo
Roepnaam: Nico
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1988
Automaat: Ja
LPG: Nee

Vorige

Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast