door JantjeV8 » vr mei 27, 2016 1:15 pm
Diesel heeft geen elektrische pomp.
Heb je een multimeter? Dan kun je kijken of er spanning op de gloeiers komt als je je contact aan zet. Kan ook met een 12V lampje en 2 draadjes. De + draad op de gloeiers zit wat onhandig, maar het is wel te bereiken zonder de halve auto af te breken. + draad op de gloeieraansluiting houden, dan naar het lampje, van het lampje een massa aanleggen naar de massa van de auto. Lampje brand even, dan gloeirelais in orde.
Kun je weerstand meten met je multimeter, dan 1 klem op de+aansluiting, andere klem op de masse. een 1 of een 0 in je beeldscherm duid op een kapotte gloeier.
Je brandstofcircuit controleren op lucht:
Heb je een vacuumpompje? Dan is het helemaal makkelijk. Heb je dat niet, dan bij de drogist een dikke injectiespuit gaan halen.
De dieselslang die van het filterhuis naar de brandstofpomp loopt, aan de pomp losmaken. Daar die spuit insteken en de diesel aanzuigen.
Dan een fles bier uit de koelkast halen en op je gemak leeg tutteren. Is daarna de diesel wat weg gezakt in de injectiespuit, dan al die slangen voor nieuwe vervangen. Je ziet op de foto de aanvoer en retour van de tank naar het opvoerpompje. Van de opvioer naar het filterhuis, van het filterhuis naar de brandstofpomp. En vanaf het filterhuis naar de retourbuis. Gewoon alles vervangen.
Je kunt nog even onder je auto gaan liggen, boven de achteras kom je ook nog wat rubber slangen tegen, en stalen buis. Die stalen buis wil wel eens verroest zijn en gaan lekken. Dat zie en ruik je wel. Dan sus ook vervangen, eventueel voor koper leiding of ook slang.