door Bemerbenz » zo jun 21, 2009 9:02 am
Fred,
Een M102 met carburatie doet het prima op LPG. Het LPG wordt bovenop de carburateur (tussen luchtfilter en carburateur) middels een mengstuk aangevoerd. Hierdoor is het onmogelijk dat LPG ontsteekt voordat het de cylinders instroomt (de zo beruchte backfire). Je zult wel de kleppen in de gaten moeten houden, zeker als de auto regelmatig zwaar wordt belast. Daarbij weet je waarschijnlijk niet wat de klepstelhistorie is. Mijn advies: ga na in hoeverre de kleppen nog nagesteld kunnen worden, voor je LPG installeert. Is er nog voldoende nastelruimte, dan kun je probleemloos een LPG-installatie aanschaffen. Zijn de kleppen uitgesteld (of bijna uitgesteld), dan zou ik de kop laten reviseren (en dan gelijk geharde klepzetels er in). Door het wat hetere LPG, slaan de zetels sneller in en zakt de klep als het ware in de kop, uiteindelijk sluit de kelp dan niet goed meer af wat allerlei problemen gaat geven.
Mijn vorige MB (190 met M102 carburateur) deed het meer dan voortreffelijk op LPG, liep beter op LPG dan op benzine, maar dat had voornamelijk te maken met de gecompliceerde Pierburg carburateur. LPG is al gasvormig, dus die carburateur is eigenlijk werkloos en functioneert nog als doorgeef "vergaser".
gr.
Gerrit