W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 25 jun 2018, 13:08

Algemene vragen 300E, bouwjaar 89, automaat

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een andere forum past.

Moderator: Mafkees

Re: Algemene vragen 300E, bouwjaar 89, automaat

Berichtdoor Weking » 09 maart 2018, 21:26

Prima, dan kan ik de uitlaat toch al eventjes uitsluiten.
Gisteren heb ik de transmissieolie en filter vervangen en vandaag de verdelerkap, rotor en bougiekabels,... Helaas pindakaas, geen enkele verbetering en volgens mij zelfs iets slechter, vreemd genoeg. Alles nieuw, origineel Bosch. De bougies waren al vervangen (Bosch). Het probleem is dat ik ook nog heel veel carrosseriewerk heb en dat ik eerst die motor deftig draaiende wil krijgen. Het slechter draaien wijd ik vooral aan de buitentemperatuur, als het steenkoud is, draait hij 1 minuut goed, daarna begint het slecht draaien. (koude lucht is compacter, dus ik begin de luchttoevoer te verdenken)

Wat mij nog opvalt: de wagen staat op een babybrug(dus gewoon met zijn voorwielen van de grond), als ik de motor even liet draaien, licht er een vrij grote natte plek achter de uitlaat(niet echt vettig, dus ik hoop gewoon condens uit de uitlaat...?)

Opeens werkt de ecometer niet meer, nog een heel klein beetje, maar reageert zo goed als niet meer op het gas geven.(dit werkt op vacuum denk ik, dus waarschijnlijk ergens een lek?) Maar kan iemand mij uitleggen, hoe je met het vervangen van de verdeler en transmissieolie, de ecometer om zeep krijgt?

Het hele vreemde aan het verhaal is dat de motor goed draaide toen ik hem ging halen en het precies meer en meer achteruit begint te gaan(dit gaat dus over een afstand van 100km, bij aankomst was het probleem geboren) De wagen start als hij warm is slecht of zelfs niet, hij draait vooral slecht bij stationair, maar tegenwoordig merk ik dat hij ook wat begint te 'daveren' (heel lichtjes) als ik hem naar 2000 toeren breng.

Als iemand nog een idee heeft? Anders breng ik hem naar de garage... Ik zou het liefst zelf vinden en oplossen(das toch iets persoonlijker om wat een band met de wagen te krijgen :-) ) Maar er is nog redelijk wat werk aan en anders kan ik er binnen een half jaar nog niet mee rijden (of hij ligt open en ik krijg hem zelfs niet meer naar de garage) Vooral het sluimerende idee dat de wagen misschien echt een groter probleem heeft, wil ik zo snel mogelijk achter mij laten voor ik verder doe. Maar het feit dat hij echt nog wel power heeft en op toeren zeer fijn draait, hoop ik dat ik kan uitsluiten dat er grotere structurele problemen meespelen...

Trouwens, hoeveel darmpjes(vacuumslangen, overdruk, benzine,... god weet wat allemaal) zitten er wel niet aan deze motor, als die allemaal problemen kunnen geven na 30 jaar, wordt dat een leuk speurwerk.

Alleszins leuk dat er fijne mensen wat meedenken!
Weking
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 21 feb 2018, 21:03
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Isuzu DMAX
Ford Transit


Re: Algemene vragen 300E, bouwjaar 89, automaat

Berichtdoor Weking » 09 maart 2018, 22:02

Als ik nu naar de luchttoevoer ga beginnen kijken, welke elementen kunnen op dit specifiek probleem een rol in spelen?(welke darmen kunnen effect hebben bij een lek, luchtmassameter, nullastregelaar, ...) kan de bobine of benzineinjectie een probleem geven?(ik denk dan aan zijn goede prestaties op toeren)
Weking
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 21 feb 2018, 21:03
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Isuzu DMAX
Ford Transit


Re: Algemene vragen 300E, bouwjaar 89, automaat

Berichtdoor Blauwe Hap » 09 maart 2018, 22:58

Johan,
Jammer dat je nieuwe verdelerkap en rotor niets heeft geholpen. Condens uit de uitlaat is normaal bij een koude motor, moet uiteindelijk wel ophouden als motor en uitlaat op temperatuur zijn. De econometer meet het vacuum in je inlaatspruitstuk, heeft niets te maken ver je transmissie(olie) of je verdelerkap. Metertje werkt via een vacuum slangetje en verkeerde weergave duidt op lek in slangetje.
In je luchtinlaatkanaal, voor het luchtfilter, zit een aanzuigluchttemperatuur sensor, die kun je testen. Overigens heeft de M103 geen LMM zoals moderne (M104) motoren met een electrische weerstandsdraad maar de M103 heeft een luchtschuif onder je luchtfilter die door de hoeveelheid lucht mechanisch naar beneden wordt gedrukt en zo via potentiaalverschil de ecu voedt. Afin, ik zou niet overal aan gaan zitten draaien en stellen maar eerst eens goed gaan meten met een multimeter (zie mijn eerdere post). Wat is de waarde van je lambdasonde bv, kun je heel simpel meten onder de mat van de bijrijderstoel?
Succes
Blauwe Hap
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 22 sep 2013, 20:09
Woonplaats: Kennemerland
Roepnaam: Caspar
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1995
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: G320 M104 1996, 300E M103
1986


Re: Algemene vragen 300E, bouwjaar 89, automaat

Berichtdoor Shostakovich124 » 10 maart 2018, 10:29

Het rubberen verbindingsstuk, tussen pijpje op het inlaatspruitstuk en slangetje, vergaat vaak door de hitte.
Deze zit op de pijp voor de 6e cilinder tegen het schutbord.

Idd jammer dat de nieuwe verdelerkap/rotor geen verbetering heeft gebracht.
Uit je informatie leek deze niet al te best en aan vervanging toe, desondanks kan je deze denk ik nu wel uitsluiten.
Maar niet te snel opgeven, er zijn nog wel een paar items die je zelf kan doen.

De auto heeft lang stil gestaan, hoe oud is de benzine?
In het hele verhaal staat nog niets over het overspanningsrelais en de zekering, check die ook even.
Zit naast de accu.


succes & mvg
Geert
Shostakovich124
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 106
Geregistreerd: 25 mei 2013, 18:42
Woonplaats: prov. Groningen
Roepnaam: Geert
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1995
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Algemene vragen 300E, bouwjaar 89, automaat

Berichtdoor Weking » 11 maart 2018, 11:41

Hmm,
Het komt er dus eigenlijk op neer dat alle componenten moeten getest worden en ze allemaal deze onregelmatig lopende motor kunnen veroorzaken? Ik hoopte dat het feit dat hij bij koudstart en koude buitentemperatuur wel even goed draait, misschien het zoekspectrum wat verkleind kon worden. Maar dan zit er inderdaad niets anders op dan alle KE componenten uit te meten. Bedankt voor de feedback!
Weking
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 21 feb 2018, 21:03
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Isuzu DMAX
Ford Transit


Re: Algemene vragen 300E, bouwjaar 89, automaat

Berichtdoor Weking » 31 maart 2018, 12:27

Hallo,
Ik ben nu begonnen met de luchttoevoer na te gaan. Als ik de luchtweger afsluit(doek over doe) blijft de wagen draaien. Kan ik uitgaan van een luchtlek verder in her systeem?
Weking
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 21 feb 2018, 21:03
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Isuzu DMAX
Ford Transit


Re: Algemene vragen 300E, bouwjaar 89, automaat

Berichtdoor Weking » 31 maart 2018, 16:46

Ok, ik heb even verder gekeken en de stappenmotor eruit gehaald, de leiding naar de inlaatcollector bekeken en deze was gescheurd. Kan er iemand mij bevestigen dat dit met vrij grote waarschijnlijkheid het onregelmatig stationair draaien zou verklaren? Ik ga er van uit dat bij koudstart de extra benzine voor een voldoende rijk mengsel zorgde (en vergis ik mij dat dit maar maximaal 30- 60 seconden duurt?) wat zou verklaren dat hij daarna begint te stotteren.

De stappenmotor kan ik ook vervangen, want ik heb deze met mijn stomme kl**en, beschadigd door de klep met een schroevendraaier te willen loskrijgen(hij gaat blijkbaar dicht en niet open), deze zat waarschijnlijk los. Maar kan het kloppen dat er maar een klein spleetje open is en hij dan toedraait of zit hij effectief vast? Op de foto is de maximale opening te zien (en de schade van de schroevendraaier :cry: )

Verder vragen zijn dat ik overal wel wat olie tegenkom, onderaan de inlaatcollector, op leidingen daar in de buurt, een vrij 'natte' luchtweger binnenin(geen liters olie, maar toch vettig) de stappenmotor en de leidingen zijn wel droog. Simpele verklaring? Ik moet wel dringend het kleppendeksel vervangen als het stationair probleem weg is, want die houdt niet echt olie binnen.

Ik hoop dat er iemand mij kan zeggen dat ik op de goede weg ben...
Groeten en fijn weekend!

Btw voor de gein de overspanningszekering en de bobine vervangen ondertussen, baat het niet dan schaad het niet :)
Bijlagen
IMG_2492.jpg
IMG_2492.jpg (90.46 KiB) 249 keer bekeken
IMG_2493.jpg
IMG_2493.jpg (84.16 KiB) 249 keer bekeken
Weking
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 21 feb 2018, 21:03
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Isuzu DMAX
Ford Transit


Re: Algemene vragen 300E, bouwjaar 89, automaat

Berichtdoor RD500sec » 01 apr 2018, 11:11

kan er iemand mij bevestigen dat dit met vrij grote waarschijnlijkheid het onregelmatig stationair draaien zou verklaren


Ja, dat kan het Verklaren, ook de korte inspuitduur van de koudestartinjector klopt.
Wat betreft de olie die je vind in het inlaattraject, de scheur in de slang verstoort ook de carterventilatie, eventueel andere gescheurde of niet goed sluitende slangen of slangetjes ook, gescheurde of hard geworden slangen vervangen.
De carterventilatie bestaat uit twee delen: de dikke slang tussen luchtfilterdeksel en kleppendeksel voor de hoge toerentallen, het kleine gebogen slangetje tussen klepdeksel en inlaat voor de lage toeren, kijk ook daar of het gaatje open is.

Jammer van je stappenmotor, het beste test je hem door er kort 12 volt op te zetten en kijk of de schuif beweegt, opent.
Een kleine luchtspleet in rust is normaal. Spuit hem gelijk schoon met remmenreiniger voor je hem terugplaatst.

Als je het kleppendeksel eraf hebt, daar zit de olieafscheider in geschroefd, kijk of het gaatje open is waardoor de olie terug kan lopen in de kop. Het deksel zal verder weinig mis mee zijn, de pakking kan wel verhard zijn en lekken. Deze lekt dan aan de buitenzijde van de kop via de motor naar beneden, komt niet in je inlaat terecht.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: Algemene vragen 300E, bouwjaar 89, automaat

Berichtdoor Shostakovich124 » 01 apr 2018, 11:19

"de leiding naar de inlaatcollector bekeken en deze was gescheurd"

In dit topic staan 2 plaatjes van een M103 (Bram): coupe-start-stationair-slecht-t17761.html
Zo te lezen was bij jou de leiding met nummer 5 gescheurd en dan kan de motor idd valse lucht trekken.
Die kan je nog bij MB krijgen, vervang die andere leiding met nummer 8 ook, ze kosten samen een dikke 20 Euro.

"De stappenmotor kan ik ook vervangen, want ik heb deze met mijn stomme kl**en, beschadigd door de klep met
een schroevendraaier te willen loskrijgen"

De stappenmotor had je kunnen testen op werking/open/dicht door deze te demonteren, de stekker er weer op en dan starten.
Deze zou ik niet meer gebruiken en ergens een goede gebruikte kopen, een nieuwe kost een klein vermogen.
Misschien heeft een forumlid er nog eentje over, hier staan er ook zat:
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-w12 ... steller/k0

mvg
Geert
Shostakovich124
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 106
Geregistreerd: 25 mei 2013, 18:42
Woonplaats: prov. Groningen
Roepnaam: Geert
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1995
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Algemene vragen 300E, bouwjaar 89, automaat

Berichtdoor Micha12345 » 01 apr 2018, 18:09

stappenmotor kun je via autodoc voor 130 euro krijgen
Avatar gebruiker
Micha12345
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 841
Geregistreerd: 05 jan 2016, 20:46
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Michael
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Nissan Micra 1989 1.2 k10
Lancia Lybra SW 2.0 20v Comfortronic 2000


Re: Algemene vragen 300E, bouwjaar 89, automaat

Berichtdoor WillieW124 » 02 apr 2018, 08:17

Dat ken haast niet heye daar ook een linkje van??
In bytsje bryk is in minsk gelyk
Avatar gebruiker
WillieW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 15 mei 2013, 18:31
Woonplaats: Prov. Friesland
Roepnaam: Willem
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Algemene vragen 300E, bouwjaar 89, automaat

Berichtdoor Micha12345 » 02 apr 2018, 08:29

heb het nagekeken nummer 0280140510 (Zou hem via Duitsland bestellen dan heb je 19 procent btw) maar zonder verzendkosten 124,94 (Bosch) ik zou die oude niet meer schoonmaken want op gegeven moment is hij gewoon op.

Maar ik heb dat ding op 19.09-2016 gekocht en ik zie dat de prijs nu 250 euro is ipv 124

Schijnt dat ik hem op tijd heb bestelt
IMG_3402.JPG
IMG_3402.JPG (227.56 KiB) 190 keer bekeken
Avatar gebruiker
Micha12345
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 841
Geregistreerd: 05 jan 2016, 20:46
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Michael
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Nissan Micra 1989 1.2 k10
Lancia Lybra SW 2.0 20v Comfortronic 2000


Re: Algemene vragen 300E, bouwjaar 89, automaat

Berichtdoor Micha12345 » 02 apr 2018, 08:30

https://www.autosensorberlin.com/leerla ... 12225.html

Heb hier een nieuwe aftermarket uit Duitsland (Misschien een optie)
Avatar gebruiker
Micha12345
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 841
Geregistreerd: 05 jan 2016, 20:46
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Michael
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Nissan Micra 1989 1.2 k10
Lancia Lybra SW 2.0 20v Comfortronic 2000


Re: Algemene vragen 300E, bouwjaar 89, automaat

Berichtdoor Weking » 01 mei 2018, 09:35

Hallo,
We zijn weer een maand verder, ik heb het nogal druk (aannemer in het dagelijkse leven), maar ik had een nieuwe stappenmotor besteld (ze waren nergens meer voorradig). Levertijd 1 maand, nu krijg ik bericht dat het augustus zal worden. Ik heb net de oude terug gemonteerd met nieuwe leiding, want ik wil dat de motor af en toe zijn olie eens kan rondpompen. Uiteraard kreeg ik het ding niet meer in gang, na 20 keer en uiteindelijk met vol gas hem draaiende gekregen met voet op de gas en boven 1500 toeren houdende. Bij gas lossen valt hij onmiddelijk stil. Ik ga ervan uit dat de stappenmotor volledig de geest heeft gegeven. Op deze manier krijg ik de wagen pas tegen de winter op de baan :-(

Hoe gedraagt een W124 300E zich als de stappenmotor niks meer doet?

Iemand een idee waar ik nog een (gebruikte) stappenmotor kan vinden tot ik de nieuwe krijg? Ik heb het autistisch kantje dat ik niks anders wil doen aan de motor tot dit probleem is verholpen, zodat ik zeker weet dat alle veranderingen werken (ik heb bv nieuwe vacuumleidingen gekocht, kleppendeksel pakking, thermostaat,...)

Ander vraagje, na de oliewissel van de transmissie (met filter...), wordt deze wel erg nat en druppelt zelfs ergens (na 1 maand een vlek van een 2cm² op de vloer) alleen niet aan de afdichtingen. Kan dit zijn van nieuwe verse(dunnere) olie?

Deze wagen gaat volgens mij een heel lange lijdensweg worden vrees ik, zeker omdat ik hem echt in mooie staat wil krijgen(ik had hem graag tegen juni laten herspuiten, maar nog heel veel carrosserie werk) + enkele zaken die ik door de garage wil laten doen (brandstofleidingen en remmen) Ik hoop dat hij het waard gaat zijn, als ik hem hopelijk al mooi draaiende krijg....

Groetjes aan alle collega eigenaars
Weking
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 21 feb 2018, 21:03
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Isuzu DMAX
Ford Transit


Re: Algemene vragen 300E, bouwjaar 89, automaat

Berichtdoor Weking » 01 mei 2018, 09:42

Micha12345 schreef:https://www.autosensorberlin.com/leerlaufregler-mercedes-benz-entsp-0280140510-0001412225.html

Heb hier een nieuwe aftermarket uit Duitsland (Misschien een optie)


Hallo MIcha, ik heb deze besteld, bedankt. Ik hoop dat hij werkt!

Gr,
Johan
Weking
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 21 feb 2018, 21:03
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Isuzu DMAX
Ford Transit


Re: Algemene vragen 300E, bouwjaar 89, automaat

Berichtdoor RD500sec » 02 mei 2018, 09:21

Bij gas lossen valt hij onmiddelijk stil. Ik ga ervan uit dat de stappenmotor volledig de geest heeft gegeven.


De stappenmotor is onherstelbaar beschadigd, plaats eerst een nieuwe of goede gebruikte voor je conclusies gaat trekken.
Heb je al gemeten of er spanning op de stappenmotor komt als de auto op contact staat? Het beste met twee personen meten, een schakelt het contact in, de ander meet.
Ik begrijp wel je standpunt dat je stuk voor stuk de dingen aan wilt pakken, maar een thermostaat, kleppendekselpakking en slangen zou ik toch monteren. Werk secuur, vergewis jezelf ervan dat alles op de juiste manier terug geplaatst wordt, dan moet het goed gaan.
De vacuum meter slaat bijna niet uit, je hebt dus een lek in het inlaatsysteem, slangen vervangen en/of nalopen op scheuren en niet goede plaatsing is noodzakelijk.

De motor kort laten draaien is niet per se goed, de uitlaat blijft koud, (tenzij je hem lang laat lopen), de zuren van de uitlaatgassen en het vocht in de uitlaat vreten de uitlaat op. Ook in de motor blijven zuren en vocht achter. De motor op de startmotor ronddraaien en zo de olie rondpompen kan wel, haal de groene coax kabel bij de ontstekingsmodule los, de motor zal niet aanslaan tijdens ronddraaien.

Het lekken van de versnellingsbak kan veroorzaakt worden door de afdichting van de oliepijlbuis op de bak, of een te strak aan gedraaide pan die daardoor vervormd is. De pan mag maar met 7Nm vastgezet worden.
De voorste keerring van de bak kan ook lekken, als dat het geval is, zou de olie via het roostertje onder de koppelomvormer naar buiten komen druppelen.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC

Vorige

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten