Wederom iedereen bedankt.
Dat ik mij niet druk maak, ik wou dat het waar was
.
Ik heb niet eerder zo'n "geintje" meegemaakt, en weet niet wat ik nu het beste kan doen.
Sowieso lijkt het mij goed als ik even de officiele resultaten afwacht, die dus volgens mij volgende week bekend zouden moeten worden.
Inmiddels kan het denk ik geen kwaad als ik er misschien wel serieus rekening mee ga houden dat auto inderdaad door de vorige eigenaar voorzien is van een ander (lees: belastingvrij) chassisnummer. Er is natuurlijk nog steeds de mogelijkheid dat alles goed afloopt, maar laat ik ook maar rekening houden met het minder mooie scenario.
Als het inderdaad foute boel zou gaan blijken te zijn, dan hoop ik eigenlijk dat het hele verhaal door de recherche of politie of justitie ofzo wordt opgepakt, zodat de vorige eigenaar aangepakt wordt. Hij blijft door de telefoon beweren dat hij "van A tot Z bij de ombouw betrokken is geweest en dat alles volgens de regels der kunst gebeurd is" en dat hij het werk ook niet uitbesteed heeft aan iemand anders die de auto buiten zijn gezichtsveld illegaal omgekat zou kunnen hebben.
Het vervelende is dat de huidige eigenaar in eerste instantie bij mij aanklopt omdat ik de auto aan hem verkocht heb.
Juist omdat er op het kentekenpapieren een combinatie van 1986 "TE" (benzine) met brandstof "Diesel" staat, met kloppende cilinderinhoud en kloppend vermogen, heb ik het verhaal van de vorige eigenaar geloofd dat hij de auto na ombouw aan de RDW heeft laten zien, vanwege de gewijzigde motorisering van de auto.
Ik heb de auto daarom met een gerust hart gekocht. Als de RDW de motor correct inschrijft op het kenteken, dan moeten ze hem toch gezien hebben, dus dan moet het correct gebeurd zijn. Althans daar ging ik vanuit.
Dat diezelfde RDW de auto nu spontaan oproept is ook iets wat mij opviel, maar dat kan natuurlijk een toevallige steekproef zijn of misschien valt de auto in een categorie (1986, andere motorisering) die hun aandacht trekt, dat weet ik niet.
Wat kan ik nu het beste doen als de huidige eigenaar mij hierop aanspreekt en tegen mij zou zeggen dat hij zijn geld terug wil of een compensatie wil of wat dan ook?
Moet ik dan met een advocaat aan de slag? Ik ben eigenlijk pas gedupeerd als de huidige eigenaar mij met succes aansprakelijk kan stellen, dus wat voor claim heb ik nu eigenlijk op de verkoper (de ombouwer)?
En treft de RDW dan geen blaam? Doordat de RDW de auto na de ombouw heeft goedgekeurd heeft de ombouwer hem te koop kunnen aanbieden met officiele papieren. En als de RDW wel blaam treft, wie is dan degene die daar werk van moet maken?
Ik wil aan ieder onderzoek van iedere instantie heel erg graag meewerken om een bijdrage te leveren aan opheldering van dit soort ellende, en ik vind het ook oprecht vervelend voor de huidige eigenaar, ook al is dat een autohandelaar met 20 jaar ervaring.
Ik heb ook nog het originele door vorige eigenaar handgeschreven koopcontract tussen mij en hem (de "ombouwer" dus) en ik heb destijds de helft van de koopsom contant betaald en de helft via de bank precies zoals ook keurig in het contractje staat, waar ons beider handtekening onder staat. Dus dat is allemaal netjes gedocumenteerd, kloppend en controleerbaar. Verder heb ik nog kopieen/scans van documenten die te maken hebben met de 91-er Turbo diesel auto die dus geimporteerd was, incl een taxatierapport en wat correspondentie tussen de ombouwer en de RDW (uit 2006) over de invoer van die Turbo diesel.
Verder lijkt het me ook vrij makkelijk te pinpointen dat de vorige eigenaar degene is geweest die verantwoordelijk was voor de ombouw (de 86-er TE en de 91-er TDT hebben als individuele auto's een link naar hem toe, en hij heeft na de ombouw de brandstof/motorisering door de RDW laten aanpassen op het kenteken.
Dus het spoor gaat rechtstreeks naar hem toe, en zijn identiteit, adres, etc is allemaal bekend. Het is niet zo dat ik de auto ergens op een dorpspleintje van een anoniem persoon gekocht heb en alles contant betaald heb.
En ik wil ook aan alle kanten proberen mee te werken om het probleem op te lossen, maar ik wil niet ten onrechte de indruk wekken dat ik dat doe omdat ik iets verkeerds heb gedaan wat ik probeer recht te zetten. Althans ik wil er niet aan bijdragen dat wie dan ook zou kunnen gaan twijfelen aan mijn goede trouw, want dan ben ik nog verder van huis.
Wat een narigheid dit he?
En misschien vergis ik me in de functie van de vorige eigenaar, maar ik kan het gewoon niet geloven dat iemand met een flink bedrijf (vele tientallen medewerkers), gaat beginnen aan het omkatten van auto's om die dan via Marktplaats te verkopen voor misschien een paar duizend euro winst.
Vroeg of laat komt de waarheid aan het licht en wat heb je dan aan die paar duizend euro?
Ik heb via PM enkele interessante berichten gehad, en alles wat terzake kundigen me kunnen vertellen blijft nadrukkelijk uitermate welkom, maar ik hoop dat diezelfde mensen begrijpen dat ik zolang de afloop niet bekend is, ik heel voorzichtig ben geworden met het delen van privacy-gevoelige informatie, of informatie die met de concrete identiteit van de auto of personen te maken heeft. Ik weet dat er ook "goede" mensen op deze aarde rondlopen die mij proberen te helpen, maar mijn vertrouwen in onbekenden heeft het op dit moment even een beetje moeilijk
Als de hele kwestie opgehelderd is zal ik niet aarzelen om een en ander tot in detail met iedereen te delen voorzover dat toegestaan is qua privacy wetgeving maar tot die tijd hoop ik op veel bruikbare tips, jurisprudentie, en andere concrete informatie, maar ik koppel nog even heel weinig concreets terug, totdat ik kan overzien wat de consequenties van deze hele onverkwikkelijke kwestie zijn.
Wordt vervolgd. Ik hou jullie zeker op de hoogte van het verdere verloop. Wish me luck
En mocht iemand vinden dat ik nu al veel te veel informatie openbaar maak, laat het me dan ook even weten.
En mocht het even stil blijven van mijn kant, denk dan niet dat ik me niet druk maak of dat ik jullie bijdragen niet waardeer.
Thanks.
Laatst bijgewerkt door www124 op za mei 12, 2012 7:09 pm, in totaal 1 keer bewerkt.