Opgelost/Tempomat vragen.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.
Gesloten
Googempie
Silver Boarder
Silver Boarder
Roepnaam: Leon
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Opel Manta A 1975
VW Golf II diesel

Opgelost/Tempomat vragen.

Bericht door Googempie »

Ik ben bezig een werkende tempomat origineel te bemachtigen. Ik heb een regelunit en stellglied incl kabelboom. Echter er ontbreekt een kabel en schakelaar voor de ontkoppeling. Ik heb wel een extra bevestigingsoogje met 2 groen witte kabels eraan.

Ook ontbreekt de beugel voor bevestiging bij de om603.

Mijn vraag:
-wie heeft een onderdeel nummer voor de bevestigingsbeugel van stellglied op de om603?
-wie weet of ik een kabelboom voor W124 automaat heb?

Groet Leon.
KlaasB

Re: Tempomat vragen.

Bericht door KlaasB »

er is geen aparte CC kabelboom voor automaat of handbak.

ik heb even voor je gekeken:
er staat helaas geen artikelnummer op het hitteschild/bevestigingsbeugel voor de stelmotor
tenminste, ik kan deze niet vinden... :(

MVG K
Laatst gewijzigd door KlaasB op wo jun 20, 2012 9:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Mart
Silver Boarder
Silver Boarder
Roepnaam: Mart
Type wagen: E250T Turbodiesel
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: W123 300D aut. VERKOCHT

Bericht door Mart »

Hoi Leon,

De kabel om hem te ontkoppelen (uitschakelen) komt tussen je remlichtschakelaar bij het pedaal, als je een originele hebt is het de stekker eraf de stekker van je tempomaat op de schakelaar drukken en daarop weer de originele stekker van je auto, plaats even een foto van je onderdeel waarvoor je een bevestigingsbeugel zoekt, misschien is het dan wat duidelijker en dat iemand dan wel wat voor je heeft.

succes, groetjes Mart.
Googempie
Silver Boarder
Silver Boarder
VW Golf II diesel

Bericht door Googempie »

Als ik op mn Mercedes cd kijk zie ik duidelijk dat er een schakelaar voor de koppeling gemonteerd word. Incl een extra stekker in de kabelboom.
De beugel voor de stellglied ofwel stelmotor voor de cruise control zal ik morgen even een plaatje van zoeken.

Dan hoop ik dat ieman me aan zo'n beugeltje kan helpen.

Alvast bedankt allemaal.

Ps ik post ook wel even het stuk over die extra koppelingsstekker.

Grt Leon.
Gombal
Erelid
Erelid
Roepnaam: Arjen
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes-Benz W245 170 2008

Bericht door Gombal »

Nummers voor de servo beugel:
A 2015401573 of A 2015404173, zijn allebei hetzelfde maar de laatste is de vervanger van de eerste.

En qua schakelaar voor je koppeling, die voor de rem is het belangrijkst, die van de koppeling zit gewoon doorgelust aan die van de rem en doet dus hetzelfde.
Heb zelf niets op mijn koppeling zitten, wel een originele stekker bij het rempedaal, Ôé¼ 0,00 op de sloop ;)
Mis die op mijn koppeling ook niet, rij alleen maar op de cruisecontrol in de 5de versnelling dus vond het niet nodig om de koppeling aan te sluiten.
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak (living in a foreign land)
Afbeelding
Googempie
Silver Boarder
Silver Boarder
VW Golf II diesel

Bericht door Googempie »

Ja daar zat ik idd ook aan te denken. Iig bedankt voor de nummers.

Weet je misschien waar de dubbele kabel groen/wit normaal naartoe lopen? Er zit een oogje aan zo'n zelfde als waar de kabels mee aan de zekeringen kast zitten.

Groet leon.
Siloco

Bericht door Siloco »

Groen/wit met ee oogje wel vreemd ik dacht dat groen/wit voor de halgever was.
En als ik me niet vergis is de connector die op het rempedaal komt ook de stroom + voor je cc.
En nog vreemder is dat ik een cc kabelboom heb liggen van een W124 turbo diesel en die heeft gewoon 2 schakelaars voor het ontbinden van cc.
Siloco

Bericht door Siloco »

Heb net effe de kabel uit de schuur gepakt foutje de kabel voor de halgever is groen/geel,ik heb op mijn kabelbomen beide geen groen/witte met een oogje eraan.
Er zit maar 1 oogje op hele kabelboom en die is voor de massa.
En als je de kans krijgt om de ontbinding op de koppeling te zetten zou ik het toch doen.
Ik heb er al een paar keer al goed mee gepopt door de koppeling met 120 km in te duwen voor dat ik op de rem duw.
Het resulteerd op een :roll: grote rook pluim en zekers niet gezond voor het blokje.
Ik heb gekeken om hem te plaatsen maar het gaat bij mij niet ik denk dat de pedaalbak anders is bij mij er zit gewoon geen gat bij mij waar de schakelaar kan plaatsen.
Of ik moet van de donor het gat van remschakelaar eraf zagen en dan bij de koppeling pedaal lassen?
KlaasB

Bericht door KlaasB »

zit er dan toch verschil in de kabelboom van een CC voor handbak en automaat?

MVG K
Siloco

Bericht door Siloco »

ik heb wat foto's van de kabel het is gewoon een tussen stuk voor de koppeling en de rem.
Bijlagen
IMG_0583[1] (1600 x 1195).jpg
IMG_0583[1] (1600 x 1195).jpg (343.89 KiB) 1205 keer bekeken
IMG_0585 (1600 x 1195).jpg
IMG_0585 (1600 x 1195).jpg (432.35 KiB) 1205 keer bekeken
Googempie
Silver Boarder
Silver Boarder
VW Golf II diesel

Bericht door Googempie »

He kijk plaatjes altijd mooi.

Ik heb een en ander nagezocht.

1. De kabelboom voor W124 is voor de tempomat gelijk. Er is een verloopkabeltje beschikbaar voor een handgeschakelde auto. Dit kabeltje sluit je aan op de remlichtschakelaar. in de volgende afbeelding zie je een schakelaar die je incl beugel nodig hebt om een en ander werkend te krijgen. De koppelingsschakelaar is niet meer dan een verbreek contact in de voedingskabel van de remlichtschakelaar.
schakelaar koppeling.jpg
schakelaar koppeling.jpg (88.44 KiB) 1181 keer bekeken
2. Aan de kabelboom zit een kabeloogje. Waar 2 kabels aan zitten de kleur code van beide kabels is geel/wit (ik heb last van kleurenblindheid dus kon het zelf niet zien). Na raadplegen bij ECU Helmond blijkt dit oogje ook een verbreek contact te zijn. Hij weet dat het niet aangesloten hoeft te worden na zoeken in de elekt schema's blijkt dit met inspuiting voor ecu te maken te hebben. (pin me er niet op vast)

3. Ik heb de beugel voor mn tempomat stellglied gevonden via de dealer. kosten ong 25 euro.

Vandaag heb ik alles aangesloten op de stellglied na. Als de beugel maandag binnenkomt is het een kwestie van 8 boutjes aandraaien en een stekkerverbinding maken.

Allen bedankt voor de hulp.
Googempie
Silver Boarder
Silver Boarder
VW Golf II diesel

Bericht door Googempie »

Zo ik ben net bij de dealer geweest.

Dat kabelboompje wat Siloco heeft is helaas niet meer leverbaar. (mja vrij eenvoudig te maken) De houder en koppelingsschakelaar bestaan niet in het systeem Althans 10 min zoeken leverde niets op.

Nu heb ik dus via conrad een tastschakelaar verbreekcontact besteld en pas ik de kabel zelf aan (is eigelijk kinderspel) dan moet ik alleen even een beugel maken om de schakelaar netjes achter mn pedaal te zetten.

Ik zal wel foto's maken als het zo ver is.

Groet Leon.
Googempie
Silver Boarder
Silver Boarder
VW Golf II diesel

Bericht door Googempie »

Zo mijn tempomat is ingebouwd en werkt zoals het hoort.

1. De nieuwe beugel opgehaald bij MB incl een hoekijzertje om de stellglied in de beugel te monteren. Afgebeeld zijn 1 de beugel en 2 de rubbers schaaltjes en bussen.
tempomat 001 (800 x 598).jpg
tempomat 001 (800 x 598).jpg (91.52 KiB) 1108 keer bekeken
tempomat 002 (800 x 640).jpg
tempomat 002 (800 x 640).jpg (107.76 KiB) 1108 keer bekeken
2. kabelboom, hendel en stuurcomputer zijn netjes ingebouwd volgens de WIS cd.

3. Koppelingssignaal is toegevoegd aan de bestaande kabelboom. Dat is heel eenvoudig. De stekker van tempomatkabelboom voor op de remlichtschakelaar haal je los. Hieraan zitten een zwarte en een geel/witte draad. De geel/witte draad neem je door. Tussen deze draad maak je een drukschakelaar LET OP dit moet een verbreekcontact zijn. Dus aan als hij onbediend is en uit als hij bediend is. Zie afbeeldingen voor het beugeltje incl de schakelaar.
tempomat 003 (800 x 598).jpg
tempomat 003 (800 x 598).jpg (189.8 KiB) 1108 keer bekeken

4. Na het maken van een beugeltje voor de schakelaar heb ik besloten om deze aan de koppelingscilinder vast te maken. 2 grote slangklemmen zorgen dat het op zn plek blijft.
tempomat 004 (598 x 800).jpg
tempomat 004 (598 x 800).jpg (121.9 KiB) 1108 keer bekeken
Alles werkt prima. Ook de koppelingsschakelaar werkt naar behoren. Misschien dat ik voor het nette nog even opzoek ga naar een schakelaar met lange slag zodat hij nog iets eerder bediend word.
tempomat 005 (800 x 598).jpg
tempomat 005 (800 x 598).jpg (163.83 KiB) 1108 keer bekeken
Gombal
Erelid
Erelid
Roepnaam: Arjen
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes-Benz W245 170 2008

Bericht door Gombal »

Netjes!
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak (living in a foreign land)
Afbeelding
Gesloten