door Gombal » vr jan 11, 2019 10:25 pm
Vergeet niet dat je een atmosferische "oude" diesel rijdt uit een tijd dat alle diesels berucht waren om het traag zijn.
Check eerst eens of alles goed staat/is qua timing en injectie.
Check je timing van je pomp, simpel te doen, ook zonder speciale werktuigen.
Verwijder je kleppendeksel, draai de motor met de hand (dop 27 op bout aan de voorzijde van de motor), rechtsom totdat de inkeping op je nokkenas gelijk staat met de streep op het nokkenas zadel.
Kijk dan op de krukas poelier op hoeveel graden deze staat. 0 is perfect, elke graad meer is rek van je ketting.2 tot 4 graden is nog geen probleem.
Verwijder nu je luchtfilter kast en verwijder de 17 mm bout kop uit de zijkant van je injectie pomp.
Eigenlijk moet je een speciale meting hebben of een blokkeerstift maar met een sterke zaklamp en een spiegeltje of simpelweg het fototoestel van je mobiel kun je al veel checken.
Als je 0 graden rek had draai dan de motor met de hand langzaam naar 15 graden NA het bovenste dode punt.
Kijk of maak een foto in het gat aan de zijkant van je injectie pomp. Er zou precies in het midden van de opening een horizontale "streep" zichtbaar moeten zijn.
Staat deze streep boven het midden staat je pomp te laat.
Als je rek had op je ketting, stel 2 graden, dan zou de streep bij 16 graden NA het bovenste dode punt precies in het midden moeten staan.(helft van de graden rek + 15 is de juiste timing van je pomp)
Als deze goed staat kunnen je verstuivers ook na zoveel jaar/kilometers ipv verstuiven slecht vernevelen of niet meer op de juiste druk staan, dat zorgt ook voor vermogens verlies. Dit kun je alleen checken door de verstuivers te verwijderen en met een druktester de druk en verstuiving te controleren.
Voordat je ergens aandraait zou ik eerst zorgen dat alles in orde is. Een 250D kan normaal gesproken gewoon redelijk goed met het verkeer mee, zelfs mijn handgeschakelde 200D lukt dat en ik geef echt geen volgas. Een nadeel van alle atmosferische diesels, 200D, 250D en 300D met een automaat is dat ze allemaal een fractie vertraging hebben met wegrijden, alle exemplaren waar ik in proefgereden heb hadden dat. Dat is ook 1 van de redenen dat ik geen automaat wilde, daar zou ik me elke dag aan ergeren. Een handbak heeft daar geen last van.
Wil je echt veel sneller zul je een benzine of een moderne turbodiesel moeten kopen, een atmosferische W124 diesel zal NOOIT snel worden!