300ce-24V 1991 inhouden bij gas geven

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.
Bram Jansen

Re: 300ce-24V 1991 inhouden bij gas geven

Bericht door Bram Jansen »

pierro schreef:Mijn LMM potmeter hapert ook na 250.000Km en moet ook eerdaags vernieuwd worden.
Kan ik die nog bij Orion bestellen en hoe, zie namelijk niets in de rubriek Aangeboden van hem.

Dat klopt dat je niets in de te koop rubriek ziet staan.
Zodra je er eentje nodig hebt even een berichtje naar Orion. Als hij niet reageerd mail je mij maar.
pierro
Silver Boarder
Silver Boarder
Roepnaam: pierro
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Porsche, MG Midget, Mazda MX-5 1.8, Mini 1275, Citroën 2CV6, Toyota Landcruiser Prado

Bericht door pierro »

Heb hem reeds een PB gestuurd.
Dank voor de geboden hulp.
What goes around comes around......
klaasCA
Senior Boarder
Senior Boarder
Roepnaam: KlaasCA
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1987

Bericht door klaasCA »

Bedankt voor de reacties.
Mijn W126 met M103 motor durft ook soms wat naar 'adem te happen' bij het optrekken. Ik had de potentiometer al aangestipt als mogelijke oorzaak.
Ik neem eens contact op met Orion.

Mvg

Klaas
ismael_2000
Junior Boarder
Junior Boarder
Type wagen: 300CE-24
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja

Bericht door ismael_2000 »

klaasCA schreef:Bedankt voor de reacties.
Mijn W126 met M103 motor durft ook soms wat naar 'adem te happen' bij het optrekken. Ik had de potentiometer al aangestipt als mogelijke oorzaak.
Ik neem eens contact op met Orion.

Mvg

Klaas
Ik heb deze nog niet vervangen waarschijnlijk volgend weekend, ik zal dan laten weten of het heeft geholpen of niet.
Hakow124
Senior Boarder
Senior Boarder
Roepnaam: Hako
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Opmerkingen / andere wagens.: '18 Vw Tiguan R-line (daily)

Bericht door Hakow124 »

klaasCA schreef:Wat zijn de ervaringen met imitatie vs. Bosch voor dit onderdeel?
Bosch gaat voor meer dan Ôé¼200, imitatie vind je van Ôé¼15 tot Ôé¼100

Dit is in de basis een sleepweerstand; ik begrijp dat er verschil in kwaliteit zal zijn (dikte materiaal etc.) maar dit is nu ook geen stuk high tech precisie-elektronika.
Ik heb de mijne vorig jaar rond deze tijd vervangen door een immitatie, gekocht van ebay voor 2 of 3 tientjes. Inmiddels 15duizend km verder en nog geen problemen mee gehad.
Orion
Expert Boarder
Expert Boarder
Type wagen: E300T Turbodiesel
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: W201 190E 2.0

Bericht door Orion »

De pb's beantwoord.
Grtz Orion.

Afbeelding Lucht massa meter/ Potmeter nodig? Geef me een PB.
Orion
Expert Boarder
Expert Boarder
Type wagen: E300T Turbodiesel
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: W201 190E 2.0

Bericht door Orion »

pierro schreef:Mijn LMM potmeter hapert ook na 250.000Km en moet ook eerdaags vernieuwd worden.
Kan ik die nog bij Orion bestellen en hoe, zie namelijk niets in de rubriek Aangeboden van hem.
Beste, dit komt omdat ik deze lang geleden aangeboden heb op de W-clubs zoals Bram al aanhaalde.
Ik ben gestopt met de hobby omdat ik me nu vervoer met een voertuig waar de meesten van gaan vloeken. :lol: :lol:

Maar de potmeters stonden wel nog op de W201 club, maar hier en op het het W126 zijn ze destijds verwijderd.

Maar heb er nog genoeg om iedereen te helpen.
Grtz Orion.

Afbeelding Lucht massa meter/ Potmeter nodig? Geef me een PB.
pierro
Silver Boarder
Silver Boarder
Roepnaam: pierro
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1989
Opmerkingen / andere wagens.: Porsche, MG Midget, Mazda MX-5 1.8, Mini 1275, Citroën 2CV6, Toyota Landcruiser Prado

Bericht door pierro »

Heb je reeds ge-emailed.

Pierro
What goes around comes around......
ismael_2000
Junior Boarder
Junior Boarder

helaas heeft het vervangen van de potentiometer niet geholpen. Wat zijn andere zaken dat ik kan controleren?
HakanC
Silver Boarder
Silver Boarder
Roepnaam: Hakan
Bouwjaar: 1990
Opmerkingen / andere wagens.: .
BMW G30 M550i XDrive
BMW E36 M3 Cabrio
MINI Countryman R60 Cooper S 4All

Bericht door HakanC »

Ik denk toch dat je ergens in de versnellingsbak/koppelomvormer moet gaan zoeken. We hebben het vervangen, ik heb bij je gezeten. Motor lijkt goed te lopen. Want rond de 1500 toeren schiet ie ineens naar voren en daarboven rijdt ie normaal.
The Flow Inside!
ismael_2000
Junior Boarder
Junior Boarder

HakanC schreef:Ik denk toch dat je ergens in de versnellingsbak/koppelomvormer moet gaan zoeken. We hebben het vervangen, ik heb bij je gezeten. Motor lijkt goed te lopen. Want rond de 1500 toeren schiet ie ineens naar voren en daarboven rijdt ie normaal.
Is overigens ook in zijn neutraal en park dat die minder snel reageert. Ook is het zo bij koude motor is het veel minder dan bij warme motor. Maar ik ga er even naar kijken.
ismael_2000
Junior Boarder
Junior Boarder

Ik ben nu richting injector of OVP relay koelborstel en volgtageregulate de richting aan het gaan. De laatste drie voornamelijk omdat ik vanuit stilstand met lichten aan gas geef en de lichten even dimmen voordat ze weer naar normale helderheid gaan. Dit is kilometerteller verlichten maar ook koplampen. Misschien dat dit ermee te maken heeft.

Had ook factuur gekregen van vorige eigenaar waarop dit probleem opstond waar toen dus de bak gecheckt was en vacuumlekken waren gevonden. Ook tests gedaan stond er op de fsctuur en brandstof druk en druk na een dag is nog steeds in specificatie. Dus enige wat nog is zijn de onderdelen die ik heb opgenoemd.

Nu is de vraag waar kan ik de injectoren laten testen en waar kan ik die afdichtingen van de injectoren kopen. Kan ze niet vinden.

Laatste vraag (misschien wel een domme) hoe kan ik een vacuumtest doen op de motor (wellicht dat die valse lucht trekt).
ismael_2000
Junior Boarder
Junior Boarder

ismael_2000 schreef:Ik ben nu richting injector of OVP relay koelborstel en volgtageregulate de richting aan het gaan. De laatste drie voornamelijk omdat ik vanuit stilstand met lichten aan gas geef en de lichten even dimmen voordat ze weer naar normale helderheid gaan. Dit is kilometerteller verlichten maar ook koplampen. Misschien dat dit ermee te maken heeft.

Had ook factuur gekregen van vorige eigenaar waarop dit probleem opstond waar toen dus de bak gecheckt was en vacuumlekken waren gevonden. Ook tests gedaan stond er op de fsctuur en brandstof druk en druk na een dag is nog steeds in specificatie. Dus enige wat nog is zijn de onderdelen die ik heb opgenoemd.

Nu is de vraag waar kan ik de injectoren laten testen en waar kan ik die afdichtingen van de injectoren kopen. Kan ze niet vinden.

Laatste vraag (misschien wel een domme) hoe kan ik een vacuumtest doen op de motor (wellicht dat die valse lucht trekt).
Laatste punt wat ik als tip had gekregen maand geleden is om met behulp van multimeter en dutycycle de auto af te lezen en dan voornamelijk het CIS system (KE jetronic).
Alle tests werkten goed en Lamdasonde geeft ook verschillende waardes (hij meet dus heb geen statische waardes) dus dat is correct. Echter was er ook een test dat je kon uitvoeren voordat je de motor aan slaat en dat is als volgt. (is in het engels)

What I found is when I do these preparations tests
(
Take off the air filter lid and check two other duty cycle values with ignition switched on (engine not running):
With the throttle closed and the air sensor plate deflected the duty cycle should be about 10%. If it stays at 70% there may be a problem with the ÔÇÿclosed signalÔÇÖ of the throttle position sensor.
With the throttle fully opened and the air sensor plate not deflected the duty cycle should be about 20%. If it only drops to 40% thereÔÇÖs a problem with the air flow potentiometer.
Put the air filter lid back on for the duty cycle check with the engine running, which should be done with the air filter installed (and clean)!
)

is that when not giving any throttle and the air sensor plate deflected that the duty cycle is kept at 70% instead of the 10%
The second test when throttly fully opened and plate not deflected it goes to 90% and with kickdown button to 80%.
I dont know how to test further as everything else is or new or tested.
(Deze test is ook te vinden hier https://www.landiss.com/mixture.htm )
Dit betekent dus dat er denk iets is met LMM of gasklep etc.

Nu heb ik deze tests niet opnieuw gedaan na gister (Hakan heeft mij geholpen de potmeter sensor te vervangen Dank daarvoor Hakan) deze tests zal ik dan opnieuw moeten uitvoeren.

To do lijst:
OVP vervangen
Voltageregulator
Koelborstels
Injectoren testen
EHA meten (deze lekt niet en druk was goed)
De static duty cycle tests opnieuw uitvoeren.

Is mijn to do lijst een beetje de goede richting in?
ismael_2000
Junior Boarder
Junior Boarder

ismael_2000 schreef:
ismael_2000 schreef:Ik ben nu richting injector of OVP relay koelborstel en volgtageregulate de richting aan het gaan. De laatste drie voornamelijk omdat ik vanuit stilstand met lichten aan gas geef en de lichten even dimmen voordat ze weer naar normale helderheid gaan. Dit is kilometerteller verlichten maar ook koplampen. Misschien dat dit ermee te maken heeft.

Toevoeging op de lijst. Ik kreeg ook codes op Socket 14 met Circuit 50 failure, echter weet ik niet wat deze code inhoud. Weet iemand anders dit wellicht?
Laatste punt wat ik als tip had gekregen maand geleden is om met behulp van multimeter en dutycycle de auto af te lezen en dan voornamelijk het CIS system (KE jetronic).
Alle tests werkten goed en Lamdasonde geeft ook verschillende waardes (hij meet dus heb geen statische waardes) dus dat is correct. Echter was er ook een test dat je kon uitvoeren voordat je de motor aan slaat en dat is als volgt. (is in het engels)

What I found is when I do these preparations tests
(
Take off the air filter lid and check two other duty cycle values with ignition switched on (engine not running):
With the throttle closed and the air sensor plate deflected the duty cycle should be about 10%. If it stays at 70% there may be a problem with the ÔÇÿclosed signalÔÇÖ of the throttle position sensor.
With the throttle fully opened and the air sensor plate not deflected the duty cycle should be about 20%. If it only drops to 40% thereÔÇÖs a problem with the air flow potentiometer.
Put the air filter lid back on for the duty cycle check with the engine running, which should be done with the air filter installed (and clean)!
)

is that when not giving any throttle and the air sensor plate deflected that the duty cycle is kept at 70% instead of the 10%
The second test when throttly fully opened and plate not deflected it goes to 90% and with kickdown button to 80%.
I dont know how to test further as everything else is or new or tested.
(Deze test is ook te vinden hier https://www.landiss.com/mixture.htm )
Dit betekent dus dat er denk iets is met LMM of gasklep etc.

Nu heb ik deze tests niet opnieuw gedaan na gister (Hakan heeft mij geholpen de potmeter sensor te vervangen Dank daarvoor Hakan) deze tests zal ik dan opnieuw moeten uitvoeren.

To do lijst:
OVP vervangen
Voltageregulator
Koelborstels
Injectoren testen
EHA meten (deze lekt niet en druk was goed)
De static duty cycle tests opnieuw uitvoeren.

Is mijn to do lijst een beetje de goede richting in?
wieldop124
Senior Boarder
Senior Boarder
Roepnaam: Bas
Type wagen: 200E
Bouwjaar: 1992
Opmerkingen / andere wagens.: C107 350
X247 200

Bericht door wieldop124 »

Heb je je uitlaat gechecked? Mijn tussendemper van mijn oude 123 zat potdicht door roestvorming (veel korte stukjes gereden, condens). Die hield ook in bij gas geven......

Hier ook een gevalletje:

https://youtu.be/MjdukBIdCEI
ismael_2000
Junior Boarder
Junior Boarder

niet helemaal gecheckt maar ik betwijfel het, het is namelijk precies bij hetzelfde toerental (1500RPM) waar het gebeurt dus denk niet iets met uitlaat, denk eerder iets elektrische of injector/spinnenkop die niet evenveel of pas bij hogere druk goed werken.
Ekkie
Expert Boarder
Expert Boarder
Roepnaam: Eric
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1995
Opmerkingen / andere wagens.: 500E

Bericht door Ekkie »

Heb je na installatie van de nieuwe schrijver het CO goed afgesteld met de testkast?
Ik moest dat echt doen omdat er wel iets verbetering in zat maar nog steeds zeer moeilijk van zijn plek kwam (warm). Na goed afstellen met de kast loopt het weer nu zoals het hoort.
ismael_2000
Junior Boarder
Junior Boarder

Dat zal ik nog even controleren, echter denk ik dat het niet daaraan licht al vaak genoeg afgesteld zonder resultaat.
Maar zal hiermee eerst beginnen. Men zegt dat het ook aan de lamdasonde kan liggen alleen heb ik gehoord dat WOT (Wide open throttle) de auto dan wel goed moet reageren aangezien de lamdasonde niet op zulke situaties direct reageert, bij mij werkt vol gas van stoplicht ook niet blijft langzaam optrekken. De auto stottert ook niet of iets voel de motor nauwlijks en ook onder 1500rpm met gasgeven loopt die gewoon op alle 6 de cilinders alleen is er gewoon totaal geen power. :confusion-shrug:
ismael_2000
Junior Boarder
Junior Boarder

Ekkie schreef:Heb je na installatie van de nieuwe schrijver het CO goed afgesteld met de testkast?
Ik moest dat echt doen omdat er wel iets verbetering in zat maar nog steeds zeer moeilijk van zijn plek kwam (warm). Na goed afstellen met de kast loopt het weer nu zoals het hoort.
Met de kast bedoel je de X11 port en duty cycle checken voor CO afstellen?
Dit heb ik gedaan en afgesteld naar 50% echter weinig resultaat. Dit heeft overigens wel geholpen met het laag toerental bij het starten koude motor. Heb het gasklephuis gecheckt en die werkt niet met volgas. Stationar stand herkent die wel maar vol gas niet dus die ga ik sowieso vervangen. Brandstofverdeler en injectoren moet ik nog even controleren had daar geen tijd voor en het koude weer helpt ook niet zo zeer.

Als er nog andere tips zijn dan hoor ik het graag of als er een tip is hoe ik de brandstof verdeler en injectoren het beste kan testen dan hoor ik dat ook graag.
ismael_2000
Junior Boarder
Junior Boarder

Hallo W124 groep, ik heb het probleem kunnen vinden en opgelost dus hierbij een update (kon veel mensen vinden met hetzelfde probleem maar niemand die het heeft opgelost of terug gekomen is naar de forum om zijn oplossing te vinden), Timing van de motor gecheckt en afgesteld. Deze stond voor de ene kleppen goed afgesteld maar voor de andere (uitlaat dacht ik) net een tandje mis. Auto rijdt als een zonnetje. Bedankt voor het meedenken
Plaats reactie