hOi Paul en Baris,
Hier een plaatje van MB hoe lang het voorgloeien zou zijn.
2_gloeitijd_voor.jpg
Even zo:
bij 20° - 4 SEC
bij 10° - 6 SEC
bij 0° - 8 SEC
Het relais is niet zo naukeurig maar het geeft je een indicatie.
Voordat je verder gaat, moet een diesel goed kunnen starten en meteen glad lopen.
Als dat niet het geval is zou ik eerst de gloeistiften nakijken.
Grote stekker bij het voorgloeirelais eraf en weerstand meten. Op de stekker staan kleine nummers die corresponderen met de cylinder. Een goede massa is belangrijk omdat de weerstand heel klein is. Hebben ze allemaal dezelfde waarde (ongelijk nul, natuurlijk
), dan is het goed (slechts 2 min werk).
Mocht hij dan nog niet goed starten of niet geheel glad lopen in de eerste 30 SEC dan kan je, zoals Arjen al aangaf, iets lange gloeien. Dus als je lampje uitgaat, nog 5 of 10 SEC extra.
Let wel op dat de gloeistift temp. dan behoorlijk oploopt en dat verkort de levensduur.
1_gloeitemp.jpg
De gloeistiften zijn te wisselen maar het is niet makkelijk. Je hebt veel kleine verlengstukjes en knietjes nodig als je niet je hele inlaat systeem eraf wil halen. Dan weet je meteen waarom al die bochten in je inlaat zitten.
Succes
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.