probleem instrumentenverlichting
-
KlaasB
Re: probleem instrumentenverlichting
Nico,
Dat 'draadje' trekken zou ik voorlopig even niet doen....
Voor je het weet heb je (weer) kortsluiting en ben je nog verder van huis
Eerst goed de aanwijzingen volgen die Arjen je heeft gegeven om te zoeken waar het defect/fout zit.
Als je kan meten, zoals aangegeven, waar nog wel stroom is, wordt de oorzaak vanzelf duidelijk.
Bij deze ook nog een schema, de kabels waar het om gaat heb ik een kleurtje gegeven, X6 is groen.
MVG K
schema opslaan in 'documenten' en van daaruit kan je deze vergroten
Dat 'draadje' trekken zou ik voorlopig even niet doen....
Voor je het weet heb je (weer) kortsluiting en ben je nog verder van huis
Eerst goed de aanwijzingen volgen die Arjen je heeft gegeven om te zoeken waar het defect/fout zit.
Als je kan meten, zoals aangegeven, waar nog wel stroom is, wordt de oorzaak vanzelf duidelijk.
Bij deze ook nog een schema, de kabels waar het om gaat heb ik een kleurtje gegeven, X6 is groen.
MVG K
schema opslaan in 'documenten' en van daaruit kan je deze vergroten
- Bijlagen
-
- 56 aangepast.JPG (28.96 KiB) 3082 keer bekeken
Laatst gewijzigd door KlaasB op ma nov 05, 2012 12:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
KlaasB
potverdorie, dat met het schema werkt niet.
als je via PB een E-mailadres stuurt, kan ik ook opsturen.
MVG K
als je via PB een E-mailadres stuurt, kan ik ook opsturen.
MVG K
- Nico 43
- Diamant Boarder

- Roepnaam: Nico
- Type wagen: 230E
- Bouwjaar: 1992
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
Hallo Klaas,
Ik zal je een pb sturen met mijn e-mail adres en alvast bedankt voor de moeite
Ik zal je een pb sturen met mijn e-mail adres en alvast bedankt voor de moeite
Mensen met verstand rijden Mercedes
- Nico 43
- Diamant Boarder

Hallo allemaal,
Ik ben vanochtend weer aan het meten geweest maar ik kom er niet uit ik heb ergens een stroomonderbreking maar kan het niet vinden helaas.
Ik heb het voor nu tijdelijk even opgelosd door wat Wesley vertelde de blauwe draad van de schakelpook verlichting over het contact te zetten bij de sigaretten aansteker.
Alle verlichting doet het nu weer alleen wel als ik het contact aan zet het is wel niet helemaal zoals het hoort maar ja voor nu is het even opgelosd.
Ik vond bij de asbak nog een wit houdertje die bleek van de asbak te zijn en had daar een lampje in gestoken en die werkt wel over de lichtschakelaar maar ja die komt uit een andere kabelboom.
Ik heb ergens een onderbreking zitten op de heenweg naar de dashbordverlichting maar ik kan het niet vinden het is gekomen nadat ik sluiting had gemaakt in het lamphoudertje van de lichtschakelaar verlichting en je zou zeggen dat moet toch te vinden zijn????
Ik ben vanochtend weer aan het meten geweest maar ik kom er niet uit ik heb ergens een stroomonderbreking maar kan het niet vinden helaas.
Ik heb het voor nu tijdelijk even opgelosd door wat Wesley vertelde de blauwe draad van de schakelpook verlichting over het contact te zetten bij de sigaretten aansteker.
Alle verlichting doet het nu weer alleen wel als ik het contact aan zet het is wel niet helemaal zoals het hoort maar ja voor nu is het even opgelosd.
Ik vond bij de asbak nog een wit houdertje die bleek van de asbak te zijn en had daar een lampje in gestoken en die werkt wel over de lichtschakelaar maar ja die komt uit een andere kabelboom.
Ik heb ergens een onderbreking zitten op de heenweg naar de dashbordverlichting maar ik kan het niet vinden het is gekomen nadat ik sluiting had gemaakt in het lamphoudertje van de lichtschakelaar verlichting en je zou zeggen dat moet toch te vinden zijn????
-
KlaasB
Beste Nico,
Zo gemakkelijk kom je er niet af: 43 postjes en dan "een draadje trekken"?
Met jouw gegevens blijkt er dus stroom op pin 13 te staan van je multi-stekker achterin de tellerbak:
je asbak verlichting werkt wel op de schakelaar en dat is een van de (twee) paars/grijze kabel(s) op pin 13
Dan gaat er "iets mis" tussen pin 13 en pin 2 (= de + van alle/meeste nachtverlichting) zie foto 1
Volgens het schema wat ik je heb gestuurd zitten daar, een paar soldeerbanen en een dimmer...
In principe is het probleem ├│f je dimmer, ├│f je soldeerbanen.
Kan je ook testen met een multimeter gewoon aan de keukentafel, mits je die hebt.
Op foto 2 zie hoe je het meet zonder dimmer, meter blijft op 1 staan
Op foto 3 met de twee pin's (foto 1 'rode pijltjes) van de dimmer doorverbonden, dus een 'uitslag/weerstand'
Dan heb je volgens mij geen defecte soldeerbanen maar is je dimmer naar de filistijnen...
MVG K
Zo gemakkelijk kom je er niet af: 43 postjes en dan "een draadje trekken"?
Met jouw gegevens blijkt er dus stroom op pin 13 te staan van je multi-stekker achterin de tellerbak:
je asbak verlichting werkt wel op de schakelaar en dat is een van de (twee) paars/grijze kabel(s) op pin 13
Dan gaat er "iets mis" tussen pin 13 en pin 2 (= de + van alle/meeste nachtverlichting) zie foto 1
Volgens het schema wat ik je heb gestuurd zitten daar, een paar soldeerbanen en een dimmer...
In principe is het probleem ├│f je dimmer, ├│f je soldeerbanen.
Kan je ook testen met een multimeter gewoon aan de keukentafel, mits je die hebt.
Op foto 2 zie hoe je het meet zonder dimmer, meter blijft op 1 staan
Op foto 3 met de twee pin's (foto 1 'rode pijltjes) van de dimmer doorverbonden, dus een 'uitslag/weerstand'
Dan heb je volgens mij geen defecte soldeerbanen maar is je dimmer naar de filistijnen...
MVG K
- Bijlagen
-
- foto 3.jpg (120.57 KiB) 3041 keer bekeken
-
- foto 2.jpg (74.89 KiB) 3041 keer bekeken
-
- foto 1.JPG (86.27 KiB) 3041 keer bekeken
- Nico 43
- Diamant Boarder

Hallo Klaas,
Ik kan wel janken jij geeft ook niet op
maar je hebt wel gelijk het is niet zoals het hoort mijn vrouw neemt straks de Benz mee uit eten en ik zal morgenmiddag als ik vrij ben de tellerbak er weer uithalen want de klok moet er ook nog uit voor de twee eelco s die wil ik ook vervangen.
Ik zal dan weer gaan meten zoals het nu geschakeld is over het contact doet de dimmer helemaal niks zegt dat al wat of dat hij naar de haaien is???
Ik kan wel janken jij geeft ook niet op
Ik zal dan weer gaan meten zoals het nu geschakeld is over het contact doet de dimmer helemaal niks zegt dat al wat of dat hij naar de haaien is???
- Gombal
- Erelid

- Roepnaam: Arjen
- Type wagen: Ander type
- Bouwjaar: Nieuwer
- Automaat: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes-Benz W245 170 2008
Dat maakt het zoeken al makkelijker, dat beteken dat je spanning hebt tot aan je tellerbak, de voedingsdraad van dat lampje komt van dezelfde draad welke naar pin 13 gaat achterop je tellerbak.Nico 43 schreef:Ik vond bij de asbak nog een wit houdertje die bleek van de asbak te zijn en had daar een lampje in gestoken en die werkt wel over de lichtschakelaar maar ja die komt uit een andere kabelboom.
Even mete zoals Klaas al aangeeft.
Als je trouwens je dimmer eraf haalt zie je de weerstandsspiraal zo in de dimmer zitten, voor hetzelfde geld zie je meteen wat het probleem is als die spiraal niet meer overal aan vast zit waar het hoort.
Even metalen plaatje eraf wippen en dan zie je de spiraal zitten, zie plaatje.
- Bijlagen
-
- w124MeterRheostatClose.jpg (12.57 KiB) 3030 keer bekeken
-
KlaasB
Even(?) onderzocht.....Gombal schreef: voor hetzelfde geld zie je meteen wat het probleem is als die spiraal niet meer overal aan vast zit waar het hoort.
Even metalen plaatje eraf wippen en dan zie je de spiraal zitten, zie plaatje.
Doe dat ook op de keukentafel:
behalve de 'weerstandsveer' zitten er nog 2 minuscule veertjes in die een contactplaatje op w-veer drukken,
eraf wippen was zo klaar, het zoeken naar een weggesprongen veertje duurde even en erop wippen nog langer...
MVG K
- Nico 43
- Diamant Boarder

Hallo Klaas en Arjen,
Ik ga er morgenmiddag mee aan de gang de Benz gaat zo uit eten bij de chinees
bedankt voor de foto s het is wel lekker duidelijk zo 
Ik ga er morgenmiddag mee aan de gang de Benz gaat zo uit eten bij de chinees
- Gombal
- Erelid

- Roepnaam: Arjen
- Type wagen: Ander type
- Bouwjaar: Nieuwer
- Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes-Benz W245 170 2008
Tja, het was even geleden dat ik een dimmer ontmanteld heb dus die was ik even vergeten....................KlaasB schreef: het zoeken naar een weggesprongen veertje duurde even en erop wippen nog langer...MVG K
-
Hanegem
Bedankt Klaas B. Mijn hele scherm onder de koffie.Zo gemakkelijk kom je er niet af: 43 postjes en dan "een draadje trekken"?
-
Harley
- Silver Boarder

- Roepnaam: harry
- Type wagen: 300D
- Bouwjaar: 1990
- Opmerkingen / andere wagens.: vw polo
hd roadking - Locatie: eindhoven
hallo nico.
mijn instrumenten verlichting deed ook helemaal niets.
dashboard eruit de 2lampjes voor de dashboard alles verbrand.
gaan meten nergens geen stroom ,maar wel op pin 13,maar van daaruit verder geen stroom te krijgen alleen op de rode draad boven in die samen met de zwarte en grijze van de ene print plaat naar de andere loopt.
nu heb ik een draad van die rode naar pin 13 gemaakt met een kabelschoentje,het kabel schoentje moet je wel goed bewerken want het mag geen contact maken met de andere pinnen,de massa heb ik van de zwarte gehaald en naar pin 1gebracht .
dashboard weer aangesloten en de complete instrumenten verlichting doet het weer.
dit is een voorlopige oplossing in mijn geval, want ik wel weten wat de oorzaak is van de verbrande dashboard.
zelf denk ik dat er ergens iets fout zit in de printplaat.
mvg harley
mijn instrumenten verlichting deed ook helemaal niets.
dashboard eruit de 2lampjes voor de dashboard alles verbrand.
gaan meten nergens geen stroom ,maar wel op pin 13,maar van daaruit verder geen stroom te krijgen alleen op de rode draad boven in die samen met de zwarte en grijze van de ene print plaat naar de andere loopt.
nu heb ik een draad van die rode naar pin 13 gemaakt met een kabelschoentje,het kabel schoentje moet je wel goed bewerken want het mag geen contact maken met de andere pinnen,de massa heb ik van de zwarte gehaald en naar pin 1gebracht .
dashboard weer aangesloten en de complete instrumenten verlichting doet het weer.
dit is een voorlopige oplossing in mijn geval, want ik wel weten wat de oorzaak is van de verbrande dashboard.
zelf denk ik dat er ergens iets fout zit in de printplaat.
mvg harley
- Nico 43
- Diamant Boarder

Hallo Harley,
Bedankt voor je tip ik hoop dat ik van het weekend tijd heb om te kijken naar het probleem ik kan proberen wat jij zegt denk dat het bij mij de dimmer zal zijn die het niet doet.
Zodra ik meer weet laat ik het weten hopelijk Zaterdag
Bedankt voor je tip ik hoop dat ik van het weekend tijd heb om te kijken naar het probleem ik kan proberen wat jij zegt denk dat het bij mij de dimmer zal zijn die het niet doet.
Zodra ik meer weet laat ik het weten hopelijk Zaterdag
- Tommy
- Senior Boarder

- Bouwjaar: 1986
- LPG: Ja
Hallo Nico,
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Bij mij geen licht in de schakelaars voor verwarming en de draaiers
in de roosters links en rechts.
Ik heb de complete tellerunit verwijderd. Aan de achetrzijde naast de dimmer zit een tweepolig
stekkertje. Meet deze even door, druk hem goed vast. Toen was bij het probleem verholpen.
Succes.
Tommy
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Bij mij geen licht in de schakelaars voor verwarming en de draaiers
in de roosters links en rechts.
Ik heb de complete tellerunit verwijderd. Aan de achetrzijde naast de dimmer zit een tweepolig
stekkertje. Meet deze even door, druk hem goed vast. Toen was bij het probleem verholpen.
Succes.
Tommy
-
J_A
leuk om dit allemaal te lezen, heb zelf dezelfde storing eens gehad. Oorzaak zekering doorgebrand, de verlichting van dashboard deed ook niet meer.
-
Sime8321
Ik heb me ook zo'n 3 avonden bezig gezeten met het probleem van de instrument verlichting.
Bij mij was het probleem niet een losse soldering maar een
Complete breuk op de print.
Ik heb een draad gesoldeerd achter op de print van de weerstand naar het stekkertje met 4 polen.
Bij mij was het probleem niet een losse soldering maar een
Complete breuk op de print.
Ik heb een draad gesoldeerd achter op de print van de weerstand naar het stekkertje met 4 polen.
- Bijlagen
-
- Draad solderen tussen de pinnetjes aan de achterzijde van de print
- 2013-09-23 22.56.04.png (462.48 KiB) 2822 keer bekeken
-
Blauwe Hap
- Silver Boarder

- Roepnaam: Caspar
- Type wagen: 300E
- Bouwjaar: 1986
- Opmerkingen / andere wagens.: W126 M117 1985, W463 M104 1994
Verwarmingsknoppen
-
DonLuciano
En op de 85 er zit een zoemer en die doet het alleen als het lampje er voor het ook doet. Dat is een 1.2 amp steeklampje dus links even paneeltje er uithalen en ff checken.