Twin tec klr system

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een andere forum past.
Plaats reactie
Mevlut
Senior Boarder
Senior Boarder
Roepnaam: Mevlut
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee

Twin tec klr system

Bericht door Mevlut »

Hallo allen,

Na het door spitten van de boekjes en facturen die bij mijn auto zitten ben ik een soort handleiding tegengekomen met een factuur erbij waaruit ik begrijp dat er een KLR system van twin tec is ingebouwd.

Kalt lauf reglung tbh emissie.

Wat is dit? Waar is dit precies voor? En kan ik hier ook bepaalde dingen van merken omdat het voor de emissie zou knijpen? Want zowel met een koude start als na bijv 30min stil staan na een (lange/korte) rit, start hij wat lastig en moet ik er gas bij geven.
Mevlut
Senior Boarder
Senior Boarder

Re: Twin tec klr system

Bericht door Mevlut »

RD500sec schreef:Het systeem moet ervoor zorgen dat de kat eerder zijn werktemperatuur bereikt, zodoende kwam de auto in een gunstiger tarief omdat hij dan schoner was.
De kwaliteit van het systeem laat te wensen over, geeft vaak problemen met starten en of afslaan tijdens de opwarmfase.
Het beste wat je kunt doen, is het verwijderen.

Het systeem kon samen met een kat ingebouwd worden, of bij al aanwezige kat.

Hoe kan ik dit het beste verwijderen? Kan ik bijvoorbeeld simpel iets afdoppen? Want merk nu met de eerste start dat de auto enkel met gas geven start. Anders slaat deze af
Mevlut
Senior Boarder
Senior Boarder

Bericht door Mevlut »

RD500sec schreef:Afdoppen kan, verwijderen is beter, vaak zijn de gebruikte slangen niet van een beste kwaliteit, waardoor je vacuumlekken hebt.

Is er ergens een howto waarin staat hoe ik dat eruit kan halen of kan afdoppen?
Mevlut
Senior Boarder
Senior Boarder

Bericht door Mevlut »

de Boer schreef:Een mens is nooit te oud om te leren.
Ik heb voor m'n 300E een nieuwe originele uitlaat liggen zonder kat. en gaat er in het voorjaar onder. Dus ik weet dat ook dit eraf kan Bedankt voor de les Richard. :handgestures-thumbup:

Moet even uitvogelen hoe ik de klr eruit krijg of af kan doppen. Heb je er toevallig ervaring mee of enige tips?
Mevlut
Senior Boarder
Senior Boarder

Bericht door Mevlut »

RD500sec schreef:Een how to is er bij mijn weten niet :(

Het apparaat op de foto van Kees vind je op de linker schokdemper toren, deze kun je verwijderen.
Volg de slangen, een dikke waar de lucht doorheen gaat, deze gaat naar de slang tussen het stationair regelventiel en de slang naar de luchtweger. Deze slang is doorgesneden en er zit een t-stuk op waar de slang van het KLR ventiel op zit.
De doorgesneden slang kun je het beste nieuw bestellen.
De dunne vacu├╝m slang gaat naar een thermoventiel, deze zit waarschijnlijk tussen de kachelslang, maar zou ook in de kop geschroefd kunnen zijn. Het ventiel in de kachelslang kun je laten zitten, maar een nieuwe kachelslang is mooier.
Vanaf het ventiel gaat er een vacu├╝m slang naar het inlaatspruitstuk, de slang kun je verwijderen of afdoppen. Het eerste is mooier.
Volgens mij zit er nog een slang, maar daar zou een foto van het motorcompartiment wel handig voor zijn

Als jij die kunt maken ontstaat er vanzelf een how to :D

Thnx! Ga er deze weekend even naar kijken en foto's van schieten. Ik hou jullie op de hoogte
Mevlut
Senior Boarder
Senior Boarder

Bericht door Mevlut »

de Boer schreef:Een betere uitleg dan die van Richard kan ik niet geven omdat ik bij m'n eigen 300E tot nu toe geen grote problemen heb gehad.
Ik weet dan dat bij het verwijderen van de katalysator de motor iets bijgesteld moet worden.
Thnx!
Mevlut
Senior Boarder
Senior Boarder

Bericht door Mevlut »

Dit is de handleiding die ik samen met een factuur van de inbouw tegen ben gekomen. Ga het dit weekend proberen uit te bouwen.
Bijlagen
IMG-20211211-WA0059.jpg
IMG-20211211-WA0059.jpg (172.38 KiB) 1991 keer bekeken
OM603
Expert Boarder
Expert Boarder
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1994
Automaat: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 1994 190E 1.8
1999 S202 C280

Bericht door OM603 »

de Boer schreef:Een mens is nooit te oud om te leren.
Ik heb voor m'n 300E een nieuwe originele uitlaat liggen zonder kat. en gaat er in het voorjaar onder. Dus ik weet dat ook dit eraf kan Bedankt voor de les Richard. :handgestures-thumbup:
Als er een kat onder hangt ben ik er geen voorstander van. Een kat levert al geen problemen behalve als die verstopt zit...
Voordeel van weghalen is dat je een paar PK er bij krijgt. Wellicht ook iets meer sound. Bij een 300 geen probleem :lol:
Nadeel is meer stank.
W201Class @ W201club.
Mevlut
Senior Boarder
Senior Boarder

Bericht door Mevlut »

Heb vandaag de klr systeem afgekoppeld en de auto strat nu meteen en zonder gas te geven. Wat een verbetering zeg!

Echter, nu heb ik de slangen gevolgd en alles losgekoppeld. Maar dan kom ik bij een onderdeel waar 2 aansluitingen op zitten waarvan 1 met een t splitsing naar binnen gaat en de andere zat op de klr aangesloten. Die heb ik nu afgedopt en geen problemen geconstateerd.

Maar nu is mijn vraag, waar hoort die 2e aansluiting (die op de foto even tijdelijk is afgedopt) naar toe te gaan?
20211224_172443.jpg
20211224_172443.jpg (2.34 MiB) 1948 keer bekeken
Mevlut
Senior Boarder
Senior Boarder

Bericht door Mevlut »

RD500sec schreef:
Echter, nu heb ik de slangen gevolgd en alles losgekoppeld. Maar dan kom ik bij een onderdeel waar 2 aansluitingen op zitten waarvan 1 met een t splitsing naar binnen gaat en de andere zat op de klr aangesloten. Die heb ik nu afgedopt en geen problemen geconstateerd.
Dat onderdeel wat in de kop geschroefd zit is een thermoventiel.
Het kan origineel MB zijn, en kan dan onderdeel zijn van de tankontluchting.
In dat geval gaat de nu afgedopte aansluiting naar het gasklephuis, of beter gezegd: hoort daar naartoe te gaan.
De nu nog aangesloten slang gaat naar het regenereerventiel die het koolstof filter leeg zuigt.

Jammer dat je niet iets meer fotoÔÇÖs heb genomen en een voor/na situatie op beeld hebt gezet.

Het zou namelijk ook het thermoventiel 4 uit de beschrijving van de KLR kunnen zijn, dat kan ik zo niet beoordelen.
Dan zou het hele ventiel kunnen vervallen, inclusief de nu nog aangesloten slang.
Het gat in de kop kun je weer dicht maken met een daarvoor bestemde stop met een dichtring.

Maak eens een foto van die T-splitsing?
De nu afgedopte slang ging zonder onderbreking of T-stuk naar het KLR ventiel?

Hierbij enkele foto's. Hoop dat het zo wat duidelijker wordt.
20211225_134610.jpg
20211225_134610.jpg (2.97 MiB) 1925 keer bekeken
De oranje lijn (waar nu op de foto tijdelijk een schroef in zit ) ging naar de dunne aansluiting van de klr systeem. De rode lijn gaat naar een andere t splitsing. Deze leiding zit er nog op (weet niet of die eraf mag)

De groene lijn (waar op de foto een 90graden rubberen slang op zit) zat een t stuk op waarvan de andere kant naar de dikke aansluiting van de klr systeem ging.
De t stuk bij de groene lijn heb ik er tussenuit gehaald en een nieuwe 90 graden slang opgezet.

20211225_134618.jpg
20211225_134618.jpg (2.35 MiB) 1925 keer bekeken
Hier zat een t stuk op waarvan de ene uiteinde naar de dikke aansluiting van de klr ging
Mevlut
Senior Boarder
Senior Boarder

Bericht door Mevlut »

RD500sec schreef:De rode slang kun je verwijderen, t-stuk ertussenuit en de grijze leiding weer direct op het spruitstuk aansluiten.
Het thermoventiel kun je ook verwijderen en het gat in de kop afsluiten met een plug en dichtring.
Laat je het zitten, heeft dat geen nadelige gevolgen, alleen het staat niet zo netjes.

Dankjewel! Heb de rode leiding er nu af gehaald. Afwerking moet ik nog even doen. Die schroeven zien er nu niet uit. Maar wel moet ik erbij vermelden dat hij nu veeeel beter start. Hij start zelf zonder gas te geven. Dat was voorheen zeker anders.

Bedankt mannen!
Mevlut
Senior Boarder
Senior Boarder

Bericht door Mevlut »

Wat is eigenlijk de functie van dit klr systeem? Wat is de toegevoegde (of afgenomen) waarde hiervan?
Mevlut
Senior Boarder
Senior Boarder

Bericht door Mevlut »

RD500sec schreef:Het Kalt Lauf Regelsysteem zorgt voor een armer mengsel met de koude start en in de opwarmfase. Dit door het toevoegen van extra lucht. Hierdoor komt de auto een emissieklasse hoger, dit was in Duitsland reden om een belasting voordeel aan te bieden, door de aanzienlijk lagere wegenbelasting was het inbouwen van dit systeem met een paar jaar terug verdient.

In Nederland is er bij mijn weten geen belastingvoordeel geweest voor dit systeem, op dit moment is het er in het ieder geval niet. Bij een Duitse auto staat het systeem in de papieren vermeld, en kun je buiten het belasting voordeel bepaalde milieuzones in, wat zonder het systeem mogelijk niet mag.

Nadeel van het systeem is de storing gevoeligheid, slecht starten, afslaan bij de opwarmfase en soms ook op bedrijfstemperatuur. Problemen die vaak al relatief kort na inbouw optreden.

Bedankt voor je uitleg! Zal ik nu ook problemen met de APK ondervinden nu ik hem eruit heb gehaald? Want hij is al die jaren met de klr gekeurd. Maar denk eerlijk gezegd ook niet dat er in elke W124 zo'n systeem zit
Plaats reactie